مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین از تولید سالیانه ۲۱ تن گوشت بلدرچین در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان فامنین دارای دو واحد پرورش بلدرچین با ظرفیت ۷۲ هزار و ۸۰۰ هزار قطعه بلدرچین بوده که به صورت دوره‌ای اقدام به تولید گوشت بلدرچین می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۷۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۳ 29 November 2022

بلدرچین از جمله منابع پروتئینی است که آرام آرام جای خود را در سفره‌های ایرانی باز می‌کند و تولید آن در کشور روز به روز افزایش می‌یابد به طوریکه هم‌اکنون در ایران نژاد‌های گوناگونی از این پرنده پرورش داده می‌شود.

به گزارش ایسنا؛ ویژگی‌های استثنایی بلدرچین و سودآوری تولید آن موجب جلب توجه بسیاری از پرورش دهندگان طیور در کشور شده است و همگام با توسعه این صنعت و عرضه گوشت بلدرچین، بازار‌های مصرف گوشت و تخم آن نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده و با توجه به ارزش غذایی گوشت و تخم آن و بالا رفتن آگاهی‌های عمومی در زمینه تغذیه، انتظار می‌رود استقبال عمومی از محصولات بلدرچین همچنان افزایش دوچندان یابد.

در مجموع حدود ۵۰۰۰ تن بلدرچین در کل کشور تولید می‌شود که تقریباً همه این تولیدات هم در کشور مصرف می‌شود. در حال حاضر در شهرستان فامنین هم دو واحد پرورش بلدرچین با ظرفیت بیش از ۷۲ هزار و ۸۰۰ قطعه بلدرچین دارای فعالیت بوده که این دو واحد سالیانه به طور متوسط دارای ۲۱ تن تولید گوشت بلدرچین هستند.

یکی از پرورش دهندگان بلدرچین در شهرستان فامنین در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: واحد پرورش بلدرچین ما با ظرفیت ۳۰ هزار قطعه در این شهرستان در زمینه تولید تخم و گوشت بلدرچین دارای فعالیت است.

جواد عسگری ۳۵ ساله با ۱۰ سال سابقه در پرورش بلدرچین افزود: جوجه ریزی این واحد پرورش بلدرچین بسته به وضعیت بازار کم و زیاد می‌شود، اما در سال دو بار و تقریباً هر هفت ماه یک‌بار دارای جوجه ریزی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: روزانه در این واحد ۲۰ هزار تخم بلدرچین و هر ۴۰ تا ۵۰ روز هشت تن گوشت بلدرچین تولید می‌شود که اکثر این تولیدات به استان‌هایی، چون قم، تهران و مازندران در حال ارسال بوده و مشکلی در زمینه بازاریابی نداریم.

عسگری یکی از مهمترین مشکلات فعلی پرورش دهندگان بلدرچین را مشکل نهاده دانست و تصریح کرد: گرانی نهاده طیور در حال حاضر داد بسیاری از پرورش دهندگان طیور از جمله پرورش دهندگان بلدرچین را درآورده است، از طرفی هم با وجود گرانی نهاده‌ها تولیدکنندگان امکان فروش تولیدات خود را با قیمت بالاتر ندارند چراکه مردم و مصرف کنندگان قدرت خرید نخواهند داشت.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات در رابطه با پرورش بلدرچین آن است که برای راه‌اندازی واحد پرورش بلدرچین به سختی مجوز داده می‌شود به طوریکه اخذ مجوز راه اندازی واحد پرورش بلدرچین بنده حدود پنج سال طول کشید تا موفق به اخذ مجوز شدم.

عسگری با بیان اینکه واحد ما دارای پروانه بهداشتی و پروانه فعالیت بسته بندی است، ادامه داد: برای بسته بندی نیاز به سیب سلامت بوده که در این رابطه دامپزشکی سخت گیری می‌کند و هنوز موفق به اخذ مجوز سیب سلامت نشده‌ایم و نیاز به پیگیری و دوندگی دارد.  

وی مطرح کرد: در حال حاضر بسته بندی تولیدات تخم بلدرچین و گوشت بلدرچین واحد خود را در همین واحد انجام می‌دهیم، اما به علت اینکه هنوز لیبل نگرفته‌ایم کارخانه طرف قرارداد با واحد ما لیبل بسته بندی‌ها را انجام داده و بین فروشگاه‌ها توزیع می‌کند.

این پرورش دهنده بلدرچین یادآور شد: در صورتی که دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشد و موفق به اخذ گواهی سیب سلامت شویم و لیبل واحد خود را دریافت کنیم، بسته بندی تولیدات با لیبل واحد پرورش بلدرچین خودمان انجام خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به قیمت تخم و گوشت بلدرچین اضافه کرد: در حال حاضر هر بسته ۱۲ تایی تخم بلدرچین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان و بلدرچین زنده هر کیلو ۹۰ هزار تومان و گوشت بلدرچین هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان بوده که اگر در کل سال این قیمت تغییری نداشته باشد و با کاهش مواجه نشود، برای تولیدکننده مقرون به صرفه خواهد بود.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: معمولاً قیمت تخم و گوشت بلدرچین به تناسب فصول دارای تغییر است و در زمستان خرید تخم و گوشت بلدرچین به نسبت سایر فصول افزایش دارد.

وی تصریح کرد: در دوران کرونا به علت افزایش مصرف گوشت و تخم بلدرچین بسیاری از افراد به صورت مقطعی بدون‌مجوز نسبت به پرورش بلدرچین به صورت خرده تولید حتی در زیرزمین خانه خود اقدام کردند و به علت افزایش تولید بازار کشش این‌میزان تولید را نداشت و این امر برای تولیدکنندگانی که شغل دائم آن‌ها در این رابطه بود، دچار تضرر بالایی شد.

عسگری به مقاومت بلدرچین‌ها در مقابل بیماری اشاره کرد و گفت: از آنجایی که بلدرچین در برابر بیماری‌های مختلف بسیار مقاوم‌تر از مرغ است، پرورش آن بدون استفاده از هیچ‌گونه دارو انجام می‌شود و گوشت و تخم بلدرچین از جمله محصولاتی است که هیچ گونه ذخیره دارویی مضر برای مصرف‌کننده در بافت خود ندارند.  

وی در توصیه به افرادی که بخواهند به این کار روی آورند، بیان کرد: در بحث پرورش بلدرچین علاقه و آشنایی با کار و داشتن پشتوانه و سرمایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و اگر علاقه باشد در حین کار با برخورد به کوچکترین مشکل کار را رها نخواهند کرد.

عسگری در رابطه با بازار عرضه و تقاضا بلدرچین اظهار کرد: در حال حاضر بازار تولید و فروش این گونه محصولات خوب و از رونق کافی برخوردار بوده و سال به سال مقدار مصرف و استقبال بیشتر و بهتر می‌شود و مردم به اهمیت و ارزش بالای غذایی آن پی برده‌اند.

وی با بیان اینکه این حرفه جزء مشاغل پرسود و زودبازده است و همین مسأله باعث شده تا افراد زیادی سراغ این کار بروند، افزود: گوشت بلدرچین دارای خواص زیادی است و مصرف آن جنبه درمانی هم دارد و برای کمردرد و ضعف اعصاب بسیار مفید است، ضمن اینکه پروتئین خیلی بالایی دارد و گوشت آن به مراتب از گوشت قرمز بهتر است.

عسگری ادامه داد: میزان اسیدآمینه‌های آن بالاست و فاقد کلسترول بوده و ویتامین تخم بلدرچین با اینکه از نظر حجمی و وزنی ۱۰ برابر کمتر از تخم‌مرغ است، خاصیت آن پنج برابر آن است.

تولید سالیانه ۲۱ تن گوشت بلدرچین در فامنین

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین از تولید سالیانه ۲۱ تن گوشت بلدرچین در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان فامنین دارای دو واحد پرورش بلدرچین با ظرفیت ۷۲ هزار و ۸۰۰ هزار قطعه بلدرچین بوده که به صورت دوره‌ای اقدام به تولید گوشت بلدرچین می‌کنند.

منصور خزایی با بیان اینکه گوشت تولید شده بلدرچین شهرستان علاوه بر مصرف شهرستان به سایر استان‌ها، چون تهران، قم و استان‌های شمالی نیز ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته به یکی از واحد‌های پرورش بلدرچین شهرستان تسهیلاتی افزون بر ۸۰۰۰ میلیون ریال پرداخت شده و در سال جاری هم پیگیر پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ به مبلغ ۲۰ هزار میلیون ریال به واحد دوم هستیم.

وی یادآور شد: در صورت وجود متقاضی جدید برای احداث و راه اندازی پرورش بلدرچین در فامنین مدیریت جهادکشاورزی شهرستان اقدامات و حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

خزایی ادامه داد: دو واحد فعلی پرورش بلدرچین فامنین دارای سالن پرورش بلدرچین و بخش جوجه کشی بوده و جوجه‌های یک روزه به مدت ۴۰ روز نگهداری می‌شوند و بعد از مدت ۴۰ روز ماده‌ها را جدا و برای تخم گذاری به قفس‌های دیگر انتقال می‌دهند و نر‌ها را کشتار و به فروش می‌رسانند.

وی دوره تخم گذاری بلدرچین را هفت ماه دانست و یادآور شد: مدت جوجه کشی ۱۸ روز بوده که ۱۶ روز آن در دستگاه سنتر بوده و سپس دو روز آخر به دستگاه هچر منتقل می‌شوند.

خزایی با اشاره به اینکه عرضه بلدرچین در سن کم برای مصرف گوشت یکی از مزایای پرورش این پرنده است، بیان کرد: دوره کوتاه پرورش، ضریب تبدیل غذایی مطلوب، نیاز به فضای پرورش کم و مقاومت نسبت به بیماری‌ها را می‌توان از دیگر مزایای پرورش بلدرچین برشمرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین یادآور شد: خوشبختانه آشنایی مردم با خواص گوشت بلدرچین لذیذ و مقوی بودن گوشت و تخم آن و نیز خواص پرورش این پرنده موجب افزایش تقاضای مصرف آن شده و پرورش بلدرچین را به منبع خوب و سودآوری برای اشتغال تبدیل کرده است.

با توجه به مزیت اقتصادی و اشتغالزایی این پرنده که پلکان اولیه صنعتی شدن و پیشرفت را طی می‌کند، حمایت و مرتفع شدن مشکلات صاحبان این واحد‌ها از جمله ارائه تسهیلات بانکی کم بهره و تأمین نهاده از جمله مواردی است که توجه ویژه را می‌طلبد.

همچنین با وجود خواص بالای گوشت و تخم بلدرچین، سرانه مصرف آن در کشور بسیار پایین است که نشانگر کافی نبودن اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی برای مصرف این ماده پروتئینی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار