مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: ۳۷ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ از ابتدای امسال تاکنون به فعالان صنایع دستی استان پرداخت شد.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹ 31 January 2023

علی مستوفیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تسهیلات برای توسعه فعالیت کارگاه های صنایع دستی به ۵۰۰ نفر از هنرمندان پرداخت شد.

وی افزود: پرداخت تسهیلات فعالان صنایع دستی از طریق سامانه کارا همچنان ادامه دارد و متقاضیان پس از ثبت نام در این سامانه مراحل دریافت وام خود را پیگیری کنند و به زودی تسهیلات جدید برای کمک به توسعه فعالیت تولیدکنندگان صنایع دستی استان ابلاغ می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی افزود: ۱۸ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی استان فعال هستند که بیش از ۶۰ درصد از آنان را بانوان تشکیل می دهد.

وی عنوان کرد: رشته های صنایع دستی در استان بیشتر شامل دست بافته های داری، نساجی سنتی، چرم دوزی و صنایع چوبی است و امید می رود با نگاه حمایتی دولت، تولید در این بخش توسعه یافته و صادرات هم بیشتر شود.

مستوفیان اظهار کرد: صنایع دستی فعالیتی اقتصاد محور و خانواده محور است و خراسان شمالی به عنوان گنجینه اقوام دارای تنوع بسیار در دست بافته داری است از این رو ظرفیت های بسیار برای رونق اقتصاد در این بخش وجود دارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره راه اندازی بازارچه های فروش صنایع دستی در استان گفت: این بازارچه ها با هدف کمک به بازاریابی و تامین بازار فروش محصولات تولیدی صنعتگران به ویژه زنان راه‌اندازی می شود تا این تولیدکنندگان با حداقل سرمایه، بازار فروش داشته باشند.

مستوفیان افزود: اکنون در مرکز استان در خیابان امیریه و حسینیه جاجرمی ها، ۵۰ غرفه بازارچه صنایع دستی دایر است و ایجاد این غرفه ها تداوم دارد و برنامه ریزی شده تا اواخر بهار سال آتی ۵۰ غرفه دیگر در استان راه اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه شمار غرفه بازارچه های فروش صنایع دستی استان تا خردادماه سال آتی به ۱۰۰ غرفه می رسد افزود: اخیرا در شهربازی بجنورد اجرای ۱۰ غرفه در زمینی به وسعت ۱۰۰ مترمربع وارد مرحله اجرایی شد.

تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده به دولت اجازه می دهد ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را در جهت حمایت از طرح‌های اشتغالزا پرداخت کند.

تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه نیز به منظور کمک به توسعه اشتغال دانش‌بنیان و صنایع خلاق از طریق معرفی به بانک های عامل پرداخت می شود.

از آغاز تاسیس خراسان شمالی تاکنون بیش از ۲۱ هزار نفر آموزش های تخصصی و علمی صنایع دستی را دریافت کرده اند و مجموع مجوزهای صادر شده در بخش مشاغل خانگی نیز ۲ هزار و ۱۷۶ مجوز برآورد شده است.

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که با توجه به تجمع بافندگان آن در شهرستان بجنورد، این منطقه به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار