علی رغم تاکیدها مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات دولتی، مدارک و شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی نمایندگان خراسان شمالی این مسئله را زیر پا می‌گذارند.
کد خبر: ۱۰۲۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴ 11 January 2022

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی، هم راستایی مجلس و دولت علی رغم اینکه می‌تواند فواید و نکات مثبت متعددی برای رشد و توسعه کشور داشته باشد، اما خطراتی نیز دارد که عدم توجه به آن می‌تواند آفت‌های متعددی داشته باشد.

 

از مسائل اساسی در این حوزه، دخالت در انتصابات توسط نمایندگان مجلس است؛ موضوعی که رهبر انقلاب نیز به صراحت به آن واکنش نشان دادند و اظهار کردند: یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمائید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم اما به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال اینها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.

 

نهی رهبر انقلاب از ورود نمایندگان به انتصابات آنقدر صریح و بی پرده بود که دیگر جای هیچ استثنا و بهانه‌ای را باقی نگذاشته است، اما با تغییر دولت و روی کار آمدن وزرای جدید، تلاش نمایندگان برای انتصاب افراد مرتبط با خود در پست‌های مختلف شدت گرفت.

 

این مسئله در خراسان شمالی نیز به چشم می‌خورد به نحوی که حتی شاهد انتشار نامه‌ای از نمایندگان برای انتصاب شخص یا اشخاصی به منصب‌های مختلف هستیم.

 

فعالان رسانه‌ای، اجتماعی و سیاسی استان از این امر به شدت انتقاد کرده و بارها در صفحات مجازی نسبت به دخالت بیش از حد نمایندگان واکنش نشان دادند.

 

معرفی یک فرد خاص برای چند پست مختلف، معرفی رئیس و یا اعضای ستاد انتخاباتی به عنوان مدیر ادارات و یا فرمانداری‌ها بخشی از این دخالت‌ها است.

 

نمایندگان حق ورود به عزل و نصب‌ها را ندارند

 

این مسئله آنقدر گسترش یافت که حجت الاسلام رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیز به آن واکنش نشان داد.

 

حجت الاسلام نوری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص دخالت برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران و استاندار خراسان شمالی، اظهار کرد: ما باید مبلغ سخنان رهبر انقلاب باشیم.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی بیان داشت: آنچه رهبر انقلاب به صورت صریح بیان می‌کنند جای هیچ تفسیری ندارد. ایشان پیرامون عزل و نصب مدیران به صورت صریح بیاناتی دارند مبنی بر اینکه نمایندگان حق ورود به عزل و نصب مدیران، فرمانداران و استانداران را ندارند.

 

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر دخالت برخی نمایندگان در انتصابات، اظهار کرد: در محدوده وظایف ایرادی ندارد و اگر خارج از قوانین اقدامی کنند طبعاً خلاف است.

 

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: این امر دخالت محسوب می‌شود؛ کاری که به کسی واگذار می‌شود یعنی صلاحیت لازم را دارد لذا نباید در کار کسی دخالت کرد.

 

وی افزود: می‌توان مشورت داد اما تصمیم‌گیری باید بر عهده مسئول مربوطه باشد.

 

وی بیان داشت: دخالت نمایندگان در انتصابات در تأیید صلاحیت‌ها مؤثر است.

 

استاندار تحت فشار نیست!

 

هر چند عده‌ای از کارشناسان سیاسی خراسان شمالی معتقدند این دخالت‌ها بر انتصاب افراد اثر گذاشته اما محمد رضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی این مسئله را رد کرده و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به عنوان نماینده دولت در خراسان شمالی می گویم هیچ فردی نمی‌تواند روی استاندار برای عزل و نصب نفوذ داشته باشد.

 

استاندار خراسان شمالی گفت: استاندار می‌تواند از نظرات استفاده کند و بعد از بررسی‌ها شخص مد نظر را انتخاب کند.

 

وی افزود: اعمال فشار برای انتصابات را تأیید نمی‌کنم.

 

نمایندگان همانند مردم هستند

 

محمد وحیدی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به حواشی پیرامون دخالت نمایندگان خراسان شمالی در انتصابات استاندار، اظهار کرد: اختیارات انتصاب در دست دولت است.

 

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوعات مطرح شده بیان پیشنهادات و نظرات است؛ نمایندگان مجلس انتصابات را وظیفه دولت می‌دانند اما اگر وزرا و یا استانداران بخواهند مشورت بگیرند، نمایندگان جزئی از جامعه هستند و مشورت می‌دهند.

 

وی افزود: هیچ نماینده‌ای حق انتصاب ندارد.

 

وحیدی در ادامه این گفتگو پیشنهاد افرادی برای اداره کل ورزش و جوانان را نیز تأیید کرد و گفت: جمعی از افراد در این حوزه پیشنهاد شدند و تصمیم‌گیری نهایی بر عهده وزیر است.

 

هر چند نمایندگان معتقدند تاکنون دخالتی برای انتصابات نداشته‌اند اما پیشنهادات متعدد یقیناً یک نوع دخالت محسوب می‌شود. از سوی دیگر مشورت باید خیرخواهانه باشد و قطعاً پیشنهاد یک شخص برای چند مسئولیت که هر کدام در یک حوزه تخصصی بوده، نمی‌تواند جنبه خیرخواهانه داشته باشد و به نظر می‌رسد سهم خواهی در این حوزه اتفاق افتاده است.

 

با این حال برخی نمایندگان اکنون به سخنان رهبر انقلاب بی توجه هستند که لازم است با تغییر رویکرد اجازه دهند دولت در تصمیم‌گیری بدون دخالت شخص یا گروهی عمل کند./مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار