8 سال و فقط 20 درصدپیشرفت فیزیکی یک پروژه
کد خبر: ۳۸۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۸ 19 February 2017
در پی حضور معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور این مقام مسئول از ظرفیت هایی سخن به میان آورد که اسفراین را شهری با   قابلیت برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در شمال شرق کشور قلمداد کرد؛ ظرفیت ها و استعدادهایی که به خودی خود گردشگران را به اسفراین می کشاند.
 موزه باستان شناسی و مردم شناسی اسفراین امروزه می تواند مجالی را فراهم آورد که موجب افزایش  ضریب ماندگاری مسافران باشد؛ موزه ای که مصوبه بنای آن در اسفراین 8 ساله شده و در این 8 سال فقط 20 درصد رشد فیزیکی دارد و اعتباراتی که فقط در حد مصوبه می ماند و خبری از تخصیص آن‌ها نیست، اما اکنون هر کس از کنار بنای در حال احداث موزه باستان شناسی و مردم شناسی اسفراین می گذرد، فقط با شماری تیر آهن برافراشته روبرو می شود.حال باید دید موزه باستان شناسی و مردم شناسی اسفراین ، چه زمانی به بهره برداری می رسد.
ظرفیت های ناشناخته 
یکی از شهروندان با اشاره به ظرفیت های گردشگری اسفراین، می گوید: ظرفیت های بکری در این شهرستان  در بخش های گوناگون قومیتی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی نهفته است، اما این ظرفیت ها برای معرفی بیش از پیش به مردم و حتی گردشگران  به زیرساخت نیاز دارد.
«حسن زاده» با اشاره به این که3 سال است عملیات اجرایی احداث موزه باستان شناسی و مردم شناسی اسفراین آغاز شده است، می افزاید: این پروژه  انگار  از قافله عقب مانده است.
افزایش رونق گردشگری
دیگر شهروند اسفراینی هم با اشاره به این که اسفراین در حوزه میراث طبیعی، معنوی و میراث فرهنگی استعدادهای خوبی برای جذب گردشگر دارد، اظهار می دارد: اکنون اسفراین نیازمند یک موزه است که بتواند با پشتوانه ظرفیت های موجود ضمن شناساندن ظرفیت ها و استعدادهای کنونی، فرصت ماندگاری مسافران را در شهر افزایش دهد تا  موجب تقویت اقتصاد بومی از محل گردشگری باشیم.«حسینی»  از این  که نبود موزه فرصت معرفی ظرفیت ها را به حاشیه برده است، گلایه می کند و  می افزاید: سرعت کند ساخت موزه باستان شناسی و مردم شناسی داستان بهره برداری از این موزه را  طولانی کرده  است.وی خاطر نشان می کند: مهم ترین ظرفیت هایی که می شود در موزه باستان شناسی و مردم شناسی به آن ها پرداخت، شهر تاریخی بلقیس به عنوان دومین میراث خشتی و گلی ایران، میراث معنوی کشتی باچوخه و نساجی سنتی و قومیت های متعدد با آداب و رسوم گوناگون است.
اعتباری که مصوب نشد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر اسفراین هم با بیان این که این بنا مصوبه سفر هیئت دولت نهم در سال 87 بود، می گوید: برای ساخت موزه زمینی به مساحت 3 هزار و 600 مترمربع در نظر گرفته شد که سال 92 فقط 25 درصد معادل 500 میلیون ریال  از اعتبار مصوب 2میلیارد ریالی تخصیص یافت که فقط برای تهیه نقشه و امور زیربنایی هزینه شد.
«محمد محمدی» با اشاره به پیشرفت 20 درصدی پروژه موزه باستان شناسی و مردم شناسی، خاطر نشان می کند: سال 93  برای تأسیس موزه، یک میلیارد و 500 میلیون ریال مصوب شد که  تنها یک میلیارد و 50 میلیون ریال تخصیص یافت و جذب شد.
وی  ادامه  می دهد:  در سال  گذشته هیچ اعتباری برای موزه باستان شناسی و مردم شناسی مصوب نشد و در سال جاری نیز اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون ریالی با هدف ساخت موزه باستان شناسی و مردم شناسی شهر کهن اسفراین اختصاص یافت،  این درحالی است که پیش از این اعتبار 5 میلیارد و 500 میلیون ریالی برای این موزه در سال 95 مصوب شده بود.
وی  اظهار می دارد:  این اعتبار در قالب اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافت که  با اعتبار اختصاص یافته در سال جاری، تیرآهن و میلگرد مورد نیاز ساخت این موزه تهیه شد تا در صورت تداوم فرآیند احداث از طریق واگذاری به پیمانکار احداث آن هم ادامه یابد.رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه می کند: در صورت اختصاص اعتبار تا 3 میلیارد ریال می توانیم پیشرفت فیزیکی این موزه را به مرز 50 درصد برسانیم .
وی با اشاره به این که اسفراین 143 اثر فرهنگی و گردشگری ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد، می گوید: احداث این موزه می تواند یکی از عوامل ماندگاری مسافر در شهرستان باشد.
بهره برداری از موزه  تا 2 سال آینده
 سرپرست فرمانداری و رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان اسفراین هم با اشاره به لزوم بهره برداری از موزه باستان شناسی و مردم شناسی در این شهرستان به عنوان  ظرفیت بکر برای معرفی استعدادهای گردشگری، اظهار می دارد: امسال ضمن تصویب اعتبار 5 میلیارد و 500 میلیون ریال برای ساخت و تکمیل این موزه، یک میلیارد و 200 میلیون ریال از آن به شکل اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافت. «علی اصغر یحیی آبادی» با بیان این که فرمانداری و کمیته برنامه ریزی مصمم به بهره برداری از این پروژه زیرساختی و زیربنایی در آینده ای نزدیک هستند،  اظهار امیدواری می کند: با تصویب و تخصیص اعتبارات شایسته شاهد بهره برداری از این موزه در 2 سال آینده باشیم.وی با اشاره به پی گیری های جدی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی برای توسعه زیرساختی و زیربنایی گردشگری، اظهار می دارد: به تخصیص صد در صدی اعتبارات مصوب برای موزه باستان شناسی و مردم شناسی در سال جاری  امید داشتیم که متاسفانه  محقق نشد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار