معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی:
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ظرفیت ها و توانمندی های روستای رویین اسفراین تنها دهکده نساجی کشور مستندسازی و به وزارتخانه معرفی شد تا به عنوان دهکده ملی کشور ثبت شود.
کد خبر: ۱۰۱۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰ 22 November 2021

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی،محمدرضا قهرمانیان اظهار داشت: تا پایان سال پرونده این دهکده که قطب نساجی استان است در شورای راهبردی تعین شهرها وروستاهای ملی بررسی می شود و با توجه به قوی بودن پرونده این روستا امیدواریم به عنوان دهکده ملی ثبت شود.

 

وی خاطرنشان کرد:شهرها و روستاهایی که به عنوان شهر و روستای صنایع دستی ثبت ملی شده اند باید دارای توانمندی ها و قابلیت هایی باشند که محسوس و مشهود باشد.

 

وی با بیان این که این روستای پلکانی از چند جهت مهم است اظهار داشت: صنایع دستی، بافت باارزش تاریخی ثبت ملی شده و روستای هدف گردشگری بودن رویین موجب شده تا این روستا در کشور از دیگر روستاها متمایز باشد و صنعت نساجی که تقریبا همه اهالی در آن اشتغال دارند یکی از جاذبه های مهم جذب گردشگر است.

 

وی با بیان این که این دهکده ملی قطب بافندگی خراسان شمالی است گفت: ۲۰۰ کارگاه بافندگی حوله، چادر شب و دیگر دستبافته ها در این روستا فعال است و به جز آن بافندگان این روستا به صورت خانگی نیز فعالیت می کنند.

 

وی افزود: تولید انبوه چادرشب در روستای رویین اسفراین موجب شد که نخستین خانه نساجی سنتی کشور، سال ۹۵ در حمام خزینه ای این دهکده که یادگاری از دوره قاجار است ایجاد شود.

 

قهرمانیان اظهار داشت: این روستا بالاترین میزان تولیدات منسوجات سنتی استان را دارد به طوری که در این روستا سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع چادر شب، حوله، دستمال و شال تولید می شود.

 

وی با بیان این که هم اکنون ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر از افراد ساکن در روستای رویین به طور مستقیم به تهیه نخ، رنگ آمیزی و بافت چادر شب و فروش آن نیز اشتغال دارند گفت: رشته چادرشب بافی یا نساجی سنتی رویین مهر اصالت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) نیز دریافت کرده است.

 

چادرشب، پارچه ای است زیبا و رنگارنگ که در روستای روئین شهرستان اسفراین و براساس فرهنگ، آداب و رسوم دیرینه مردم آن دیار بافته می‌شود.

 

 چادر شب، چورشب یا لاون از دو جنس پشمی و ابریشمی و بیشتر با رنگ زمینه قرمز و طرح های هندسی بافته می‌ شود.

 

روستای رویین در ۲۶ کیلومتری شمال شهر اسفراین و ۵۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر بجنورد، در یکی از دره‌های دامنه جنوبی آلاداغ واقع شده است.

 

این روستا به سبب شکل پلکانی آن به ماسوله‌ای خراسان شمالی نیز معروف و یکی از نقاط خوش آب و هوا و از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان اسفراین است.

 

قدمت این روستا را بیش از ۵۰۰ سال برآورد کرده اند و کوچه‌های پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه‌ها و شیب کوچه به کوچه روستا، ارتفاعات بلند، رودخانه‌های دائمی و درختان چنار کهنسال چهره این روستای پلکانی را منحصر به فرد کرده است.

 

مقبره ملا عارف روئینی و امامزاده اسحاق در این روستا قرار دارد.

 

در رویین ۸۰۴ خانوار با بیش از سه هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند که عمده آن ها باغدار و بافنده اند.

 

این روستا در سال ۸۷ با شماره ۲۲۷۷۷ به ثبت آثار ملی رسید و از سال ۹۷ پایگاه ملی میراث فرهنگی بافت تاریخی روستای رویین راه‌اندازی شد.

 

چادرشب بافی، کلاه کرکی ، سفره کردی، فرش کردی، پشتی و قالیچه ترکمنی، چاروق دوزی، قالیچه دو روی ابریشمی دویدخ، ظروف سفالی و انواع و اقسام زیورآلات کردی، ترکمنی و عشایری نمونه های از ۶۱ رشته صنایع دستی این استان محسوب می شود که چهار اثر صنایع دستی(سفره کردی، پادری، چاروق و حکاکی روی سنگ) موفق به کسب مهر اصالت یونسکو و ۶۱ اثر نیز مهر کیفیت کالا را دریافت کردند و معرفی بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم ایران، راه اندازی نخستین خانه نساجی سنتی کشور در رویین اسفراین نشان از جایگاه مهم صنایع دستی این خطه شمالشرق کشور دارد.

 

 آب فراوان باغ‌های این روستا را پررونق ساخته بطوریکه هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی‌بهره نبوده است. ازجمله محصولات این روستا سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو، گیلاس و زردآلو است.

 

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی دارای ۱۶ هزار نفر صنعتگر است که در حوزه های گوناگون صنایع دستی فعالیت دارند./ایرنا

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار