کد خبر: ۲۷۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰ 01 August 2016
چند سالی است از دوران ریاست اقای دکتر روحانی میگذرد زمزمه هایی از عملکرد ایشان به گوش می رسد چه راضی و چه ناراضی،کسانی که راضی هستند شاخص های کشور را در ایتم های مختلف بررسی میکنند و کامل قانع هستند واین دوره هم از ایشان حمایت می کنند وکسانی هم که ناراضی هستند هشت سال وضعیت اقتصادی  دولت نهم و دهم را با سه سال دولت یازدهم مقایسه می کنند ، بنده در این مقاله ام چند ایتم این دولت را با دولت قبل مقایسه میکنم قضاوت برای کسانی که این مقاله را مطالعه می کنند کاملا ازاد خواهد بود.
یکی از معیارهای اصلی برای ارزیابی عملکرد اقتصادی هر دولتی، شاخص‌های اقتصادی همچون نرخ تورم، نرخ بیکاری، میزان نقدینگی، نرخ رشد اقتصادی است.
با گذشت بیش از سه سال از ریاست اقای دکتر روحانی این امکان را می شود فراهم کرد تا شاخص های این دولت را با دولت قبل مقایسه کرد.
همانطور که ما میدانیم یکی از عملکردهای دولت آقای دکتر احمدی نژاد که مورد انتقاد است فعالیت اقتصادی ایشان است،برنامه های اقتصادی آقای احمدی نژاد بر اساس  اقتصاد اسلامی و اقتصاد عدالت محوری پایه ریزی شد.
ایشان در ابتدای ریاستش برنامه هایی چون هدفمندی یارانه ها اجرای طرح مسکن مهر و.... را در برنامه داشتند اما با این وجود اکثر شاخص های اقتصادی حالت نزولی به خود گرفتند به عنوان نمونه افزایش 6برابری نقدینگی در کشور بود.
اگر یادمان بیایید سالهای قبل در دولت اقای دکتر احمدی نژاد برای جمع اوری اطلاعات خانوار که فرم هایی در دفاتر پستی به صورت رایگان برای ثبت نام افراد فراهم شد که همه خانوار ها اطلاعات خود را به صورت صادقانه در اختیار دولت قرار دادند که بعد از بحث هدفمندی یارانه ها بیان شد که یک از معضلاتی که در این دولت بود به نتیجه نشست حاصل نقدینگی دولت قبل بود که در این دولت خودش را نشان داد و یا
طرح مسکن مهر، طرحی که موجبات خانه‌دار شدن بسیاری از اقشار کم‌درآمد کشور را فراهم کرد و دست سوداگران را نیز از این بازار تا حدودی قطع کرد اما بنابر اظهارات علی طیب‌نیا، نیمی از تورم فزاینده به ارث گذاشته شده توسط دولت دهم، به موجب اجرای نادرست طرح مسکن مهر می‌باشد. استقراض سنگین دولت از بانک مرکزی و پرداخت تسهیلات بی‌رویه به مردم از جمله ساز و کارهای اشتباه این طرح بوده است.
در این میان می‌توان به افزایش شکاف طبقاتی در آخرین سال دوره اول ریاست جمهوری احمدی نژاد اشاره کرد
نرخ رشد تورم یکی از فاکتورهای دیگری است که در دولت نهم و دهم انتقادهای بسیاری بر آن وارد است ما میدانیم که در دولت نهم و دهم قوه مجریه نتوانست عرضه و تقاضا را در بازار به تعادل برساند و همین علت باعث تورم بالا در کشور شد و در ادامه میشود به مواردی اشاره کرد که نتیجه فعالیت دولت نهم و دهم بود که افزازیش نرخ بیکاری  واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی با اتکا به دلارهای نفتی و خالی کردن صندوق ذخیره ارزی ، کاهش حساب ذخیره ارزی با وجود افزایش درآمدهای نفتی انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور کاهش ارزش پول ملی اخلال در نظام بانکداری ،از جمله انتقاداتی است که به دولت اقای احمدی نژاد میشود وارد کرد .
اقای دکتر روحانی قبل از این که پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود ایشان به صراحت اعلام کردند که اگر پیروز شود برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت خواهیم داشت .
برنامه کوتاه مدت ایشان قدرت خرید خانوارها و یا افزایش سرمایه گذاری که این مورد بستگی به مذاکرات1+5داشت تا اگر به نتیجه برسد خارجی ها بتوانند در ایران سرمایه گذاری کنند ورشد تولید ملی واجرای شدن سیاست های کلی اصل44قانون اساسی که این اصل به خصوصی سازی اشاره دارد می پیردازد ،بود.
و سیاست های ایشان در بلند مدت توسعه اقتصادی کشور بود.
ایشان بر این باور بود دولت تدبیر و امید بتواند در بازه سالهای92تا96بتواند از طریق مستقیم و غیر مستقیم به خانوارهای کم درامد کمک کند.
ایشان بعد ازاین که پیروز انتخابات شدند در اولین گام سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را احیا کردند و بعد از آن به دنبال کاهش نرخ تورم افزایش رشد اقتصادی بودند .
تورم در دولت دهم:
در طول 8 سال دولت نهم و دهم نرخ تورم در کشور چند برابر شده است به شکلی که نرخ تورم که در سال 84، 14درصد  بود در پایان سال 91 به حدود 31 درصد رسید که در 30 سال گذشته بی سابقه بود و حتی در سال های جنگ هم تجربه نشده بود.
تورم در دولت یازدهم:
نرخ تورم در دولت يازدهم 9.8 درصد در قياس با دولت دهم کاهش يافته است.
نرخ رشد اقتصادی که در دولت قبل اطلاعاتی در این خصوص بیرون نیامده است ، پیش بینی کارشناسان اقتصادی از نرخ رشد اقتصادی  دولت گذشته در حالت خوش بینانه در حد صفر بوده که در این دولت نرخ رشد اقتصادی را تیم اقتصادی اقای دکتر روحانی به عددمثبت3رساندند. این در حالی‌که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه، رشد اقتصادی به‌طور متوسط باید به هشت‌ درصد می‌رسید.
نرخ بیکاری در دولت نهم و دهم11/7بوده که در دولت یازدهم به 8/10رسیده با توجه با آمارهای  بانک مرکزی و مرکز امارایران.
بررسي حجم نقدينگي كشور و درصد رشد آن در سه سال ابتداي دولت حسن روحاني و مقايسه آن با سه دولت پيش از آن نشان مي‌دهد در دولت يازدهم به ميزان كمتري نسبت به دولت‌هاي قبل به نقدينگي كشور اضافه شده است.
در سه سال ابتدايي دولت نهم اين عدد به ٦/٨٩درصد رسيد يعني نقدينگي كشور حدود ٩٠ درصد در همين سه سال اضافه شد. حجمي كه در دولت بعد كمي تعديل شد و با درصدهاي رشدي كه در مجموع سه سال به ٥/٦٨ درصد مي‌رسد نقدينگي به ٣٥٢ هزار ميليارد تومان بالغ شد و نهايتا حجم نقدينگي در دولت يازدهم با رشد ٤/٧٩ درصدي به رقمي نزديك به ١٠٠٠ هزار ميليارد تومان رسيد كه بيشترين رشد آن هم مربوط به سال اول دولت با رشد ٨/٣٨ درصدي است. سالي كه نيمي از آن تحت‌تاثير عملكرد دولت قبل بوده است. نقدينگي طبق آخرين آمارهاي اعلامي به ٩٢٥ هزار ميليارد تومان رسيده است. اين عدد ١٠٠٠ هزار ميليارد توماني به اندازه بزرگي خود، نقدهاي بزرگي را نيز متوجه دولت كرده است.
بنده در این مقاله  نرخ تورم ، نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری و میزان نقدینگی را در دولت های نهم و دهم با دولت یازدهم مقایسه کردم.
همچنین می شود به عملکرد اقای دکتر روحانی در این سه سال نظر مثبت و منفی داشت:
نظرات منفی:
انتقاد پذیری از تغییرات گسترده مدیران ،تقسیم بندی مردم، هدر دادن فرصت دیپلماتیک دولت قبل ،عدم تلاش برای اقتصاد سلامت ، شتاب در حاشیه سازی ، نبود عزم اقتصاد مقاومتی
نظرات مثبت: کاهش تورم ، افزایش نرخ رشد اقتصادی ، تلاش در مذاکرات هسته ای و به نتیجه رساندن مذاکرات ،توسعه نظام سلامت ، حذف کردن دهک های یارانه ها ، تعامل با سایر قوا ، عذرخواهی کردن از مردم، اجرای بیانات رهبری در اجرای برجام.
بنده بدون جانبداری از هیچ دولتی  چند شاخص مهم را در این دولت های مختلف مقایسه کردم حال قضاوت با شماست، با توجه به این که کم کم به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم با توجه به این مقایسه ای که انجام دادیم امید است به انتخاب فرد اصلح در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بپردازیم.
به امیدروزهای خوب برای میهنمان
من الله توفیق
عباس قدرتی زوارم
مدرس دانشگاه
مرداد1395



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
جواد ایرانی
|
United States
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
تحلیل خوبی بود .
نا شناس
|
-
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
ممنون از تحلیل زیبایتان اما احساس می شود زیاد فم بی طرف نیستید . اولا این اطلاعات و آمار چقدر مستند و موثق است ؟ دوما آیا نظر مردم و عوام هم همین است ؟ بسیاری از مردم در مقایسه هردو دولت و برخورد مسئولین با مردم نظر دیگری دارند . همچنان که خود نیز اذعان نمودید رفتار دولت نهم و دهم به عدالت نزدیکتر بود .
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
فاصله طبقاتی در این دولت نسبت به دولت نهم و دهم بیشتر شده و مسئولین دولتی از ثبات کمتری درپست های مدیریتی برخوردار هستند و این باعث مال اندوزی و رانت خواری بسیاری در دولت یازدهم شده که نتایج آن هم در جامعه مشهود است . نگاه مردم به توسعه عدالت است نه آمار و ارقام کذایی .
بیکاری ، رانتخواری ، بی عدالتی ، فاصله طبقاتی ، رشوه گیری ، کم کاری ، بی اعتقادی ، و... خیلی زیاد شده .
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
کجا دستورات رهبری رو در برجام اجرا کردند ؟
رهبری دستور دادند در صورت وضع تحریم مجدد برجام نقض شده و عمل به آن باید متوقف شود
آیا متوقف کردن ؟
رهبری دستور دادند که صاحبان حقوق های نجومی باید برکنار شوند و پول ها باید به بیت المال برگردد
آیا برگشت ؟
آیا کسی رو عزل کردند
آقایان و خانمها سال 96 تو انتخابتون دقت کنید
به کسی رای دهید که از روحانی و احمدی نژاد بهتر باشد
یه کسی که بدون توهم و خیالبافی به فکر پیسرفت کشور و و ضع معبشت مردم باشد
لطفا نظرم را منتشر کنید
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
بنظر میرسد تازمانیکه امارهای اقتصادی از طرف سازما نها ونهادهای دولتی مطرح گردد فاقد ارزش میباشد چراکه هر دولتی بخاطر بالا بردن وجهه اعتبار خود می تواند به راحتی امارهارا به نفع خود دستکاری نماید .بنابر این خوهشمندم ازصاحبنظران امارهارا ازدل جامعه وبا رعایت انصاف و بیطرفی در اختیار مردم قرار دهند. من ا.. توفیق
محمدرضا مدرس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
رهبری دیدار 1/1/95 : وزیر خارجه‌ی محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلاً] اینجا را یا این خطّ قرمز را دیگر نتوانستیم .
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
وضعیت مردم متوسط و متوسط رو به پایین زمان احمدی نژاد بهتر بود.روحانی دولت بی توجهی به دسته ضعیف هست.اینو همه میدونن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار