کد خبر: ۳۶۳۲۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴ 19 January 2017
برای رسیدن به شهرک «حکمت» بجنورد باید مسیر میدان شهید «محمدزاده» به سمت پلیس راه را در پیش گرفت. شهرک حکمت در سمت راست جاده واقع شده است و چند مغازه صافکاری و خدمات مربوط به خودرو در سمت راست و جایگاه سی ان جی در سمت چپ ورودی شهرک، به چشم می خورد. اولین موضوعی که هنگام ورود به این شهرک به ذهن می آید، جانمایی پارک تازه تأسیس شهرک حکمت دقیقاً کنار جایگاه سی ان جی است، پارکی که فقط یک دیوار آن را از جایگاه سی ان جی جدا کرده است. این که چه کسانی و با چه توجیهی پارک را دقیقا در همسایگی دیوار به دیوار جایگاه سی ان جی جانمایی کرده اند، اولین سؤالی است که از این شهرک در ذهن تداعی می شود.
پارک کاملاً جدید است و جدول کشی و 2 آلاچیق تنها دارایی آن است و حتی هنوز چمن هم ندارد. بوی کود حیوانی ریخته شده در فضای تعیین شده برای چمن پارک، شامه آزار است و البته کودکانی هم در حال بازی در پارک هستند و چون هنوز وسیله بازی در این پارک تعبیه نشده است، می دوند و گاه وارد کودهای ریخته شده هم می شوند.
بدون حفاظ
در این سمت دیوار چند کودک مشغول بازی در پارک کوچک محله هستند و در آن سوی دیوار خودروها برای سوخت گیری مراجعه می کنند و هیچ نرده و حفاظی هم وجود ندارد که هنگام خروج کودکان از پارک، مانع برخورد احتمالی آن ها با خودروها شود.
اگرچه خانه های این محله همه تازه ساخت است اما هم شکل نبودن نمای ساختمان ها و آسفالت فرسوده خیابان و پیاده روهای چهل تکه آن، نازیبایی خاصی به خیابان و کوچه پس کوچه های شهرک حکمت داده است.خیابان خلوت و آرام است و گویی اهالی در حال استراحت نیمروزی هستند. ناگهان صدای ترمز خودرویی در حال ویراژ که چندین مرتبه دستی کشید، آرامش محل را به هم زد و حرکت این خودرو به اندازه ای خطرناک بود که عکاس روزنامه را که در حال عکاسی از آسفالت خیابان بود، ناخودآگاه به پیاده رو کشاند!
خدا را شکر که در آن لحظه، کودک یا کودکانی در حال عبور از خیابان نبودند در غیر این صورت فقط خدا می داند که چه بلایی ممکن بود سرشان بیاید.
دو سوی شهرک حکمت زمین  های رها شده ای  به طول خیابان اصلی وجود دارد که آثاری از ساخت و ساز در آن ها دیده نمی شود. البته «قدیمی» از ساکنان این شهرک می گوید: این زمین ها قبلاً به مشکل بزرگی تبدیل شده بود زیرا اجازه ساخت و ساز در آن ها داده نمی‌شد اما اکنون قطعه بندی و سند زده شده و معابر آن‌ها مشخص شده  و قرار است مشکل آب، برق و گاز شان هم برطرف و در آن ها ساخت و ساز انجام شود.
بوی بد آب شرب این محله، موضوع دیگری است که این ساکن شهرک حکمت به آن اشاره و بیان می کند: آب شرب اینجا بوی خیلی بدی می دهد و اهالی از آن استفاده نمی کنند و کسانی که در منزل دستگاه تصفیه آب ندارند، از تصفیه خانه های داخل شهر آب می خرند و یا از جاهایی مانند بش قارداش آب می آورند.
وی می افزاید: چندین مرتبه در رابطه با این موضوع با شرکت آب و فاضلاب شهری تماس گرفتیم که بررسی کنند علت بوی بد آب در این منطقه چیست؟
 ایاب و ذهاب موضوع دیگری است که «قدیمی» از آن به عنوان مشکلی دیگر یاد و تصریح می کند: اتوبوس خط واحد و تاکسی زرد فقط تا ورودی این شهرک می آید و وقتی هوا خوب باشد، مسیر را پیاده طی می کنیم و در غیر این صورت باید تاکسی دربستی بگیریم که هزینه زیادی هم دارد.
نبود مدرسه
مشکل نبود مدرسه در این محله هم مانند بسیاری از محله های بجنورد وجود دارد و البته در این محله نه تنها مدارس مقطع متوسطه اول و دوم بلکه مدرسه ابتدایی هم وجود ندارد و آن دسته از ساکنان این محل که کودک مدرسه ای دارند، برای آن ها سرویس گرفته اند تا به مدارس داخل شهر بروند و از امکان ادامه تحصیل برخوردار شوند.
این موضوعی است که «حسنی» به آن اشاره می کند و می گوید: گرفتن سرویس برای بچه ها در این اوضاع سخت اقتصادی، بار اضافه ای را بر دوش خانواده ها تحمیل می کند.
مسجد و درمانگاه نداریم
ساکنان شهرک حکمت بجنورد از داشتن مسجد، حسینیه و درمانگاه محروم هستند و به ویژه در مناسبت های مذهبی باید به مساجد دیگر محله ها بروند تا بتوانند از فیض مراسم بهره ببرند.
یکی دیگر از اهالی می گوید: خیلی مواقع دوست دارم نمازهای یومیه خود را در مسجد و به جماعت اقامه کنم اما مسجد و حتی حسینیه نداریم که بتوانیم نماز جماعت برگزار کنیم.
وی می افزاید: شرکت در مراسم دعا و روضه خوانی به مناسبت های مختلف یک نوع نیاز است که می تواند به روح انسان آرامش دهد اما چون در اینجا مرکزی برای برگزاری چنین مراسمی وجود ندارد باید به مساجد و حسینیه های داخل شهر برویم.
او با اشاره به پیاده روهای این خیابان اظهارمی دارد: وضعیت پیاده روها را ببینید؛ یک بخش جدول کشی شده و یک بخش هم خاکی و دست نخورده باقی مانده است.
وقتی در رابطه با کیسه های زباله واقع در کنار خیابان می پرسم که آیا شهرداری برای جمع کردن زباله ها مراجعه می کند یا خیر، می گوید: بله هر شب شهرداری زباله ها را جمع می کند اما برخی مردم ساعت قراردادن زباله مقابل منازل شان را رعایت نمی کنند و در هر ساعت از شبانه روز که بخواهند آن ها را بیرون می گذارند به همین دلیل همیشه در گوشه و کنار خیابان و عرصه های رها شده این محله، کیسه های زباله خودنمایی می کند. کیسه هایی که از دست حیوانات ولگرد در امان نیست و در خیابان و پیاده رو پخش می شود.
هنگامی که تهیه گزارش میدانی از شهرک حکمت به پایان می رسد و قصد عزیمت به دفتر روزنامه را می کنیم، صحنه بازی کودکان در پارک تازه ساخت پر از کود حیوانی و در همسایگی جایگاه سی ان جی، از مقابل چشمانم رژه می رود./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار