مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: این مدیریت ۲۵۴ تن وش پنبه از کشاورزان این استان به صورت توافقی در سال جاری خریداری کرد.
کد خبر: ۱۰۱۲۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴ 29 November 2021

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی،جلیل رمضانی اظهار داشت: خرید توافقی در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی با هدف حمایت از قشر تولید کننده انجام می شود.

 

وی گفت: وش پنبه خریداری شده از کشاورزان در کارخانه های پنبه پاک کنی استحصال می شود. 

 

به گزارش ایرنا قیمت وش پنبه امسال بین ۲۷ تا ۲۹ هزار تومان است که قیمت این محصول امسال مناسب است و پنبه کاران از خرید توافقی کمتر استقبال کردند.

رمضانی افزود: در راستای حمایت از کشاورزان در سال جاری با هماهنگی های انجام شده، شرکت تعاونی پنبه کاران بجنورد اقدام به قرارداد کشت مشارکتی پنبه در سطح ۲۷۰ هکتار از مزارع پنبه با کشاورزان استان در شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین و جاجرم کرده است. 

وی اظهار داشت: تامین بذر مرغوب، نظارت بر عملیات کاشت، داشت و برداشت و همچنین تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزان طرف قرارداد از جمله اقدامات مهمی بوده است که در این راستا انجام شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: در سه سال گذشته، این شرکت پیش قدم در کشت قراردادی بوده است و با توجه به نظارت های دقیق و راهنمایی های مناسب به کشاورزان، علاوه بر افزایش راندمان تولید در واحد سطح، در زمان برداشت محصول نیز، پنبه های تولیدی را نیز با قیمت های بالاتر از قیمت روز خریداری می کند که موجبات رضایتمندی و آسودگی خاطر کشاورزان را فراهم کرده است.

 

به گزارش ایرنا در سال زراعی گذشته در سطح ۹ هزار هکتار از کشتزارهای استان پنبه کشت شده بود که پیش بیینی می شود از این سطح ۲۷ هزار تن وش پنبه برداشت شود.

 

میانگین تولید محصول وش پنبه در هر یک هکتار سه تن است، پارسال از پنبه زارهای استان ۱۷ هزار تن وش پنبه از سطح هفت هزار و ۴۰۰ هکتار برداشت شده بود.

 

شبکه شرکت های تعاونی روستایی استان با بیش از ۱۰۰ هزار نفر عضو در زمینه انجام فعالیت های کشاورزی و خدمات رسانی به اعضا و کشاورزان از جمله توزیع کود، سم، بذر، سوخت، انواع نهاده های دامی و کشاورزی، توزیع میوه نوروزی فعال بوده و انجام خرید تضمینی، حمایتی و توافقی انواع محصولات کشاورزی را بر عهده دارند. 

 

 خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

 

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار