مشاور عالی معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه ها اجازه دارند امسال پس از اعلام نتایج و تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری، با اخذ تعهد، پزشک بومی برای تخصص بر اساس شرایط اختصاصی جذب کنند.
کد خبر: ۱۰۴۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶ 14 May 2022

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی، دکتر سیدامیرپاشا طبائیان درباره بومی گزینی دستیاری در سال ۱۴۰۱ گفت: عمده مشکل ما در پذیرش دستیاری در مناطق کم برخوردار است. واقعیت این است که در مناطق کم برخوردار، فردی در آن مناطق می ماند که پزشک ماندگار در آن منطقه است. در حال حاضر عمده پزشکان آن مناطق پزشکان طرحی هستند و وقتی طرح پزشک تمام می شود فرد نمی ماند و در آن منطقه ماندگار نمی شود.

 

وی گفت: پزشکی بهتر در منطقه می ماند که بومی همان منطقه باشد. سیاست وزارت بهداشت مبنی بر بومی گزینی است یعنی اینکه بتوانیم از بومی همان مناطق برای آن منطقه پزشک متخصص تربیت کنیم. ما مطمئن هستیم بومی آن منطقه می ماند و ماندگار است و خدمت رسانی کند.

 

طبائیان اضافه کرد: در آزمون دستیاری سال گذشته تعداد زیادی از صندلی های دستیاری خالی ماند و علی رغم اینکه سه بار تکمیل ظرفیت برای پذیرش اعلام شد اما بازهم بخشی از ظرفیت خالی ماند. از همین رو امسال راه حل جدیدی که برای این موضوع طراحی کردیم.

 

وی گفت: امسال برای دوره چهل و نهم دستیاری برنامه داریم وقتی پس از اعلام نتایج و تکمیل ظرفیت، صندلی در شهری خالی ماند دانشگاه ها اجازه داشته باشند یا بر اساس آزمون یا بررسی هایی که خودشان اعلام می کنند، افراد بومی واجد شرایط را برای دوره تخصص تربیت کنند و این متخصص ها باید تعهد بدهند که در آن مناطق می مانند.

 

مشاور عالی معاونت آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: این راه حلی است که می تواند به ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق کم برخوردار کمک کند و در عین حال ظرفیت پذیرش دستیاری تکمیل شود.

 

وی درخصوص اجرای قانون اختصاص ۳۰ درصد ظرفیت پزشکی و تخصص پزشکی به مناطق محروم و الزام وزارت بهداشت برای اجرای آن گفت: با وجود این قانون هم همچنان ظرفیت خالی داریم.

 

طبائیان گفت: برخی از رشته های دستیاری کم تقاضا شده است و از همین رو برای آن راهکار دیده شده و با هماهنگی معاونت درمان وزارت بهداشت قرار است برای برخی از رشته ها مانند طب اورژانس، داخلی، جراحی و زنان و زایمان که ظرفیت آن خالی مانده است، بسته های تشویقی دیده شود که پزشکان علاقمند شوند در این رشته ها ادامه تحصیل دهند.

 

وی با اشاره به بسته های حمایتی مالی برای دستیاران پزشکی گفت: دستیاران پزشکی که در این دوره پذیرفته می شوند نیز مشمول افزایش حق الزحمه های ۶ میلیون تومانی برای دستیاران مجرد و ۸ میلیون تومانی برای دستیاران متاهل می شوند./مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار