کد خبر: ۳۹۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۶ 16 March 2017
همزمان با فرا رسیدن سال نو، مسافرت های نوروزی مردم خوب ایران زمین نیز آغاز می شود و برخی از مردم این خاک کهن، با سفر به مناطق مختلف ایران زیبا، با فرهنگ، آداب و رسوم، سنن و پیشینه تاریخی و فرهنگی دیگر مناطق کشور عزیزمان آشنا می شوند.خراسان شمالی به واسطه قرار داشتن در مسیر مشهد مقدس و حرم امام مهربانی ها، هر ساله پذیرای میلیون ها مسافر و زائری است که از این مسیر برای رسیدن به مقصد استفاده می کنند. در گزارش پیش رو، تعدادی از مکان های دیدنی و گردشگری استان سرسبز خراسان شمالی، باب الرضا(ع)، گنجینه معرفت ها معرفی شده است به امید آن که این مناطق مورد استقبال بازدیدکنندگان و مسافران قرار گیرد و فرصت مسافرت به این مناطق دیدنی را از دست ندهند.

بجنورد
اگر قصد سفر به مرکز خراسان شمالی را دارید، بازدید از مناطق گردشگری این شهرستان و به خصوص برخی از مهمترین آن ها را از یاد نبرید.
بش قارداش
 بش قارداش یکی از جاذبه  های گردشگری  استان است که در کیلومتر 6 جاده بجنورد – اسفراین  واقع شده و دارای درختان چنار  قدیمی، استخر شنا و بنای تاریخی معروف به  مقبره سردار مفخم است.  پلان این بنا مستطیل شکل است و طرح کلی آن از یک گنبد خانه در وسط و دو اتاق کوچکتر در دو سوی آن تشکیل شده است.
باباامان
در 10 کیلومتری شمال شرق  بجنورد و در کنار جاده اصلی بجنورد- مشهد، گردشگاه معروف «باباامان»  واقع شده است. در باباامان چشمه ای  وجود دارد که از 4 نقطه از درون  تپه ای می جوشد و آب آن به استخرهایی می ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده تا  آبشارهای مصنوعی تولید شود.
مجموعه تاریخی مفخم
مجموعه تاریخی مفخم در زمان قاجار  ساخته شد. این مجموعه شامل آیینه خانه، عالی قاپو، قصر، عمارت مفخم و دریاچه مصنوعی بود که هم اکنون تنها عمارت مفخم و آیینه خانه آن باقی مانده است. این مجموعه هم اکنون در بافت مسکونی شهر بجنورد قرار گرفته که خیابان شریعتی عمارت مفخم را از آیینه خانه جدا می کند. بنای عمارت مفخم که موزه مردم شناسی و باستان شناسی خراسان شمالی است  شامل 2 طبقه می شود.

اسفراین
شهرستان اسفراین با شهر باستانی بلقیس به عنوان دومین شهر خشتی ایران، شهره شده است و تماشای آن چیزی از ارگ بم کم ندارد. طبیعت زیبا و مناطق حفاظت شده سالوک و ساریگل بر دارایی های طبیعی این شهرستان افزوده است.
شهر باستانی  بلقیس
بلقیس که در واقع اسفراین کهن محسوب می شود قدمتی حدود 4 هزار سال دارد. مهمترین اثر باقی مانده در شهر تاریخی بلقیس که در حال حاضر در سه کیلومتری جنوب غربی اسفراین فعلی واقع شده، ارگی هزار و ۲۰۰ ساله است که به آن نارین قلعه نیز می گویند.

فاروج
فاروج دروازه ورودی به مشهد مقدس و آخرین شهرستان خراسان شمالی در مسیر زائران حرم امن رضوی است که بناهای دیدنی و خاصی دارد و قطعا با سفر به این مناطق، لذت کافی را خواهید برد.
خسرویه
روستای خسرویه  در دامنه  رشته  کوه های  زیبای شاه جهان در دل دره ای سر سبز جا گرفته است.  خسرویه  زادگاه عالم ربانی آقا نجفی است و از بافت  سنتی و  معماری بسیار غنی برخوردار است. از جمله آثار این روستا می توان به امامزاده بابا و بی بی، قلعه سنگی و سنگ قبرهای گورستان قدیمی با قدمت  بیش از 700 سال و 2 صندوق منبت  کاری  شده امامزاده اشاره  کرد که حکایت  از قدمت  روستا دارد.
استاد
این روستا  در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر فاروج واقع شده است. روستای استاد آب و هوای  معتدل و کوهستانی دارد و از جاذبه های آن علاوه  بر چشم اندازهای طبیعی زیبا می توان به  تخت حصار،  قلعه کهن، مسجد جامع، حمام قدیمی و بنای امام زاده  اولیا اشاره کرد.

 راز و جرگلان
جمعیت قالب این شهرستان ترکمن ها هستند که سنت ها و آداب و رسوم خاص خود را دارند، به مسافران عزیز توصیه می شود در کنار بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی این شهرستان، فرصت آشنایی با سنن و فرهنگ ساکنان آن را از دست ندهند.
ارگ تاریخی آلمادوشن
در رابطه با قدمت و تاریخچه ارگ تاریخی آلمادوشن می‌توان گفت که یک قلعه نظامی است که از دوران اشکانی تا قرون میانه اسلامی یعنی قرون 6 و 7 هجری قمری کاربرد داشته‌ است. ارگ آلمادوشن با توجه به موقعیت و ویژگی طبیعی از جهت نظامی در یک سیر 1500 ساله یعنی از دوران‌های اشکانی تا قرون میانه اسلامی حائز اهمیت بوده است.

گرمه
گرمه در همسایگی شهرستان جاجرم قرار دارد و با قلعه جلال الدینش، فخر فروشی می کند. بازدید از کاروانسرای قره بیل را در کنار این قلعه از دست ندهید.
قلعه جلال الدین
قلعه جلال الدین یکی از برجسته  ترین  قلعه های نظامی استان قلمداد می شود که در  سده های   6 تا 7 هجری ساخته شده است. این قلعه با مصالح سنگ و ساروج بر بلندای کوهی بنا شده که بر  تمام  دشت اطراف مشرف است.
کاروانسرای قره ‌بیل
 یکی از کاروانسراهای تاریخی شهرستان  گرمه  است که در روستای رباط قره بیل ساخته شده است.

مانه و سملقان
دروازه ورودی به خراسان شمالی از سمت جنگل گلستان است و طبیعت زیبا و چشم انداز خاصی دارد و امکان ندارد فردی از تماشای طبیعت چشم نواز این شهرستان لذت نبرد.
درکش
روستای درکش در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و رودخانه درکش از میان آن می‌گذرد. این روستا دارای طبیعتی جنگلی و کوهستانی با چشمه‌سارهای بسیار و تنها جنگل بلوط منطقه شرق کشور با باغ‌های میوه متنوع است.
آتشکده  اسپاخو
برجسته  ترین  اثر مذهبی  دوره ساسانی در خراسان شمالی آتشکده  اسپاخواست. این بنا که با لاشه سنگ و ملات  ساروج ساخته  شده،  پلان مستطیل شکلی دارد  و سقف آن  با طاق و گنبد پوشیده شده است.
 
 شیروان
شیروان دومین شهرستان خراسان شمالی از نظر وسعت و جمعیت است که مناطق دیدنی و گردشگری خاص خود را دارد، سفر به مناطقی مانند گلول و سرانی و زوارم را از دست ندهید.
زوارم
روستای زوارم در 28 کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان واقع شده است و  طبیعتی  سر سبز و باغ های فراوان میوه دارد. از  جاذبه های این روستا می توان به حاشیه رودخانه  زوارم،  مسجد قدیمی قرلر قلعه، طبیعت سرسبز  اطراف منطقه اوج دوشی با سرچشمه همجوار یخدان و آبشار مناطق جترالنگ، دوچشمه، قاینار چشمه و قرمز چشمه و هم  چنین انواع و اقسام  گیاهان  طبی وخوراکی اشاره  کرد.
گلول و سرانی
گلول و سرانی در  فاصله 70 کیلومتری شمال شرق شیروان واقع شده است که منطقه ای زیبا و بکر با  کوه های پوشیده از درختان  ارس و  پوشش گیاهی انبوه و منحصر به  فرد در نوار مرزی ایران  و ترکمنستان قرار دارد که زیبایی خیره  کننده اش چشم هر  بیننده ای را مجذوب خود می کند.
 منطقه  زیبای گلول و سرانی پناهگاه قوچ و بزکوهی، پلنگ، گرگ، شغال، روباه و  تعداد بیشماری از پرندگان است.

جاجرم
جاجرم شهرستانی تاریخی با پیشینه ای قوی و قدمتی بالاست که بناهای تاریخی بسیاری دارد که تماشای آن ها خالی از لطف نیست.
 دیدن مناطق گردشگری آن به مسافران  پیشنهاد می شود از جمله طبیعت زیبای میاندشت که متعلق به این شهرستان است.
حمام قدیمی
حمام قدیمی  جاجرم یکی از بناهای دوره صفوی است که در بافت  فرسوده  شهری و با فاصله  نزدیکی در پای دامنه جنوبی تپه  نارین قلعه  و در شمال  مسجد  جامع  جاجرم واقع شده است.
 این حمام به صورت  نیمه زیرزمینی ساخته شده و از بخش های مختلفی  شامل  رختکن یا سربینه، گرمخانه، خزینه و آب انبار و قسمت های بیرونی شامل گلخن و منبع آب گرم  تشکیل شده است.
مسجد جامع
 مسجد جامع یکی از  قدیمی ترین  یادمان های  مذهبی- تاریخی خراسان شمالی است که در میان بافت  قدیمی شهر جاجرم واقع شده است و قدمت آن  به قرون  6 تا 7 هجری می رسد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار