حکایت نمایشگاه بهاره بجنورد
کد خبر: ۳۸۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 04 March 2017
چهارشنبه هفته گذشته نمایشگاه بهاره بجنورد آغاز به کار کرد؛ این بار برخلاف سال های اخیر در فضایی جدید. دهکده بسیج، میزبان نمایشگاه بهاره مرکز استان است که برخلاف برپایی نمایشگاه ها در تخته ارکان که در خارج از شهر برگزار می شد در  مکانی جدید آغاز به کار کرده که باعث شده است شهروندان بسیار راحت تر به آن دسترسی داشته باشند. اولین نکته ای که هنگام ورود به نمایشگاه جلب نظر می کند پارکینگ خودروهاست که سامان مشخصی ندارد و برای نظم دهی و هدایت خودروها تمهیدی اندیشیده نشده است. برپایی نمایشگاه در این مکان از آن جا که اولین تجربه اش را سپری می کند برای بازدیدکنندگان و خریداران جالب توجه است هر چند اطلاع رسانی درباره محل قرار گرفتن غرفه ها به خوبی انجام نشده است.
از نظم دهی و هدایت خودروها و تغییر مکان نمایشگاه که بگذریم موضوع اصلی خود نمایشگاه است. نابسامانی نرخ گذاری ها و نداشتن برچسب قیمت برای بسیاری از کالاها به ویژه پوشاک و مشخص نشدن تخفیف هاست که بیش از پیش به چشم می خورد و نارضایتی مراجعان را هم موجب شده است. حکایت انتقادها از کیفیت اجناس نمایشگاه، حکایتی تکراری است که به نوعی هر سال تکرار می شود.
ورودی نمایشگاه غرفه آجیل و خشکبار است. در این سالن ظرف های بزرگ آجیل در غرفه های متعدد کنار هم چیده شده اند، سالن برزنتی آجیل،شیرینی، شکلات و خشکبار پر از رنگ های مختلف تنقلات و خشکبار است اما مشتری های کمی دارد، مشتری هایی که حضور بیشترشان فقط به پرسیدن قیمت ها ختم می شود و بس. عمده بازدید کنندگان از تخفیف های نمایشگاهی می پرسند و وعده هایی که در این باره داده شده، قرار بود اجناس قابل عرضه در این نمایشگاه با 10 تا 15 درصد تخفیف به دست مصرف کننده برسد، در سالن خشکبار که این موضوع به درستی برای مصرف کننده مشخص نیست با این که غرفه داران می گویند قیمت ها با احتساب تخفیف نمایشگاهی کارشناسی شده است اما یک چیز ذهن را می آزارد این که چرا محصولات مشابه و کیفیت یکسان در غرفه ها با قیمت های متفاوت عرضه می شود و این موضوع سردرگمی برای شهروندان ایجاد کرده است.
یکی از شهروندان با بیان این که یک نوع آجیل در غرفه ها با قیمت های متفاوت عرضه می شود، می گوید: با این که گفته می شود قیمت ها کارشناسی شده است اما تفاوت قیمتی بین کالاهای مشابه وجود دارد و مشخص نیست قیمت واقعی محصول چه قدر است و آیا شامل تخفیف شده است یا نه.
«جعفری» از سردرگمی که برای مشتری ایجاد می شود  گلایه می کند و معتقد است باید مشتری با خیال آسوده و مطمئن خرید کند.
به درستی کدام قیمت به واقعیت نزدیک تر است و کدام خشکبار و آجیل کیفیت مرغوب را دارد، برخی هم که جایی برای صحبت نگذاشته بودند از تخفیف های نمایشگاه که می پرسیدی با این جواب مواجه می شدی که تخفیف برای این کالا توجیه ندارد.
اگرچه زیر این بازارچه برزنتی همه چیز مرتب چیده شده است اما قیمت ها دارای هرج و مرجی است که مشتری را بلاتکلیف می کند، با همه مشکلاتش اما کافی است به سالن پوشاک بروی و برگردی بعد تازه می فهمی که این جا بهترین سالن نمایشگاه است و حداقل سعی شده در آن حقوق مشتری نادیده گرفته نشود.سالن پوشاک و کیف و کفش نه یک نکته که چندین نکته را در خود دارد. معمولاً کالاها برچسب قیمت ندارند و اطلاع رسانی قیمت ها در برخی موارد ختم به برگه هایی شده است که در گوشه برخی غرفه ها نصب شده است. موضوع تخفیف ها این جا هم مصداق دارد کالاها با تخفیف به دست مشتری می رسند یا نه، با این که عمده قیمت ها پایین از قیمت بازار است و باز هم غرفه داران ادعای محاسبه تخفیف بر قیمت ها را دارند اما بسیاری از آن ها معتقدند که همه کالاها و پوشاک مشمول تخفیف نیستند و به تشخیص فروشنده و غرفه دار کالاها با تخفیف ارائه می شود آن هم نه تخفیفی که اعلام شده، تخفیفی که موردنظر فروشندگان است.
در این باره یکی از شهروندان با بیان این که قیمت کالاها به طور معمول به روی کالاها درج نشده است، اظهارمی دارد: برای خریدها فاکتوری صادر نمی شود و مشتری نمی داند که قیمت اصلی کالا چقدر است، فقط باید کالایی را بردارد و با کمی چانه زنی مبلغ مورد نظر فروشنده را پرداخت کند. موضوعی مهم تر که بیش از پیش به چشم می آید و ذهن را می آزارد نوع و کیفیت کالاهایی است که در معرض فروش قرار گرفته اند؛ ارزانی به چه بهایی؟ شاید برخی با توجه به شرایط کنونی اقتصادی به دنبال کالای ارزان هستند اما به همان نسبت به کیفیت کالا هم اهمیت می دهند، فروش اجناس بی کیفیت و ته انباری در واقع همان رعایت نکردن حقوق مصرف کننده است، این سخن از آن جایی سندیت دارد که صحبت با بازدید کنندگان هم حکایت از نارضایتی آن ها دارد.«اکبری» یکی دیگر از شهروندانی است که به کیفیت کالاهای عرضه شده انتقاد دارد، وی با اشاره به برخی از کیف و کفش هایی که در نمایشگاه عرضه شده است، می گوید: یک جفت کفش بچه گانه 15 هزار تومان به فروش می رسد این در حالی است که کفش اصلاً شرایط کالای سالم و استاندارد را ندارد.وی ادامه می دهد: بسیاری از پوشاک قابل عرضه کالاهای دسته 2 و 3 هستند و کالاهایی با کیفیت کمتر در نمایشگاه دیده می شود.
وی اظهارمی دارد: با این که نمایشگاه بهاره است اما بسیاری از غرفه ها هم پوشاک زمستانی عرضه می کنند و فقط به فکر نماندن کالا در انبار مغازه ها هستند.در میان همه کم و کاستی و نواقصی که بیشتر غرفه ها را فرا گرفته اما هستند کسانی که اصل کسب و کار را می دانند و همچنان مشتری برای آن ها در اولویت است به ویژه در بخش محصولات غذایی قیمتی که بر چسب ها دیده می شود اختلافی 10 تا 15 درصدی با قیمت مصرف کننده کالا دارند و این کمی مشتری ها را امیدوار می کند که دست خالی از نمایشگاه بیرون نمی روند.در سال های گذشته بخشی از نمایشگاه های بهاره به مواد پروتئینی  اختصاص داشت و مرغ ارزان در دسترس شهروندان قرار می گرفت اما این نمایشگاه حداقل در روز آغازین فعالیت خود از این گزینه محروم بود و در مجموع آنی نبود که باید باشد. البته گوشت یخ زده در گوشه ای از نمایشگاه فروخته می شود.
در عین حال، رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان این که روزهای شروع نمایشگاه مصادف با روزهای تعطیل شد، می گوید: در روزهای اول نمایشگاه هنوز غرفه نظارت بر عرضه کالاها راه اندازی نشده بود و این یکی از مشکلاتی بود که وجود داشت.
«نورا... ابراهیمی» با اشاره به این که بازرس ها در نمایشگاه حضور دارند، اظهارمی دارد: قیمت ها باید کارشناسی شده باشد و اصناف کالاهای قابل عرضه در نمایشگاه را مشخص کرده باشند.
وی با بیان این که نظارت ها ادامه دارد، عنوان می کند: نوع کالاهای عرضه شده و شکایت احتمالی شهروندان به اصناف استان مربوط است.وی ادامه می دهد: تخفیف ها باید مشخص باشد و کالاها با تخفیف مشخص شده به دست مشتری برسد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار