مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی با اشاره به خشکسالی های سال گذشته، گفت: طی این مدت تولید علوفه طبیعی ۱۳۸ هزار تن کاهش یافت.
کد خبر: ۱۰۵۰۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ 13 June 2022

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی، حسن وحید صبح دو شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت توجه به محیط زیست، اظهار کرد: حفاظت از عرصه‌های طبیعی وظیفه همگانی است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و خشکسالی موجب افزایش بیابان‌ها شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه خراسان شمالی با خشکسالی مواجه است، افزود: کاهش سفره آب‌های زیرزمینی که موجب فرونشست زمین در برخی از مناطق شده است اکنون بحرانی نیست اما با ادامه این روند موجب ایجاد بحران می‌شود.

 

وحید تصریح کرد: در سال گذشته ۱۳۸ هزار تن کاهش علوفه طبیعی داشتیم که باعث مشکلات زیادی برای دامداران شد.

 

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی بیان داشت: بهره برداری مفرط از سرزمین‌ها باعث ایجاد مشکلاتی همچون کاهش بارندگی و خشکسالی، فرو نشست زمین، کاهش علوفه و… می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه ۲ میلیون هکتار عرصه طبیعی در خراسان شمالی وجود دارد، افزود: ۴۰۰ هزار هکتار جنگل داریم اما شاهد خشکسالی در جنگل‌ها نیستیم و علت اصلی آن پیشگیری از جنگل تراشی است.

 

وحید خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تأثیر خشکسالی کاهش تولید علوفه بوده است و بسیاری از گیاهان تحت عنوان تنوع زیستی کاهش پیدا کرده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی ادامه داد: ۱۸۰ هزار هکتار در استان مشمول تعریف بیابان شده است که یقیناً یک اداره به تنهایی نمی‌تواند از عهده بیابان زدایی بر بیاید لذا نیازمند کمک مردم هستیم.

 

وی افزود: مدیریت کانون فرسایش بادی را در برنامه داشتیم و طبق بررسی‌ها با کنترل کانون‌های فرسایش بادی مواجهیم.

 

وحید در انتها گفت: در ۱۰۲ هزار هکتار از سطح بیابان‌ها طرح‌های اصلاحی داریم که حدود یک چهارم آن اجرایی شده است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار