سرپرست کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: پنج باب کتابخانه عمومی در سال جاری به بهره برداری رسید که هم اینک تعداد این مراکز فرهنگی استان به ۷۶ باب رسیده است.
کد خبر: ۱۰۲۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱ 22 January 2022

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی، مهدی آریان با بیان اینکه تعداد کتابخانه های عمومی استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد یافته است افزود: در سال گذشته در این استان ۷۱ باب کتابخانه عمومی وجود داشت.

 

وی سرانه زیر بنای کتابخانه های عمومی این استان را ۲۵ هزار و ۲۸۳ متر مربع عنوان کرد و افزود: از نظر سرانه زیر بنا کتابخانه ها ۲۰۹ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته ایم.

 

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه سرانه زیر بنای کتابخانه های عمومی استان بیش از میانگین کشوری است گفت: سرانه زیر بنای کتابخانه های عمومی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت محاسبه می شود این میانگین در کشور یک متر و ۸۶ سانتی متر است، سرانه زیر بنای کتابخانه های عمومی استان ۲ متر و ۹۳ سانتی متر است.

 

آریان اظهار داشت: سرانه تعداد کتابخانه های کشور را نیز به ازای هر ۲۵ نفر سنجیده می شود که میانگین این سرانه در کشور ۱.۸۶ و استان ۲.۲۰ کتابخانه است.

 

وی با بیان اینکه نرخ عضویت به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت محاسبه می شود گفت: براساس آمارها در شاخص عضویت جزو استان های برتر کشور هستیم.

 

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: شهروندان استان در ۹ ماه سال جاری ۲۲۶ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌ها به امانت گرفتند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۲ بر ابر رشد دارد.

 

آریان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا امانت کتاب در این استان را کاهش داده بود گفت: با بازگشایی کتابخانه های عمومی امانت کتاب از کتابخانه ها رشد داد.

 

وی تعداد اعضای کتابخانه های عمومی این استان را ۴۱ هزار نفر عنوان کرد و افزود: تعداد عضویت نیز در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶ درصد رشد یافته است.

 

به گزارش ایرنا خراسان شمالی قبل از شیوع ویروس کرونا با بیش از ۶۰ هزار عضو از نظر شمار اعضای کتابخانه‌های عمومی و نیز شاخص امانت‌گیری کتاب رده سوم کشور را به دست آورده بود.

 

آریان ظهار داشت: ۸۹۶ هزار جلد کتاب در این کتابخانه ها وجود دارد که تعداد کتاب نیز در این بازه زمانی هفت درصد رشد دارد.

 

وی افزود: هم اینک هفت پروژه در حال است که پروژه کتابخانه عمومی رویین، شوقان، سنخواست، تیتکانلو ، ایور، کشانک، و پروژه آمفی تئاتر مرکزی شیروان است که از ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز دارند که با تامین اعتبار به فضای کتابخانه های عمومی استان افزوده خواهد شد و علاوه بر این پروژه ها چهار پروژه نیز در دست اقدام است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار