اجرایی نشدن قانون معافیت مالیاتی واحدهای شهرک های صنعتی
در شرایط نامناسب اقتصادی که عمده واحدهای صنعتی خرد و کوچک برای بهتر شدن وضعیت به دنبال گزینه های تسهیلگری در تولید می گردند، یکی از گزینه هایی که پیش پای آن ها قرار می گیرد استقرار در شهرک های صنعتی است که براساس قانون دارای مزیت های برتری هستند.
کد خبر: ۳۷۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷ 15 February 2017
در شرایط نامناسب اقتصادی که عمده واحدهای صنعتی خرد و کوچک برای بهتر شدن وضعیت به دنبال گزینه های تسهیلگری در تولید می گردند، یکی از گزینه هایی که پیش پای آن ها قرار می گیرد استقرار در شهرک های صنعتی است که براساس قانون دارای مزیت های برتری هستند، مزیت هایی همچون معافیت های مالیاتی، مستثنی بودن از قانون شهرداری ها، کاهش هزینه های سرمایه گذاری و عوامل مثبت دیگری که  در تولیدبسیار مؤثر خواهد بود. بر همین اساس هم شهرک های صنعتی خراسان شمالی میزبان واحدهای صنعتی مختلف است و با این که باید به دلیل این مزیت ها حال صنایع مستقر در شهرک ها در مقایسه با دیگر واحدها مطلوب تر باشد اما برخی درگیر مشکلاتی هستند.
«شریعتی» مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی مائده مستقر در شهرک صنعتی بجنورد، با بیان این که تولید این واحد به صفر رسیده و تعطیل است، می گوید: ظرفیت اسمی این واحد 150 تن در هر شیفت کاری است و باید در 3 شیفت 450 تن محصولات لبنی تولید شود.
وی اظهارمی دارد: این واحد بزرگ ترین واحد تولید فرآورده های لبنی در خراسان شمالی است اما در رکود کامل به سر می برد.وی با بیان این که قرار گرفتن در این استان خود مشکلی در تولید است، ادامه می دهد: این واحد، مصوبه تسهیلات سفر مقام معظم رهبری را دارد که برای اختصاص آن جلساتی هم با معاون وزیر وقت داشته ام اما تاکنون این مبلغ به واحد تولیدی پرداخت نشده است.وی با بیان این که شهرک صنعتی بجنورد حدود 82 واحد تولیدی را در خود جای داده است، عنوان می کند: در حال حاضر تنها 3 واحد از این تعداد فعال و بقیه تعطیل هستند.
«آصفی» مدیرعامل شرکت پدیده صنعتی بارثاوا مستقر در شهرک صنعتی شیروان هم  از مشکلات نقدینگی و اقدامات غیرمتعارف بانکی سخن می گوید.وی با بیان این که مشکلات متعددی را با یکی از بانک های استان دارد، اظهارمی دارد: با یکی از نماینده های استان برای حل مشکل موجود به دیدار مدیر بانک مرکزی مورد نظر در تهران رفتیم و طبق دستور وی باید بانک مساعدت های لازم را انجام می داد.وی با بیان این که بانک مورد نظر به صدور اجرائیه اقدام کرده این در حالی است که مدیر بانک مرکزی دستور منع صدور اجرائیه را داده است، عنوان کرد: 3.5 میلیارد تومان تسهیلات گرفته و در واحد تولیدی ام هزینه کرده ام اما بانک ادعای خروج سرمایه از استان را دارد.وی با بیان این که شهرک صنعتی شیروان حدود 40 واحد تولیدی دارد، عنوان می کند: حدود 4 واحد در این شهرک فعال و بقیه تعطیل هستند.
«رضایی» مدیرعامل شرکت ساقه طلایی اسفراین مستقر در شهرک صنعتی اسفراین هم با بیان این که تنها 2 خط از 8 خط تولید این واحد فعال است، می گوید: ظرفیت اسمی این واحد 14 هزار تن است اما تنها30 درصد این ظرفیت فعال است.وی با بیان این که نیازمند سرمایه در گردش هستیم، ادامه می دهد: بانک ها از پرداخت سرمایه در گردش خودداری می کنند.وی با بیان این که شهرک صنعتی اسفراین 25 تا 30 واحد تولیدی دارد، عنوان می کند: تنها حدود 4 واحد در این شهرک فعال است.
«خدابنده» مدیرعامل شرکت سبک سازان شرق مستقر در شهرک صنعتی بیدک هم با بیان این که با 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنیم، می گوید: ظرفیت اسمی این واحد 90 هزار متر در سال است که بسیار کمتر از آن تولید داریم.وی با اشاره به مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی اظهارمی دارد: با این که شهرک های صنعتی معاف از مالیات هستند اما این قانون در استان اعمال نمی شود و مالیات ها هم بدون در نظر گرفتن اظهارنامه و دفاتر واحدهای تولیدی محاسبه می شود.وی خرید مواد اولیه از دیگر استان ها را از دیگر مشکلات عمده ذکر  می کند و می افزاید: با این که دستور مستقیم وزیر مبنی بر فروش مواد اولیه از سوی معدن مورد نظر وجود دارد اما مواد اولیه به دیگر استان ها فروخته می شود و به واحدهای تولیدی داخل استان سهمی اختصاص پیدا نمی کند. وی با بیان این که این امر موجب گران شدن محصول تولیدی این واحد و کاهش توان رقابتی آن شده است، اظهارمی دارد: سال گذشته تولید کننده برتر استان بودیم و سهم عمده ای در صادرات داشتیم اما با فرآیندهای کنونی به فکر تعطیلی واحد هستم. وی با اشاره به وجود 100 واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی بیدک ادامه می دهد: تنها حدود 7 یا 8 واحد در این شهرک فعال و بقیه تعطیل هستند. در همین رابطه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی با بیان این که تعداد واحد های صنعتی در شهرک ها و نواحی شهری این استان 193 واحد است، می گوید: این استان 14 شهرک و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد. «وحدت» با اشاره به تعطیلی 36 واحد صنعتی استان، اظهارمی دارد: 175 واحد از 193 واحد صنعتی استان فعال هستند.  مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی با بیان این که 193 واحد در شهرک های صنعتی استان مستقر هستند، می گوید: 81 درصد واحدهای مستقر در شهرک ها فعال و 18.6 درصد واحدها راکد هستند.
«وحدت» ادامه می دهد: 40 درصد این واحدها زیر ظرفیت خود فعالیت می کنند.وی با بیان این که بر اساس قوانین واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی معاف از مالیات هستند، اظهارمی دارد: با این که معافیت مالیاتی این واحد ها قانونی است اما اجرایی نمی شود و این موضوع را باید از اداره مالیاتی استان پرس و جو کرد. وی با بیان این که در قبال خدمات شرکت به واحدهای مستقر بین 5 تا 25 درصد عوارض نقدی و مابقی به شکل اقساط 36 ماهه دریافت می شود، ادامه می دهد: شاید همه شهرک ها همه امکانات را نداشته باشند اما از امکاناتی برخوردار هستند. وی زمین واگذار شده توسط شرکت به واحد ها را دارای ارزش افزوده برای این واحدها دانست./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار