کد خبر: ۳۷۸۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳ 15 February 2017
توسعه محور شرق کشور، از جمله اقدام های مهم و اساسی برای رونق توسعه و آبادانی در نقاط محروم کشور است که در  سال های گذشته اقدام هایی در این راستا انجام شده است. اگر چه خراسان شمالی هم در محور توسعه شرق کشور قرار دارد اما به دلیل تغییرات مکرر استانداران و بی اطلاعی آن ها، این طرح پیگیری نشد و هنوز هم زیرساخت های لازم در این بخش فراهم نشده است و به نوعی می توان گفت هنوز هم جایگاه خراسان شمالی  در این طرح مشخص نیست. حمل و نقل و زیرساخت های شهری، از جمله برنامه های اولویت دار استان است که باید با همکاری و مشارکت همه نهادهای شهری، این استان به نقطه مطلوبی برسد تا در نهایت منجر به توسعه محور شرق کشور شود. 
مسیر ریلی اسفراین - بجنورد که خراسان شمالی را در کوتاه ترین مسیر به شبکه کل کشور متصل می کند می تواند ظرفیت های بالایی برای استان ایجاد کند. به طور کلی مهم ترین هدف طرح توسعه محور شرق در افزایش نقش و سهم کشور در ترانزیت کالا و حمل و نقل بین المللی، ارتقای سطح درآمد، افزایش شاخص های توسعه از جمله کاهش بیکاری، جلوگیری از فعالیت های غیررسمی اقتصادی و قاچاق کالا و مواد مخدر است.
با وجود مزیت های بالای طرح و ظرفیت ها و توانمندی های خراسان شمالی، هنوز هم این استان در بحث مشارکت در این طرح دچار عقب ماندگی شده است که در حال حاضر دست اندرکاران به جای پیگیری در اجرای زیرساخت ها دغدغه خروج استان از این محور را دارند.
با این که دست اندرکاران خراسان شمالی باید در راستای فراهم سازی زیرساخت های این طرح تلاش کنند اما هنوز هم در راستای حفظ این استان در این طرح تلاش می شود. 
با این که خراسان شمالی دروازه خروج شرق محسوب می شود و همواره بیشترین آمار قاچاقچیان مواد مخدر را داشته و دارد اما در یک مقطع زمانی از کمیسیون امنیتی محور شرق حذف شده بود که پس از پیگیری هایی دوباره در کمیسیون امنیتی قرار گرفت.
با نیم نگاهی به چشم انداز آینده مشخص می شود که اگر این محور راه اندازی شود، محروم ترین نقاط کشور و استان های شرقی نیز به شکوفایی اقتصادی خواهند رسید که سالانه میلیاردها دلار درآمد ارزی برای  استان های شرق کشور در برخواهد داشت با این وجود هنوز هم این استان برای مشارکت در این طرح دچار عقب ماندگی شده و اندرخم یک کوچه است. اگر نگاه کارشناسانه داشته باشیم محور توسعه شرق کشور بدون خراسان شمالی میسر نیست و می توان از این فرصت به نفع استان استفاده کرد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار