قلب شهر در ساعت 12 یک ظهر زمستانی
کد خبر: ۳۶۳۲۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶ 19 January 2017
شلوغی، ازدحام، همهمه، رفت و آمد و سر و صدا، همراهان همیشگی خیابان های اصلی بجنورد هستند و این شلوغی در ساعات مشخصی از روز بیشتر می شود. هسته مرکزی شهر بجنورد داستان های ریز و درشت بسیاری دارد که هر کدام حکایت های خاص خود را دارد که از عوامل مختلفی ناشی می شود.
نمای نخست ترافیک، معضل اصلی 
عقربه های ساعت عدد 12 و 15 دقیقه را نشان می دهند و چهارراه بسیج شلوغی خاص خود را دارد و بار ترافیکی به سمت چهارراه های امیریه و مخابرات می رود.
مردم در تکاپو هستند و با این که نه روزهای پایانی سال است و نه ایام انتخابات، اما جمعیت زیادی در خیابان به چشم می خورد، جمعیتی که هر یک به دنبال رتق و فتق امور خود هستند. در میان شلوغی جمعیت، ازدحام خودروها به ویژه خودروهای تک سرنشین ترافیک را در هسته مرکزی شهر قفل کرده است و سرنشینان خودروها در خیابان دوچنار با بوق های ممتد و ایما و اشاره به یکدیگر، مثلاً تلاش می کنند تا گره ترافیک را باز کنند اما پیچیدن ناگهانی خودروهای دیگر از خیابان های فرعی به خیابان اصلی، با همه توان به افزایش ترافیک کمک می کند و کوچه اردیبهشت معروف به کوچه دکتر حکمتی به واسطه قرارداشتن ساختمان پزشکان و با توجه به این که مدخل ورودی پارکینگ هم هست، ترافیک غیر قابل تحملی را به دوش می کشد.
در این بین پارک خودروها در 2 سوی خیابان های اصلی و پارک دوبل تعدادی خودرو هرچند که موقت است اما ترافیک را بیشتر و رانندگان دیگر خودروها را عاصی تر کرده است به گونه ای که برخی از آن ها که آستانه تحمل پایین تری دارند، با مشاهده چنین صحنه هایی سر و صدا به راه می اندازند.
بدون تردید متولیان شهری، با علم به ترافیک هسته مرکزی شهر تصمیم به ایجاد پارکینگ طبقاتی در چهارراه مخابرات گرفتند پروژه ای که بیش از 3 سال به طول انجامید تا بتواند مجوز ساخت بگیرد و حالا مردم بجنورد امیدوار هستند تا با ساخت این پارکینگ، حداقل دیگر خودروها در دو سوی خیابان ها پارک نکنند و ترافیک هسته مرکزی شهر را حتی در اوج شلوغی هم روان کند.
نمای دوم؛ رقابت صنف پوشاک در تخفیف های فصلی
پرده نوشته ها و بنرهای نصب شده بر سردر و یا روی شیشه فروشگاه های پوشاک مبنی بر فستیوال ها و تخفیف های فصل به قدری در هسته مرکزی شهر به چشم می خورد که گویی جشنواره رقابت تخفیفاتی بین صنف پوشاک در حال برگزاری است.
درصدهای تعیین شده برای تخفیف ها از حداقل 10 درصد آغاز می شود و تا 50 درصد ادامه دارد اما نکته قابل توجه در تمامی فروشگاه هایی که تخفیف اجناس داخل فروشگاه را تبلیغ کرده اند این است که هیچ یک از آن ها دستورالعمل سازمان صنعت، معدن و تجارت را در کنار تبلیغات تخفیفاتی خود ندارند و اصلاً مشخص نیست که این تخفیف ها زیر نظر سازمان متولی و واقعی است و یا تبلیغات کذب است.اما آن چه بیشتر جلب توجه می کند، استقبال مردم از این تخفیف هاست و همه به تصور این که می توانند تا 50 درصد از تخفیف برخوردار شوند، به خرید چندین جنس اقدام می کنند بی توجه به این که چقدر این تخفیف ها واقعی است.
نمای سوم؛ نهضت پیاده روسازی
هرچند پیاده روهای قسمت های زیادی از خیابان های هسته مرکزی شهر بجنورد ساخته و زیباسازی شده است اما نهضت پیاده رو سازی در این قسمت شهر همچنان ادامه دارد و کارگران شهرداری در حال ساختن و زیباسازی پیاده روهای حدفاصل چهارراه قیام تا میدان فردوسی هستند و این موضوع موجب شده است تا مردم در آن قسمت، از خیابان تردد کنند که این موضوع علاوه بر خطرناک بودن در اوج ترافیک و شلوغی خیابان های شهر، به معضل ترافیک هم دامن می زند.
از طرفی کارگران شهرداری به قدری درگیر ساخت و زیباسازی قسمت های جدیدی از پیاده روها هستند که گویا فراموش کرده اند نخاله های حاصل از ساخت پیاده روهای قبلی را جمع آوری کنند و در نتیجه زیبایی پیاده روهای ساخته شده در نازیبایی حاصل از این نخاله ها، گم شده است.
نمای چهارم؛ سد معبر
سد معبر یکی از معضلاتی است که نه تنها در هسته مرکزی شهر بلکه در تمام نقاط شهر بجنورد به چشم می خورد موضوعی که علاوه بر نازیبایی بصری، مارپیچی را در مسیر عبوری شهروندان از پیاده رو ایجاد کرده است و مردم مجبور هستند برای طی کردن مسیر خود بارها به خیابان و دوباره به پیاده رو و برعکس مراجعه کنند.
نمای پنجم؛ شهر نفس نمی کشد!
عقربه های ساعت، 13 و 30 دقیقه را نشان می دهد و خیابان های اصلی مرکز شهر بجنورد همچنان در شلوغی، ازدحام و همهمه به سر می برد و نایی برای نفس کشیدن ندارد! مردم همچنان به دنبال رتق و فتق امور خود هستند و برخی گاه بی حوصله از شلوغی ها زیر لب چیزی زمزمه می کنند. یکی با کار کردن از طریق تاکسی تلفنی به دنبال کسب درآمد است و دیگری با دستفروشی و آن یکی  با مغازه ای که اجاره کرده، منتظر رسیدن یک مشتری است و دیگری به صدقه سری تخفیف های اعلام کرده، در حال پاسخ دادن به مشتریان خود است. اما آن چه در هسته مرکزی شهر وجود ندارد، هوایی برای عمیق نفس کشیدن و سکوت است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار