خراسان شمالی کارشناس پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: باید منتظر وقوع پدیده وارونگی دما در استان باشیم.
کد خبر: ۱۰۰۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲ 23 October 2021

به گزارش تابناک خراسان شمالی،جواد عمارلو اظهار کرد: هرساله در فصل های پاییز و اوایل زمستان شاهد بروز این اتفاق که به صورت طبیعی رخ می دهد هستیم.

وی در توضیح پدیده وارونگی دما، بیان کرد: «وارونگی دما» که در بعضی منابع به آن «وارونگی هوا» می گویند، زمانی رخ می دهد که لایه هایی از هوای گرم، بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار می گیرد. درچنین شرایطی پایداری هوا ایجاد می شود و به جای آنکه با افزایش ارتفاع، کاهش دما داشته باشیم، تا چند صد متر از سطح زمین با افزایش ارتفاع، افزایش دما خواهیم داشت.
وی افزود: این اتفاق زمانی رخ می دهد که وضعیت جوی در حالت پایدار و سرد باشد؛ به نحوی که بادی وجود نداشته باشد تا طبقات هوایی جابه جا شوند و در نهایت وارونگی دما سبب افزایش غلظت آلودگی در محیط شود.
عمارلو به وضعیت کیفی هوای مرکزاستان اشاره کرد و گفت: روز گذشته، هوای بجنورد در وضعیت پاک قرار داشت و تا ظهر امروز نیز با کمی افزایش غلظت غبار در وضعیت سبز قرار گرفت.
کارشناس پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در پاسخ به این موضوع که آثار آلودگی شهری زیاد است، ادامه داد: در اعلام شاخص کیفیت هوا عواملی همچون مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و گرد و غبار بررسی می‌شود که براساس نتایج بدست آمده، شاخص کیفیت هوای مرکز استان در حال حاضر سبز است.
وی افزود: کاهش و افزایش رطوبت هوا نیز بر کاهش دید و آلودگی هوا تاثیر گذار است که باید به آن نیز توجه کنیم؛ اما از آنجایی که روز گذشته شاهد وقوع بارش در استان بودیم، غلظت آلاینده ها کم شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار