شیوع طاعون نشخوارکنندگان در خراسان شمالی؛ حیات وحش منطقه حفاظت شده سالوک در آغوش مرگ قرار داده است
کد خبر: ۱۰۰۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷ 13 October 2021

به گزارش تابناک خراسان شمالی،پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک با وسعتی حدود ۱۷۰۰۰ هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین قرار گرفته و فاصله آن تا مرکز استان خراسان شمالی ۳۰ کیلومتر است.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک  تنوع جانوری خوبی دارد و یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده ایران از نظر زندگی جانوری است. شرایط توپوگرافی دشتی-کوهستانی منطقه باعث شده است که این منطقه یکی از متنوع ترین زیستگاه های گونه­های وحشی ایران به شمار آید.

قسمت شمالی پارک سالوک کوهستانی و زیست بوم حیوانات گوناگون کوه زی و قسمت جنوبی آن نیز مناسب زیست حیوانات دشت زی است. همچنین در کف دره های این پارک گونه های درختی و درختچه ای مانند زرشک، بید، انجیر و گردو و در مناطق مرتفع گونه های ارس بصورت پراکنده و انبوه دیده می شود.

اما طی چند روز  گذشته شاهد تلف شدن تعدادی از گونه های حیات وحش از جمله آهو، کل، بز، قوچ و میش بوده ایم.

تعداد تلفات گونه های حیوانی در منطقه حفاظت شده سالوک به ۱۴ راس رسید

حسن پهلوان مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به پیدا شدن تعدادی از لاشه های حیات وحش در منطقه حفاظت شده سالوک بیان کرد: با پایش های صورت گرفته طی سه روز گذشته ۱۲ لاشه کل، بز، قوچ و میش در این منطقه یافت شد.

وی افزود: پایش ها برای پیدا کردن لاشه ها طی روز گذشته توسط محیط بانان حاضر در منطقه ادامه یافت و روز گذشته موردی یافت نشد اما طی شب گذشته دو لاشه دیگر یافت شد.

به گفته پهلوان در حال حاضر ۱۴ لاشه کل، بز، قوچ و میش در منطقه پیدا شده است.

وی ادامه داد: این اداره کل به محض پیدا کردن لاشه ها، نمونه ها را به اداره کل دامپزشکی برای تشخیص بیماری ارسال کرد، که بعد از اقدامات لازم صورت گرفته از سوی دامپزشکی علت مرگ این گونه های حیوانی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک تشخیص داده شده است.

پهلوان با تاکید بر اینکه کانون بیماری در حال حاضر فقط در منطقه حفاظت شده سالوک است و موردی در پارک ملی سالوک مشاهده نشده است، گفت: به منظور کنترل بیماری و جلوگیری از شیوع بیماری در پارک ملی سالوک در حال حاضر ۱۰ اکیپ از محیط بان ها در منطقه حفاظت شده حاضر شده اند.

وی افزود: هر اکیپ شامل دو محیط بان است که در مجموع هم اکنون ۲۰ محیط بان در منطقه حفاظت شده سالوک در حال پایش هستند تا در صورت مشاهده لاشه، آن ها را جمع کرده و دفن بهداشتی کنند.


این مسئول ادامه داد: علاوه بر آن اقدامات بهداشتی دیگر برای کنترل بیماری همچون ضدعفونی کردن و آهک پاشی اطراف آبشخورها هر روز در حال انجام است.

وی ادامه داد: بیشترین جمعیت حیات وحش در این منطقه آهو، کل، بز، قوچ و میش است.

بیماری از دام ها به وحوش منطقه منتقل شده است

وی با اشاره به اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از دام ها به حیات وحش این منطقه منتقل شده است، گفت: هر سال حدود سه ماه اجازه چرای دام در این منطقه حفاظت شده وجود دارد که این بیماری نیز از این دام ها به حیات وحش منطقه منتقل شده است، در حال حاضر سه ماه مذکور به پایان رسیده و دام ها اجازه چرا در منطقه مذکور را ندارند.

دامداران هر چه سریع تر دام های خود را از منطقه حفاظت شده خارج کنند

حبیب لشگری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: برای جلوگیری از شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک از دامداران خواسته شده تا هرچه سریعتر گله‌های خود را از ارتفاعات منطقه سالوک اسفراین خارج کنند.

وی خاطرنشان کرد: مهلت پروانه چرای دام در منطقه سالوک به پایان رسیده است اما هنوز هم شماری از دامداران گله های خود را از عرصه خارج نکرده و در این زمینه مقاومت دارند اما حضور گله ها در شرایط کنونی و با توجه به شیوع طاعون برای دام اهلی و نیز وحوش خطر ساز است.

لشگری با بیان اینکه بیشتر حیوانات تلف شده نابالغ و ضعیف هستند، ادامه داد: برای جلوگیری از شیوع بیماری، لاشه های وحوش تلف شده جمع آوری و سوزانده شده و ضدعفونی آبشخورها هم انجام شده است.


اعزام یک اکیپ دامپزشکی به منطقه

دکتر حسن قاسمی فرد مدیر مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: طی دو سه روز گذشته یک لاشه از آهو به دامپزشکی منتقل شد که بعد از بررسی های صورت گرفته تشخیص بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک داده شد.

وی افزود: طی امروز نیز یک دامپزشک از این اداره کل به منطقه حفاظت شده سالوک اعزام شده تا منطقه را مورد پایش قرار دهد و مسائلی همچون اینکه وضعیت بیماری در حال حاضر چگونه است، احتمال انتشار وجود دارد و یا خیر، تلفات تا چه میزان بوده را مورد بررسی قرار دهد.

 

دکتر قاسمی فرد ادامه داد: علاوه بر آن توصیه هایی همچون محدود کردن شکار در منطقه و جلوگیری از زنده گیری حیات وحش، ضدعفونی کردن آبشخورها و آهک پاشی اطراف این مکان ها، جمع آوری لاشه و سوزاندن آن ها و ضدعفونی کردن مناطقی که لاشه ها پیدا شده را به اداره کل محیط زیست استان داده شده است.

واکسینه شدن دام های استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک

وی در ارتباط با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز بیان کرد: این بیماری یک بیماری آندمیک(بومی) در کشور است و بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی طی سال جاری نه تنها در این استان بلکه در تمامی استان امر واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول طی سال جاری یک میلیون و ۹۳۵ هزار و ۳۹۸ راس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند.

خشکسالی از عوامل بروز بیماری در میان حیات وحش در منطقه

وی در پاسخ به این سوال که اداره کل محیط زیست علت شیوع این بیماری را دام ها به حیات وحش منطقه اعلاک کرده است، توضیح داد: خود حیات وحش مخرنی از بیماری های همچون طاعون نشخوارکندگان کوچک، بروسلوز، هاری و ... به دلیل اینکه احاطه کاملی بر آن وجود نداشته و امر واکسیناسیون نیز بر روی آن ها انجام نمی شود، هستند.

دکتر قاسمی فرد افزود: بنابراین به طور قطع در حال حاضر تا نتیجه کامل بررسی های اکیپ اعزامی به منطقه نیاید، به طور قطع نمی توان گفت که از دام ها منتقل شده است اما این احتمال نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وضعیت طبیعت به لحاظ خشکسالی در سال جاری بسیار نامناسب بوده و خشکسالی نیز خود عاملی بر ضعیف شدن حیات وحش، پایین آمدن سطح ایمنی بدن آن ها و فراهم سازی زمینه برای ابتلای به این بیماری را در میان وحوش ایجاد کرده است.

مدیر مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تاکیدکرد: با واکسیناسیون صورت گرفته طی سال جاری کانون های این بیماری به شدت کاهش یافته است بطوریکه طی سال جاری ۱۸ کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان مشاهده شده است این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد ۲۶ کانون بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد دام های موجود در اطراف مناطق حفاظت شده و پارک های ملی استان ۳۱۶ هزار و ۶۵۷ راس بوده است، گفت: ۳۰۱ هزار و ۸۳۱ راس دام از این تعداد علیه این بیماری واکسینه شده اند./ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار