73 درصد برنامه صادرات استان محقق نشد
طی 9 ماه امسال، تنها حدود 27 درصد از اهداف صادراتی استان محقق شده است و میزان صادرات نه تنها در واحدهای تولیدی بزرگ، بلکه در بیشتر واحدهای کوچک بخش خصوصی هم کاهش یافته است.
کد خبر: ۳۵۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۹ 11 January 2017
طی 9 ماه امسال، تنها حدود 27 درصد از اهداف صادراتی استان محقق شده است و میزان صادرات نه تنها در واحدهای تولیدی بزرگ، بلکه در بیشتر واحدهای کوچک بخش خصوصی هم کاهش یافته است.
با توجه به این که سال گذشته بر اساس برنامه 170 میلیون تن صادرات کالا از استان انجام شد، اما امسال با وجود این که 9 ماه از سال می گذرد، هنوز 50 میلیون تن از 190  میلیون تن برنامه صادراتی استان محقق و همین مسئله موجب نگرانی صادرکنندگان و دست اندرکاران اقتصادی شده است و به همین دلیل کارشناسان بر این باورند برای این که بتوانیم جلوی افت میزان صادرات غیرنفتی را بگیریم، باید حمایت های بیشتری از بخش خصوصی انجام شود.
اگرچه حضور در نمایشگاه های برون مرزی و بازاریابی های جدید می تواند زمینه صادرات را تقویت کند، اما وصول نشدن کامل مطالبات از خریداران خارجی و قوانین و مقررات کشورهای همسایه، باعث کاهش انگیزه صادرکنندگان شده است. در حالی که به دنبال همکاری مشترک با دنیا هستیم، باید تلاش های بیشتری برای صادرات کالا به بازارهای هدف داشته باشیم.
یکی از صادر کنندگان با بیان این که سال هاست مشوق ها و حمایت ها در این بخش اجرایی نمی شود، می گوید: مشوق های صادراتی به صادرکنندگان پرداخت نمی شود و معافیت های مالیاتی هم در این بخش اعمال نمی شود.
وی با بیان این که هنوز گشایش اعتباری نداریم و این امر از بزرگ ترین مشکلات صادرکنندگان است،می افزاید: صادرات بیش از 10 هزار دلار به ترکمنستان ممنوع است و صادرکنندگان برای صادرات بیش از این مبلغ با مشکلات جدی مواجه هستند، زیرا نمی توانند مطالبات خود را از کشور مقصد دریافت کنند.
وی به نداشتن سرمایه در گردش برای تولید محصولات صادراتی اشاره و عنوان می کند: صادرکنندگان استان نیازمند دریافت سرمایه در گردش با نرخ مناسب هستند اما نمی توانند از بانک متولی تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند.
یکی دیگر از صادرکنندگان در بخش کشاورزی با بیان این که سال گذشته صادرات مناسبی در بخش محصولات کشاورزی از جمله پیاز و انگور داشتیم، ادامه می دهد: امسال به دلیل شرایط کشور مقصد و مبارزه نابرابر صادراتی که علیه صادر کننده ها به راه افتاده است محصولات تولیدی کشاورزی قابل صادرات انبار شده  و پشت موانع صادراتی استان مانده اند.
وی به فرآیندهای طولانی صدور کارت های بازرگانی و زمان کوتاه مدت اعتبار این کارت ها هم اشاره می کند و می افزاید: صادرکنندگان نباید دغدغه تمدید کارت بازرگانی شان را داشته باشند، بسیار دیده می شود که صادرکنندگان در اوج فعالیت های صادراتی با اتمام زمان کارت مواجه می شوند و تمدید آن در دست اندازهای متعدد طولانی می شود و گاهی 6 ماه باید منتظر تمدید کارت بازرگانی باشیم و از فعالیت های صادراتی عقب می مانیم.
وی به مالیات بر ارزش افزوده که به صادرکنندگان بازگردانده نمی شود می پردازد و خاطرنشان می کند: بر اساس قانون های صادراتی باید مالیات بر ارزش افزوده ای که پرداخت می شود در کمتر از یک ماه بازگردانده شود اما این فرآیند در استان سال ها به طول می انجامد و گاهی پرداخت نمی شود.
وی به برگشت خوردن محصولات صادراتی استان از کشورهای هدف هم اشاره می کند و از برگشت خوردن محصول صادراتی خود از کشور همسایه خبر می دهد.
یک کارشناس اقتصادی که کاهش میزان صادرات استان را  مغایر با اقتصاد مقاومتی می داند، می گوید: با وجود این که زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی مهیا شده است، اما برای توسعه صادرات غیرنفتی، نیاز به برنامه های بلند مدت داریم.
«روحانی» می افزاید: صادرات غیرنفتی، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا وضعیت اشتغال را نیز بهبود می بخشد و این در حالی است که خراسان شمالی در این بخش از صادرات، همچنان به کندی پیش می رود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: یارانه حضور در نمایشگاه ها، اعزام و پذیرش هیئت ها و پرداخت جوایز صادراتی باید در اولویت قرار گیرد تا برای صادرکنندگان انگیزه ایجاد شود چون وضعیت صادراتی استان، امسال مناسب نیست به طوری که طی 9 ماه تنها 50 میلیون دلار کالا از استان صادر شده است.
«محمد صمدی» با اشاره به بخش عمده صادرات استان در بخش پتروشیمی می افزاید: از آن جایی که تولید و صادرات محصولات پتروشیمی امسال به مدت 2 ماه متوقف شد، آمار صادرات استان نیز طی این مدت کاهش محسوسی دارد که در مدت باقیمانده جبران خواهد شد.
وی خاطرنشان می کند: سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی و نوسازی شبکه حمل و نقل، ایجاد تسهیلات برای نگهداری از کالاهای صادراتی و تجهیز گمرک خانه های مرزی برای انجام صادرات مناسب باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی، اگر به مزیت های مهم استان از جمله تولید گیاهان دارویی، تولید فرش ترکمنی، محصولات باغی و زراعی و پرورش اسب اصیل ترکمن توجه جدی تری شود به اقتصاد و صادرات استان کمک زیادی خواهد شد.
وی بازار هدف صادرات انواع محصولات باغی، زراعی و دامی را در کشورهای آسیای میانه، افغانستان، ترکمنستان، عراق و روسیه ذکر می کند. 
به گفته وی امسال باید براساس برنامه 190 میلیون دلار صادرات از استان انجام شود که تاکنون به دلیل مشکلات موجود، تنها 50 میلیون دلار صادرات انجام شده است.
وی اظهار می دارد: هر سال 20 تا 30 میلیون دلار به میزان برنامه صادراتی استان اضافه می شود که این موضوع ممکن است برنامه صادراتی استان را با مشکل مواجه کند.
وی ادامه می دهد: سال گذشته 170 میلیون دلار صادرات براساس برنامه بود که مطابق با برنامه صادرات هم انجام شد، اما امسال با گذشت، 9 ماه، هنوز 73 درصد از برنامه عقب هستیم و امیدواریم در ماه های پایانی سال این عقب ماندگی جبران شود.
وی علت این عقب ماندگی را مشکلات ایجاد شده برای صادرکنندگان مطرح و خاطرنشان می کند: بعضی از کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان که به دلیل قوانین و مقررات کشور خودشان برای خرید اقدام نکردند و همین موضوع مشکلاتی را برای صادرات ایجاد کرد.
وی مالیات، بیمه و سرمایه در گردش را از جمله مسائل تأثیرگذار بر سرمایه گذاری مطرح می کند و می افزاید: اگرچه این مشکلات از سال های 90 و 91 وجود دارد، اما به دلیل ادامه مشکلات و نبود بازاریابی مناسب، صادرکنندگان انگیزه ای برای فعالیت ندارند و همین مسئله کاهش میزان صادرات استان را موجب شده است.
وی بیان می کند: با این که صادرات باید معاف از مالیات باشد، اما از سوی دیگر صادرکنندگان به دلیل پرداخت نکردن مالیات جریمه های سنگینی می شوند.
«صمدی» بیمه، سرمایه در گردش و بهره های بالای بانکی را از دیگر مشکلات مؤثر در کاهش صادرات می داند و می گوید: با این که این مشکلات را در سال های گذشته هم داشتیم، اما امسال مشکلات بیشتر شده و  صادرکنندگان دلسرد شده اند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار