رییس شورای تامین دام
رییس شورای تامین دام با بیان اینکه افزایش قیمت جو و... ملاکی برای تعیین میزان افزایش قیمت گوشت نیست، گفت: گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضا است و در پی اصلاح نظام یارانه ای و افزایش قیمت همه کالاها با اندکی رشد روبرو خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۴۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸ 11 June 2022

 

به گزارش تابناک خراسان شما،  به‌تازگی کلیپی در فضای مجازی منتشر و در آن عنوان شده است که قیمت هر کیلوگرم جو از ۱۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده و باید قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز نیز ۸ برابر شود.

 

«منصور پوریان» رییس شورای تامین دام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد این ادعای مطرح شدن در این فیلم، اظهار کرد: برخی به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز هستند، درحالی که دامداری‌ها و دامپروری‌های ما متضرر این بازار است. با افزایش قیمت جو و سایر هزینه‌های تولید قیمت افزایش می‌باید، اما به‌طور حتم ما شاهد افزایش ۸ برابری قیمت گوشت قرمز نخواهیم بود و این موضوع صحیح نیست، زیرا اکنون قیمت دام زنده تغییری ندارد.

 

وی افزود: اکنون دامداران و دامپروران با مازاد جمعیت دامی روبرو هستند. با توجه به خشکسالی ها، کم‌آبی و تنش آبی در برخی استان‌ها با کمبود علوفه مواجه شده‌اند؛ بنابراین ناچارند دام‌هایشان را زیر قیمت تمام‌شده به بازار عرضه کنند، البته در این وضعیت بازار برخی سودجو دام‌ها را با قیمت پایین از دامداران خریداری و بعد به بالاترین قیمت به بازار عرضه می‌کنند و دامدار سودی از تولید خود نمی‌برد.

 

افزایش قیمت جو ملاکی برای تعیین افزایش قیمت نیست

 

رییس شورای تامین دام گفت: در پی حذف ارز ترجیحی قیمت یک کیلوگرم جو که دامداران پیش از این کیلویی ۱۸۰۰ می‌خرید، اکنون باید با قیمت ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان از سامانه بازارگاه یا بازار آزاد تهیه کند و یا در کنار آن سایر هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است اما این موضوع ملاکی برای تعیین میزان افزایش قیمت نیست.

 

پوریان ادامه داد: قیمت گوشت قرمز شامل اندکی افزایش قیمت می‌شود که البته دامدار از آن منتفع نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه اکنون دامداران و دامپروران با مشکل جدی نقدینگی روبه‌رو هستند، گفت: پیش از آزادسازی نظام یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی قول داده بود نهاده‌های موردنیاز صنعت دام و طیور را برای دو ماه تامین کند، اما این مهم اتفاق نیفتاده است.

 

درخواست از وزارت جهاد کشاورزی

 

رییس شورای تامین دام اضافه کرد: در حال حاضر برای کمک به صنعت دامی کشور لازم است دولت با آزادسازی صادرات دام زنده موافقت کند تا دامدار بیش از این متضرر نشود، زیرا اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک بین ۶۸ تا ۷۲ هزار تومان و لاشه آن ۱۴۰ هزار تومان، دام زنده سنگین ۶۶ هزار تومان و لاشه آن ۱۳۲ هزار تومان است.

 

پوریان تصریح کرد: دامدار و دامپرور از آنچه در بازار گوشت قرمز با وجود مازاد جمعیت دامی رخ می‌دهد، منتفع نمی‌شود و این سود به جیب دلالان و سودجویان می‌رود.

 

وی از وزارت جهاد کشاورزی خواست با تسریع در تسهیلات بانکی برای افزایش نقدینگی، آزادسازی صادرات دام زنده از تولیدکنندگان این صنعت حمایت کند تا بیش از این متضرر نشوند./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار