خراسان شمالی امروز نهمین سالروز سفر حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر فرزانه جمهوری اسلامی ایران به خراسان شمالی است. سفری تاریخی که حتی پس از ۹ سال برکات آن را با چشمانمان می‌بینیم، با دل احساس می‌کنیم و با دست لمسشان می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۰۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵ 11 October 2021

به گزارش تابناک خراسان شمالی،رهبر انقلاب، در چنین روزی (۱۹ مهر ماه سال ۹۱) به استان خراسان شمالی سفر کردند و در مدت یک هفته حضور در این استان، با اقشار مختلف مردم دیدار کردند.

۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۱ روز پرشکوه و فراموش نشدنی دیار اترک و قلب تپنده ایران اسلامی بود. در این روز سرانجام انتظار چند هفته‌ای مردم خراسان شمالی به پایان رسید و رهبر انقلاب اسلامی سفر خود به این استان را آغاز کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه وارد فرودگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی شدند.

انبوه مردم که از ساعت‌ها منتظر ورود رهبر انقلاب بودند با خروج خودروی حامل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از فرودگاه بجنورد، دیگر سر از پا نشناختند و یکپارچه غرق در شور شعف و شادی شدند و از همان ابتدا خودروی حامل ایشان در میان انبوه جمعیت قرار گرفت.

استقبالی که مردم باب الرضا (ع) به ویژه جوانان و نسل سومی‌ها از رهبر انقلاب اسلامی کردند، صحنه‌های کم‌نظیر و نابی را از عشق و دلدادگی مردم و نسل جوان به نظام اسلامی و ولایت را رقم زد، صحنه‌هایی که دوربین‌های تصویربرداری، هیچگاه نمی‌توانند عمق و عظمت آن را به تصویر بکشند.

آن‌چه در خیابان‌های بجنورد به چشم می‌خورد، حضور گسترده و پرشور و نشاط همه قشرها و قومیت‌های مختلف مرزنشینان غیور خراسان شمالی بود. ترک و کرد و ترکمن، فارس و تات و شیعه و سنی، همه آمده بودند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از استقبال پرشکوه مردم که حدود دو ساعت به طول انجامید، وارد ورزشگاه تختی بجنورد شدند و مورد استقبال جمع دیگری از مردم قرار گرفتند که از ساعت‌ها قبل، در این ورزشگاه منتظر ورود رهبر انقلاب اسلامی بودند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع پُرشور ده‌ها هزار نفر از مردم بجنورد در ورزشگاه تختی، با ارائه تحلیل جامعی از حرکت صعودی ملت ایران به سمت قله پیشرفت همه جانبه مادی و معنوی، مواردی همچون وظیفه شناسی، هوشیاری، آماده بکار بودن، نشاط و امید، کار و تلاش پیگیر، وحدت و همدلی، و موقع‌شناسی به لحظه ملت و مسوولان را سازوبرگ ادامه حرکت پرشتاب دانستند و تأکید کردند: به فضل و توفیق الهی ملت ایران با تجربه و توانایی‌هایی روزافزون خود، از مشکلات عبور خواهد کرد و بار دیگر جبهه استکبار را در حسرت شکست دادن این ملت خواهد گذاشت.
خراسان شمالی ۲۰ سال جلو افتاد.

همه مسئولان به ویژه مسئولان ارشد استانی بر این موضوع تاکید دارند که سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالی سبب جلو افتادن این استان به اندازه حداقل ۲۰ سال شد.

مصوبات و اعتبارات این سفر به اندازه‌ای بود که هنوز هم برکات آن را مشاهده می‌کنیم. وقتی به اعتبارات بعضی از پروژه‌هایی که هنوز هم افتتاح می‌شود نگاه می‌اندازیم، چشممان به واژه «ردیف سفر» می‌خورد که اشاره دارد به همان ۹ سال قبل و آن سفر با شکوه.

برکات و توجهات ویژه سفر رهبری به این استان در حدی بود که مسئولان از پس جذب آن همه اعتبار بر نیامدند و بخشی از اعتبارات در همان سال اول بعد از سفر جذب نشد.
اما اتفاقی که افتاد این بود که حتی آن بخش از اعتبارات به علاوه اعتبارات متمم تا همین امسال نیز درحال تزریق به خراسان شمالی است تا پروژه‌هایی که از محل این سفر تاریخی به تصویب رسید، نهایی شود.

نگاهی به اعتبارات و پروژه‌های سفر رهبری
به گزارش ایسنا، پیرو سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه‌های عمرانی مصوب شد که در قالب یک هزار و ۶۳۵ پروژه و در ۲۲۸ مصوبه به استان ابلاغ شد.

بیشترین پروژه‌های مصوب سفر رهبر انقلاب به استان مربوط به فصل‌های کشاورزی، آموزش، منابع آب، صنعت و معدن، حمل و نقل و عمران شهری و روستایی است.

از مجموع این پروژه‌ها بیش از ۸۰۰ پروژه ماهیت کاملاً روستایی داشت و با هدف توسعه مناطق روستایی مصوب شد.

برای اجرای پروژه‌های فوق از تمامی منابع تاکنون بیش از دو هزار و ۴۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده که یک هزار و ۲۸۸ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات ردیف سفر مقام معظم رهبری و مابقی آن از محل سایر ردیف‌های پیش‌بینی شده استانی و ملی تأمین اعتبار شد.

اعتباری که ۲.۵ برابر شد


رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: کل تعهد اعتباری اولیه ردیف سفر مقام معظم رهبری به استان ۵۰۷ میلیارد تومان بود که بنا بر تاکید رهبری در خصوص اتمام پروژه‌ها، تاکنون بیش از دو و نیم برابر این اعتبار به استان خراسان شمالی اختصاص پیدا کرده است.

حسن پارسی پور اظهار کرد: از مجموعه پروژه‌های سفر رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی، تاکنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده و برای امسال نیز پیگیری تأمین اعتبار برای اتمام و بهره برداری ۵۰ پروژه دیگر در دستور کار قرار دارد که پروژه‌های تأثیر گذاری در بخش‌های بهداشت و درمان، سدسازی، احداث فضاهای آموزشی و ورزشی دانش آموزی، احداث و توسعه مراکز فرهنگی هنری و حفظ نظم و امنیت است.

وی میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های آغاز شده از ردیف سفر مقام معظم رهبری به استان را ۹۳ درصد دانست و افزود: برای تکمیل سایر پروژه‌های باقیمانده نیز مبلغی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان احصا و گزارشات آن تهیه و پیگیری‌های لازم از دفتر مقام معظم رهبری و وزارتخانه‌های مربوطه برای تأمین اعتبار در حال انجام است.

وی ادامه داد: در خصوص اعتبارات ابلاغی از محل دفتر رهبر معظم انقلاب بابت مصوبات هزینه‌ای که تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای مصوباتی مانند گاز کشی منازل محرومان، خرید تجهیزات، تهیه جهیزیه، کمک‌های موردی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، تأمین لوازم منزل و تعمیرات ساخت مسکن محرومان، کمک به طلاب و روحانیون، تجهیزات مؤسسات قرآنی، احداث و تکمیل حوزه‌های علمیه و ... اختصاص داده شده است.

پارسی پور تاکید کرد: همچنین تعهدات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز بابت احداث منازل مدرسه در مناطق محروم با اعتبار دو میلیارد تومان تخصیص یافته و تمامی مدارس به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی گفت: از مهمترین مصوبات سفر رهبر انقلاب به استان، اجرای پروژه‌های تقویت شبکه گاز و توسعه گازرسانی به روستاهای فاقد گاز استان بود که در این خصوص ۲۶۶ میلیارد تومان بابت گازرسانی به ۴۱۰ روستای باقیمانده واجد شرایط قانونی سطح استان اختصاص پیدا کرد (از این تعداد، گازکشی چهار روستا باقی مانده که امسال به اتمام می‌رسد) و ۲۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز برای تداوم و پایداری شبکه گاز و فراهم شدن امکان گازرسانی به بیش از ۱۷ هزار خانوار روستایی هزینه شد.
بسیاری از پروژه‌های به بهره برداری رسیده و در حال اجرای استان نیز از قبیل احداث بیمارستان ۲۸۵ تختخوابی امام حسن (ع) بجنورد، بیمارستان ۲۱۸ تختخوابی آیت الله هاشمی در شیروان، توسعه و تعمیرات اساسی تجهیزات مرکز درمانی بنت الهدی، توسعه و تکمیل بیمارستان سپاه پاسداران در بجنورد، خط انتقال آبرسانی رینگ شمالی شهر بجنورد و تکمیل شبکه انتقال داخلی شهر، تکمیل و بهره‌برداری از سدهای گلیل، سومبار، چندیر و گلمندره، احداث پست برق ۴۰۰ کیلو ولت بجنورد و برق رسانی به روستاهای استان، کمک به احداث مدارس، استخرها، سالن‌ها، هنرستان‌ها، خانه‌های بهداشت روستایی، احداث و تجهیز مرکز تشخیص و درمان سرطان، کمک به تکمیل راه‌های روستایی، طرح هادی روستایی، افزایش پوشش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، تعمیر و تجهیز مساجد، احداث تقاطع غیرهمسطح ۱۹ مهر بجنورد، توسعه و تکمیل فیبر نوری، ارتقا و افزایش پهنای باند استان، کمک به تجهیز مراکز دانشگاهی و مرمت بناهای تاریخی و بسیاری دیگر، از برکت این سفر در خراسان شمالی انجام شده و یا در حال انجام است تا کمک شایانی باشد برای ارتقای شاخص‌ها و بهبود وضعیت فعلی مردم استان.


نماینده ولی وفقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در آستانه ۱۹ مهر تاکید کرد: این سفر برکات زیادی در بخش‌های مختلف برای استان داشت و لازم است مسئولان استانی با تشکیل کارگروهای مختلف برای عملیاتی شدن بیشتر مصوبات این سفر پربرکت تلاش کنند./ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار