برنامه واکسیناسیون کشوری علیه بیماری کرونا، در این ایام به کُندی و قطره چکانی پیش می رود. به طوری که هنوز خیلی از افراد جامعه نسبت به تزریق دوز سوم واکسن کرونا اقدام نکرده اند.
کد خبر: ۱۰۴۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴ 31 May 2022

 

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی، مروری به روند تزریق واکسن کرونا و آمارهای روزانه وزارت بهداشت از واکسیناسیون، نشان می‌دهد که در ماه‌های گذشته میزان تزریق واکسن کرونا، به شدت کاهش یافته و این موضوع از دیدگاه اساتید علم پزشکی، می‌تواند زنگ خطری برای بازگشت بیماری باشد.

 

ریزش آمار ابتلاء و فوتی کرونا در کشور

 

در حالی که از اسفند ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱، شاهد سیر نزولی موارد ابتلاء، بستری و فوتی‌های کرونا در کشور بوده ایم، اما متأسفانه در روند واکسیناسیون، معکوس شده ایم و گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که هنوز چند میلیون ایرانی نسبت به تزریق دوز سوم واکسن کرونا اقدام نکرده اند.

 

اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید ۱۹ نشان می‌دهد جمعیت بیماران جدید کشور که در اسفند ۱۴۰۰، ۲۱۵ هزار نفر بود در فروردین ۱۴۰۱ به ۷۱ هزار نفر و در اردیبهشت به ۱۷ هزار و ۳۴۶ نفر کاهش یافته است.

 

روند کاهشی میزان متوسط رشد روزانه بیماری در کشور طی سه ماه گذشته ادامه داشته به طوری که در اسفند ۱۴۰۰ برابر با ۰.۱۱ درصد، فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۰.۰۴ درصد و در اردیبهشت به ۰.۰۱ درصد رسیده است.

 

در همین حال، آمار جمعیت فوتی ایران در اسفند ۱۴۰۱ برابر با ۴۸۱۲ نفر بوده که در فروردین ۱۴۰۱ به ۱۲۸۶ نفر و در اردیبهشت به ۳۷۵ نفر یعنی کمترین میزان ممکن در سال گذشته رسیده است.

 

بر این اساس، تا پایان اردیبهشت کل جمعیت فوتی کشور به ۱۴۱ هزار و ۲۷۱ نفر رسیده است.

 

نرخ متوسط رشد روزانه فوتی کشور در اسفند ۰.۱۳ درصد، در فروردین به ۰.۰۳ درصد و در اردیبهشت به ۰.۰۱ کاهش یافته است.

 

این روند، در خرداد ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته و حتی بهتر شده است، به طوری که در ۴۸ ساعت گذشته فقط ۴ فوتی ناشی از کرونا در کشور گزارش شده است. در همین حال، نقشه کرونایی کشور نیز از رنگ قرمز و نارنجی پاک شده و فقط در وضعیت زرد و آبی قرار داریم. به طوری که ۲۵۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

روند نزولی تزریق واکسن کرونا

 

هر چقدر آمار کرونا در کشور به سمت نزولی شدن پیش رفته است، متأسفانه در روند واکسیناسیون نیز شاهد تزریق قطره چکانی واکسن هستیم. به طوری که هنوز به عدد ۱۵۰ میلیون دوز تزریق نرسیده ایم و این در حالی است که از ماه‌های گذشته تا کنون عدد ۱۴۹ میلیون دوز را در آمار وزارت بهداشت داشته ایم.

در آمارهای روزانه وزارت بهداشت، تزریق ۵ هزار دوز واکسن در یک شبانه روز نیز ثبت شده است و این موضوع نشان می‌دهد که سرعت واکسیناسیون به شدت کاهش یافته است.

 

در ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵ هزار و ۶۳۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 

تا کنون ۶۴ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۷۶ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۹۶۲ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۴۵۸ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۴۹۶ دوز رسیده است.

 

بررسی آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که از فروردین ۱۴۰۱ تا کنون که نزدیک به ۳ ماه گذشته است، حدود یک میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد.

 

زنگ خطر پایان ایمنی جمعی

 

متخصصین و اساتید علوم پزشکی، بر ایمنی جمعی علیه بیماری کرونا با کامل شدن روند واکسیناسیون تاکید دارند. از همین رو، تزریق ۳ دوز واکسن را برای احاد جامعه لازم می‌دانند و در عین حال، تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را برای برخی از گروه‌های سنی و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، مورد توجه قرار داده اند.

اما، با نگاهی به آمار واکسیناسیون در کشور، می‌بینیم که استقبال از تزریق دوز سوم، آن طور که باید و لازم است، دیده نمی‌شود و این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای پایان ایمنی جمعی و بازگشت بیماری باشد.

 

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: در مطالعات مختلف مشخص شده که در سه ماهه اول بعد از تزریق دو نوبت واکسن، ۷۰ درصد و بعد از ۶ ماه، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد اثربخشی علیه اومیکرون و زیرسویه های آن وجود دارد بنابراین تاکید ما بر تکمیل واکسیناسیون است.

 

وی افزود: واکسیناسیون علاوه بر کاهش ابتلاء، بستری و فوت ناشی از کرونا می‌تواند در کاهش عوارض پساکرونا که حتی ممکن است تا یک سال بعد از ابتلاء نیز مشاهده شود، مؤثر باشد.

 

جماعتی گفت: کمیته علمی تکمیل واکسیناسیون کودکان و بزرگسالان را توصیه می‌کند و نوبت چهارم نیز برای افراد پرخطر و دارای سیستم ایمنی ضعیف بر اساس تصمیمات کمیته ملی واکسن کووید ۱۹، قابل تزریق و مورد توصیه کمیته علمی کشوری کرونا است.

 

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که پاندمی کووید ۱۹ پایان نیافته و همواره امکان بروز سویه های جدید و تهدیدهای آتی وجود دارد، گفت: نگرانی اصلی ما عادی انگاری و بی توجهی به ویروس توسط مردم و همچنین پدیدار شدن سویه جدید است، به طوری که واکسن‌های موجود در مقابله با سویه جدید قدرت ایمنی زایی کافی نداشته باشند.

 

وی با اشاره به تغییر سیاست‌ها بر اساس وضعیت اپیدمی، افزود: نکته مهم انعطاف پذیری در پاسخ دهی به شرایط است. حفظ ارتباط با مردم و ارائه اطلاعات و هشدارهای صحیح و به هنگام، ضامن سلامت مردم و تداوم همکاری جامعه با سیستم بهداشت و درمان است.

 

این در حالی است که قریب به ۴۳ میلیون نفر در کشور هنوز نسبت به تزریق دوز سوم واکسن کرونا اقدام نکرده اند، که با توجه به مدت زمان ایمنی بدن که حداکثر ۳ ماه بعد از دوز دوم به پایان می‌رسد، به نظر می‌آید که زنگ خطر پایانی ایمنی جمعی به صدا در آمده و وزارت بهداشت، باید تدبیری بیاندیشد تا مبادا به روزهای سخت کرونایی بازگردیم./مهر

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار