مانه و سملقان دارای سه بخش مانه، مرکزی و سملقان است که بخش مانه در منطقه ای گرمسیری واقع شده است و نسبت به بخش های دیگر کمبود آب شرب در آن احساس می شود و با وجود این که بیشتر روستاهای بخش مانه در مسیر رودخانه اترک واقع شده اند اما از آب شیرین کمتری برخوردارند .
کد خبر: ۳۶۵۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ 23 January 2017
مانه و سملقان دارای سه بخش مانه، مرکزی و سملقان است که بخش مانه در منطقه ای گرمسیری واقع شده است و نسبت به بخش های دیگر کمبود آب شرب در آن احساس می شود و با وجود این که بیشتر روستاهای بخش مانه در مسیر رودخانه اترک واقع شده اند اما از آب شیرین کمتری برخوردارند .
در سال های گذشته طرح مطالعاتی سد شیرین دره انجام شد و در بالا دست روستای محمد آباد سدی در زمین های شیرین دره احداث و ساخته شد که رودخانه شیرین دره آبریز این سد است و از آنجایی که این رودخانه دارای آب شیرین است نویدبخش سال های پر آبی را در منطقه رقم می زد .
از طرفی بخش کشاورزی هم با توجه به احتیاجات خاص خود و کمبودها، از مزایای برداشت آب سد شیرین دره کم و بیش برخوردار شده ولی بعضی روستاهای اطراف و پایین دست سد شیرین دره از  آب شرب محروم هستند و گاهی روستاهایی دور دست در مسیر این رودخانه با تانکر آب رسانی می شوند.
در این میان مردم از مسئولان انتظار دارند اولین فرصت ایجاد شده را به بومیان منطقه بدهند و آب شرب منطقه را تامین کنند ولی این اتفاق برای بجنورد افتاد و همچنان اهالی این منطقه چشم انتظار  تحول در آب رسانی  هستند .
یکی از روستاییان که به شغل کشاورزی مشغول است، با اشاره به مشکلات موجود در خصوص کمبود آب شرب می گوید: با ساختن سد شیرین دره فکر می کردیم بی آبی دیگر به اتمام رسیده است و مهمترین دغدغه روستاهای پایین دست سد شیرین دره که آب شرب است رفع خواهد شد ولی  وقتی با این موضوع که آب از زمین های کشاورزی عبور کرده و به مسیر بجنورد روانه می شود کاملا دلسرد شده ایم.
احمدی ادامه می دهد: امسال نسبت به سال های قبل کمبود آب زیادی نداریم ولی در فصل های گرم سال آب به پایین ترین سطح خود می رسد به طوری که با تانکر سیار آب مورد نیازمان را تأمین می کنیم.
سلیمانی یکی از ساکنان روستای محمدآباد هم اظهارمی دارد: آب شرب روستا کیفیت خوبی ندارد و بارها این موضوع را به شورا و دهیاری  گفته ایم و آن ها هم چندین بار نامه نگاری کرده اند ولی متاسفانه اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفته است .
رسولی یکی دیگر از ساکنان روستاهای سد شیرین دره است و با گلایه از نابسامانی تامین آب شرب و مصرف دامی می گوید: بیشتر  اهالی در این منطقه کشاورز و دامدار هستند و در صورت تامین نشدن آب مورد نیاز برای این مصارف، مشکل جدی را برای روستائیان فراهم می کنند و هستند بسیاری از افراد که در وضع موجود راهی شهرها شده اند و به کارگری مشغولند.
در همین ارتباط رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی مانه و سملقان با بیان این که برای رفع مشکل آب شرب ۳۳ روستا در بخش مانه باید اعتبار تامین شود، ابراز می کند: ۳۳ روستا هم از روستاهای شهرستان بجنورد در ردیف همین پروژه های مانه وسملقان هستند.
علی تیزرو با اشاره به این که رفع مشکل آب شرب به گونه ای نیست که برای تامین آن سلیقه ای عمل کنیم می افزاید: باید آزمایشات و مطالعات لازم بر روی نمونه های آب انجام شود و در صورت تایید آزمایشگاه و گروه مطالعات، اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی ابراز می کند: پروژه مسیر رفت آب سد شیرین دره انجام شده و به تصفیه خانه انتقال پیدا کرده که در حال حاضر پروژه مسیر برگشت در دست اجراست.
وی ادامه می دهد: در این امور به هیچ عنوان مجوز برداشت مستقیم از سد وجود ندارد مگر این که آب تصفیه و مورد تایید آزمایشگاه واقع شود.
وی اظهار می دارد: همچنان منتظر تامین اعتبار هستیم تا این روستاها هم همانند روستاهای دیگر این شهرستان، از آب شرب بهره مند شوند و دغدغه آن ها در این رابطه برطرف شود./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار