مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراساان شمالی گفت: ۳۲هزار دامدار و بهره بردار از مراتع این استان فقط تا هشتم آذر مهلت تمدید مجوز چرای دام دارند و پس از آن پروانه آنها باطل می شود.
کد خبر: ۱۰۱۱۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸ 23 November 2021

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی،حسن وحید اظهار داشت: دامداران با ارائه کدملی و شماره شناسنامه و پرداخت عوارض باید اعتبار پروانه چرای دام خود را تمدید و سپس اقدام به تهیه و انعقاد طرح مرتعداری تلفیقی کنند.  

وی افزود: روند تمدید مجوز چرای دام از ماههای قبل آغاز شده اما نگرانی ما این است که برخی دامداران با این گمان که همیشه امکان تمدید مجوز وجود دارد اقدام لازم را انجام ندهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دامداران برای تمدید مجوز خود اقدام نکنند علاوه بر این که کارت پروانه چرا دام آن ها باطل می شود در صورت وارد کردن دام خود به مرتع او به عنوان متخلف شناسایی و از طریق یگان حفاظت به مراجع قضایی (دادگستری) معرفی می‌شود.

وحید افزود: با باطل شدن پروانه چرای دام بهره برداران مرتع بلامعارض شناخته شده و اراضی ملی و مرتعی که به این افراد اختصاص داشت به سایر دامداران و یا عشایر واجد شرایط که در استان حضور دارند واگذار می‌شود.  

وی یکی از الزامات صدور مجوز چرای دام را پرداخت عوارض عقب مانده بیان کرد و اظهار داشت: این عوارض که رقم بسیار ناچیزی است سالانه از طرف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تعیین می‌شود و با هزینه کرد آن در اجرای طرح‌های اصلاحی و احیایی دوباره عواید و منافع آن به مرتعدار باز می‌گردد.

وحید شمار دام های مجاز خراسان شمالی را  یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۷۳ راس عنوان کرد و افزود: در خراسان شمالی  ۹۵۹ سامان مرتعی برای چرای دام وجود دارد که دامداران در صورت دریافت مجوز می توانند از آن ها استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار