محمدرضا صالحی :
استاندار خراسان شمالی در دیدار با معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی پیشگیری وایجاد تمهیدات لازم برای مقابله با بیماری سفیدک در باغهای استان را با توجه به تجربه سال گذشته را هم اکنون خواستار شد.
کد خبر: ۳۶۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰ 15 January 2017
به گزارش تابناک خراسان شمالی از استانداری خراسان شمالی محمدرضا صالحی دراین دیدار با اشاره به اینکه اعتبارات وبیماری  در استان منحصر به فرد این استان است افزود:یکی از معضلات استان دربخش کشاورزی بحث بیماری سفیدک است که به طور کامل قابل احساس است.
وی ادامه داد:برای مقابله با خسارت های احتمالی باید باغها بیمه شوند که این فراگیر نیست وافزود:شرکت های بیمه نیز حاضر به بستن قرار دادهای اینچنین نیستند.
صالحی ادامه داد:پیگیری موضوع از سوی وزیر جهاد کشاورزی به رییس سازمان برنامه وبودجه کشور برای جذب اعتبارات خسارت های بیماری سفیدک با پیگیری های استان دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه افزودن ردیف های اعتباری جدید خیلی سخت است افزود:برای اختصاص ردیف بودجه مختص اراضی شیب داراستان خراسان شمالی باید از هم اکنون اقدام شود تا از طریق بودجه سال 97 انجام شود. استاندار خراسان شمالی همچنین خواستار کمک های جداگانه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص بیماری سفیدک واراضی شیب داردرصورت محقق نشدن کمک ها ازسوی سازمان برنامه وبودجه شد.
محمد رضا صالحی با اعلام آمادگی اجرای طرح هابه صورت پایلوت در استان افزود:طرح هایی آماده وبابرنامه ریزی و جذب  سرمایه ها ازطریق بخش خصوصی و بنیاد مستضعفان پیگیری خواهند شد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز دراین دیدار افزود: سه طرح اقتصاد مقاومتی وجود دارد که دو مورد ازآن تصویب شده است.
محمدعلی طهماسبی یکی ازاین طرح ها را محصولات گل خانه ای عنوان کرد وافزود: به دلیل نیاز کشور به آب و برای صرفه جویی وتعدیل مصرف آب درکشور این طرح ایجاد شده است.
وی ادامه داد: این طرح قرار است در 43 هزارهکتار انجام شود که هزار و500 هکتار برای سال 95 بوده است و تا کنون انعقاد قرارداد هزارهکتارانجام شده ودرحال اجرا است .
طهماسبی طرح دیگر را کاشت نهال گل محمدی  اعلام کرد و ادامه داد: کشت گل محمدی در28 هزار کیلومتر مربع اراضی شیب دار استان خراسان شمالی با بارندگی خوب می تواند انجام شود که در اسدلی با400 میلیمتر بارندگی می توان 10هزار هکتار گل محمدی کاشت.
وی بیان کرد: با رقم های مانند کاشان 93  هزارهکتارویزد94 هزار هکتار گل محمدی درشرایط دیم نیز می تواند پاسخ دهد.
معاون معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: طرح گیاهان دارویی سومین طرح در راستای اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم به زودی تصویب شود.
محمدعلی طهماسبی ادامه داد: با هدف استفاده پتاسیل های استان ستاد هایی برای بدرانلو واسدلی تشکیل شود وایستگاه های پیش آگاهی برای رصد شدن استعداد خوب برای توسعه کاشت انگور ، زرشک ،گل محمدی شکل گیرد تا گام هایی برای توسعه استان برداشته شود.
طهماسبی افزود: بیماری سفیدک به صورت ناگهانی بوده وعامل انسانی نمی توانست آن را مهار کندو ادامه داد: پیگیر گرفتن اعتبارات از وزارت خانه برای جبران خسارت های آن هستیم.
وی بااشاره به اینکه بعد از برجام موفق به ورود برخی سموم از کشور ها شدیم ادامه داد:پیش از برجام شرکت ها ی معتبرسموم را به ایران نمی دانند که به ناچار از چین سموم وارد می شد.
محمد علی طهماسبی با اعلام اینکه بیماری سفیدک در سال 1325 دیده شده وتا سال گذشته این بیماری دیده نشده است  ادامه داد: با سموم جدید این بیماری مهارمی شود و پیگیری می کنیم تا اگر دولت اعتبارت 150میلیارد تومان تسهیلات ارزان را اختصاص بدهد اولین تخصیص ها به استان خراسان شمالی در قالب تسهیلات ارزان قیمت واگذارشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار