کد خبر: ۳۵۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱ 01 January 2017

احداث منطقه ویژه اقتصادی در بجنورد، جزو مصوبه های نخستین دور سفر هیئت دولت قبل به خراسان شمالی بود و در سال 87 این موضوع مصوب شد  اما تاکنون 8 سال از این مصوبه می گذرد و هنوز این منطقه احداث و به سرمایه گذاران واگذار نشده است. در این گزارش به مزایای وجود منطقه ویژه اقتصادی در خراسان شمالی با توجه به برخورداری از 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان پرداخته شده است و این که بالاخره چه زمانی قرار است به بهره برداری برسد.
 

از جمله مواردی که در برنامه توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته نقش و اهمیت مناطق ویژه اقتصادی در گسترش صنعت و صادرات است که به تبع آن توسعه اجتماعی و فرهنگی نیز حاصل می شود. هر چند این مناطق بیشتر اهداف منطقه ای را مدنظر دارند، اما به هر حال گامی در جهت توسعه کلان کشور هستند. دیگر نکته مهم، نقش این مناطق و تسهیلات قانونی آن ها در توسعه صادرات غیرنفتی است که همواره یکی از جهت گیری های اساسی توسعه اقتصادی کشور است. مناطق ویژه اقتصادی در صورتی که به درستی انتخاب شوند می توانند فضای مناسبی را برای صادرات شرکت های تولیدی ایجاد کرده و با جذب عوامل سرمایه در کنار یکدیگر به عنوان یک سکوی صادراتی عمل کنند.
 به دلیل اینکه تولیدات آن ها با قیمت های رقابتی و بین المللی صورت می گیرد باعث کاهش قیمت تمام شده محصول و بهره گیری مؤثرتر از آن می شود. همچنین امکان حضور در بازارهای بین المللی را آسان تر می کند. این مناطق فارغ از مشکلات و موانع و محدودیت های داخلی می توانند راه را برای توسعه صادرات بگشایند. در نتیجه وجود این مناطق در کشور سبب انتقال مرکز فعالیت تجاری بین المللی به کشور می شود که  می تواند به عنوان یک مزیت تلقی شود.
منطقه ویژه اقتصادی بجنورد در سال 1387 بر اساس مصوبه  هیئت وزیران مورد تصویب قرار گرفت و پس از پیگیری های اولیه و انتخاب دستگاه متولی، طی ابلاغیه  معاون اول رئیس جمهور تعیین محدوده 350 هکتاری منطقه مذکور و تعیین گرایش های صنعتی،تجاری و آموزشی این منطقه مصوب شد. اکنون 8 سال از مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بجنورد می گذرد و تولیدکنندگان با توجه به مزایایی که این مناطق دارد، برای تأسیس آن انتظار می کشند. اما سرنوشت این منطقه پس از این مدت چه شد و چه زمانی برای واگذاری آماده می شود؟
منطقه ویژه اقتصادی چیست؟
در این رابطه یک کارشناس اقتصادی می گوید: به طور کلی می توان گفت مناطق ویژه اقتصادی مناطقی هستند که به منظور پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد منطقه ای و تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد، عبور خارجی (ترانزیت) و انتقال کالا (ترانشیب) در محدوده ای از سرزمین اصلی ایجاد می شوند.
«گریوانی» می افزاید: این مناطق اهدافی از قبیل جذب سرمایه های خارجی، دستیابی به فناوری پیشرفته، کسب دانش های مدیریتی، ایجاد فرصت‌ های شغلی جدید، محرومیت‌زدایی از مناطقی که امکان رشد و توسعه بالقوه را دارند، جذب نقدینگی سرگردان داخلی و کمک به مهار تورم، کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات را تعقیب می کنند.
وی اظهارمی دارد: روند شکل گیری مناطق ویژه اقتصادی از 3 مرحله عبور می کند که مرحله اول فراهم ساختن زیربناها ، مرحله دوم جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی‏، انتقال تکنولوژی‏، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی‏ و مرحله سوم ایجاد درآمد ارزی و توسعه صادرات و حضور در بازار جهانی‏ است.
وی خاطرنشان می کند: بر اساس قانون از جمله مزیت های عمده مناطق ویژه اقتصادی این است که جزو قلمرو گمرکی کشور محسوب نمی شوند و مبادلات بازرگانی آن ها با خارج از کشور و یا با سایر مناطق آزاد و ویژه، مشمول محدودیت ها و ممنوعیت های مقررات واردات و صادرات نمی شود و از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و تمام عوارض ورود و صدور تحت هر عنوان معاف است و این مناطق از تسهیلات قانونی خاص در امور صادرات و واردات کالا، انتقال، بیمه و تأمین اجتماعی، سرمایه گذاری و ثبت، صدور مجوز برای فعالیت های اقتصادی، حضور اتباع خارجی، بانک، بیمه و غیره برخوردار هستند.
یکی از راهکارهای اساسی به منظور ایجاد مزیت های رقابتی ، انتخاب مناطق بالقوه مستعد در نقاط خاصی از کشور است که در آن بتوان شرایط مناسب را برای فعالیت واحدهای اقتصادی جهت حضور در بازارهای جهانی و رقابت با کالاهای ارائه شده از سوی شرکت های خارجی در مناطق ویژه اقتصادی ایجاد کرد و در همین راستا ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در خراسان شمالی مصوب شد اما هنوز به مرحله واگذاری نرسیده است و امیدواریم متولیان با سرعت بخشیدن به احداث منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، سرمایه گذاران و تولیدکنندگان را از مزایای این منطقه برخوردار کنند.
پیگیری سامانه جامع گمرکی
دکتر «جعفری» مدیرگمرک خراسان شمالی هم می گوید: فنس کشی منطقه ویژه اقتصادی آغاز شده است و از آن طرف ما نیز بحث سامانه جامع گمرکی را از یک ماه قبل آغاز کرده ایم. البته شرکت شهرک های صنعتی باید سرورها و سیستم های لازم را خریداری کند و به گمرک ایران تحویل دهد که کانفینگ و سامانه جامع روی آن ها نصب شود و ان شاءا... بعد از این که ساختمان ها ساخته شد و اماکنی را که لازم است به گمرک تحویل داده شود، این سامانه هم مستقرمی شود.
وی بیان می کند: پیشنهاد ما به شرکت شهرک های صنعتی این بود که شرایط استقرار گمرک را در منطقه ویژه اقتصادی فراهم کنند تا بتوانیم تا بهمن ماه مستقر شویم اما فنس کشی و ایجاد ساختمان به زمان نیاز دارد و به ما اعلام کرده اند که در اسفند ماه می توانند تأسیسات را به گمرک تحویل دهند و بعد گمرک آن جا مستقر شود.
وی اظهارمی دارد: سیاست ایجاد منطقه ویژه اقتصادی این است که مواد اولیه یا ایجاد خط تولید و مواد اولیه ای که بخواهند از خارج وارد کنند باید اول در گمرک حق ورودی را بپردازند و بعد استفاده کنند. برنامه این بوده است که واحدهای تولیدی در مناطق ویژه مستقر شوند و چنانچه آن جا بخواهند خط تولید، مواد اولیه و کالایی وارد کنند، بدون این که حقوق گمرکی یا سایر عوارض را پرداخت کنند، در آن جا پروسه انجام شود و به کالای نهایی تبدیل شود. وقتی به کالای نهایی تبدیل شد، 2 راه دارد یا وارد کشور می شود که در چنین شرایطی با توجه به مقدار مصرف مواد خارجی حقوق گمرکی را محاسبه و دریافت می کنیم و کالا وارد کشور می شود و اگر هم بخواهد صادر شود گمرک هیچ حقوق گمرکی از آن مطالبه نمی کند و تشریفات صادرات  به خارج از کشور انجام می شود.
وی خاطرنشان می کند: مهم ترین مزیت منطقه ویژه اقتصادی همین است که تشریفاتی که برای سایر تجاری که در شرایط معمولی در نظر گرفته و اخذ می شود، در منطقه ویژه اقتصادی بعد از اتمام پروسه تولید انجام می شود مشروط بر این که بخواهد داخل کشور بیاید و اگر هم صادر شود که هیچ حقوقی دریافت نمی شود و این موضوع به تولید و صادرات خیلی کمک می کند.
واگذاری تا پایان امسال
در این رابطه، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی می گوید: منطقه ویژه اقتصادی بجنورد تا پایان امسال قابل واگذاری به متقاضیان سرمایه گذاری است.
«سیاوش وحدت» می افزاید: نقشه کاربری و قطعه بندی منطقه ویژه اقتصادی بجنورد برای ۲۴۹ هکتار مشخص شد و بر اساس نقشه طراحی شده، منطقه ویژه اقتصادی بجنورد دارای زون های غذایی، سلولزی ، فلزی، کانی غیر فلزی، خدماتی، گمرک، آموزش و غیره است.
وی تصریح می کند: نقشه کاربری منطقه ویژه اقتصادی باید به تصویب سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران برسد و عملیات زیرسازی ، قیمت گذاری و واگذاری در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد در فاز اول به مساحت ۴۹ هکتار پس از تصویب نقشه کاربری انجام می شود.
وی خاطرنشان می کند: ارزیابی زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی بجنورد که سخت ترین قسمت کار بود، انجام شده و مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرارگرفته است.
وی مزیت های ویژه منطقه اقتصادی بجنورد را برخورداری استان از 300 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق این کشور، قرارگیری در محور جاده آسیایی، کاهش هزینه تولید و برخورداری از معافیت های گمرکی و مالیاتی اعلام می کند.
وی گسترش صنعت ترانزیت، صادرات مجدد و انتقال کالا و جلب و تشویق سرمایه گذار داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال مولد را از اهداف منطقه ویژه اقتصادی ذکر می کند./روزنامه خراسان شمالی 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار