مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: مرحله دوم خرید دام عشایر استان با قیمت تضمینی از امروز -دوشنبه-آغاز شد که پیش‌بینی می شود بیش از ۱۰ هزار راس بره و میش خریداری شود.
کد خبر: ۱۰۰۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲ 18 October 2021

به گزارش تابناک خراسان شمالی،مهندس محمدرضا قلی پور اظهار داشت: در مرحله دوم خرید دام زنده عشایر، بره نر به ازای هر کیلوگرم ۵۰۰ هزار ریال و میش ۳۲۰ هزار ریال خریداری می شود و البته عشایر بیشتر متمایل به عرضه میش های حذفی خود هستند.

وی افزود: در این مرحله ۶۰ درصد از دام های عشایر را میش ها تشکیل می دهد و اکنون ۲۰ هزار راس دام این دامداران در سامانه مربوط در نوبت عرضه به دولت است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۰۰ نفر از دامداران عشایر با ثبت نام در سامانه مربوط، خواستار عرضه دام خود به دولت در قالب طرح تضمینی دام هستند با توجه به اینکه تقاضا ۲ برابر میزان تعیین شده برای کشتار دام است، سامانه بسته شده و امکان ثبت نام وجود ندارد. 

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: عشایر استان آمادگی دارند تا روزانه سه هزار راس دام را به دولت عرضه کنند اما اکنون تنها ۲۵۰ راس دام عشایر در تنها کشتارگاه استان کشتار می شود.

وی افزود: عشایر استان به ازای تحویل هر یک کیلوگرم دام زنده به دولت، سه کیلوگرم جو با قیمت یارانه ای دریافت می کنند که این امر یک مشوق و اقدام حمایتی برای کاهش اثرات خشکسالی برای این تولیدکنندگان است. 

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال دام زنده عشایر استان خریداری شد اظهار داشت: وجوه خرید دام زنده عشایر در مرحله اول به طور ۱۰۰ درصد به حساب این دامداران واریز شده است و ۸۰ درصد از جو یارانه ای هم در اختیار این تولیدکنندگان قرار گرفته است. 

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: انتظار می رود با خرید دام زنده عشایر، قیمت دام در بازار متعادل شود. 

خراسان شمالی ۳۰ هزار عشایر دارد که با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند و به طور میانگین ۲۵ درصد از گوشت قرمز این استان نیز از سوی عشایر تامین می‌شود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار