دو محقق یونانی به همراه مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح زیتون روز یکشنبه در بازدید از باغ های زیتون شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالی نحوه گسترش آن را در این شهرستان بررسی کردند.
کد خبر: ۲۹۸۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳ 18 September 2016
محمد رمضانی ملک رودی در حاشیه این بازدید به خبرنگاران اظهار کرد: استان خراسان شمالی می تواند به یکی از قطب های باغ های زیتون در کشور تبدیل شود و به همین منظور از مشاوره های محققان خارجی کمک گرفته می شود.
وی هدف از بازدید باغ های زیتون در استان توسط محققان یونانی را ارزیابی از باغ ها عنوان و بیان کرد: آن ها باغ های ایجاد شده در چند سال قبل را بررسی کردند تا در خصوص گسترش کشت زیتون در این شهرستان تصمیماتی گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: در این بازدید، نتیجه گرفته شد که از ارقام جدید و موفق برای ایجاد باغ زیتون استفاده شود.
وی تصریح کرد:ارقامی که در گذشته در این منطقه و حاشیه رودخانه اترک کشت شده است باید اصلاح و حذف و ارقام بهتر جایگزین شوند.
وی همچنین از اختصاص 300 هکتار از اراضی منطقه به بنیاد مستضعفان و شرکت شهید مطهری خبرداد و افزود: در منطقه عشق آباد مانه وسملقان زمین از طریق دولت اختصاص داده شده است.
وی بیان کرد :31 هکتار نیز تحت نظر شرکت شهرک های کشاورزی در این منطقه برای کشت زیتون واگذار شده است.
وی گفت: حاشیه رودخانه اترک برای کشت زیتون بسیار مساعد است و باید کشاورزان پنبه کار را به سمت کشت زیتون سوق داد زیرا که این امر در مصرف آب نیز صرفه جویی خواهد کرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت: سطح زیر کشت باغ های زیتون در استان 370 هکتار است و هرساله حدود 60 تن از این باغ ها، زیتون برداشت می شود.
محمدعلی شریکیان اظهارکرد: خوشبختانه در شهرستان مانه و سملقان و راز و جرگلان شرایط مساعدی برای کشت زیتون داریم.
زیتون بیش از 10 سال است در استان خراسان شمالی کشت می شود و شهرستان مانه وسملقان با توجه به اینکه به عنوان قطب کشاورزی استان محسوب می شود یکی از ظرفیت های بالقوه در کشت این محصول به خصوص حاشیه رودخانه اترک دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار