کد خبر: ۳۹۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵ 18 March 2017

نوروز گام به گام به دیار ما نزدیکتر می شود و بوی بهار را در جای جای این خطه سرافراز می توان استشمام کرد. اقوام مختلف  مردم گنجینه معرفت ها در شهرستان های خراسان شمالی هم همه ساله آماده استقبال از سال جدید می شوند. با هم آداب و رسوم و آیین های اهالی استان برای نوروز را مرور می کنیم.

 مانه و سملقان

برومند- یکی از شاخصه های مراسم  نوروز در  شهرستان مانه و سملقان، گذاشتن سبزه برای سفره هفت سین و پختن سمنو است که به عنوان مکمل غذایی (دسر) می توان از آن نام برد.از دیگر آیین های بسیار زیبا می توان به مراسم «علفه» اشاره کرد که اهالی این شهرستان به دیدار خانواده هایی که در آن سال یکی از اعضای خانواده شان فوت کرده است می روند و با دلجویی، نوید سالی پر از سلامتی را به خانواده متوفی می دهند.

اسفراین
نجفیان- هر قدم که به بهار نزدیک می شویم شور و شوق مردم اسفراین بیش از پیش برای حضور در گودهای پهلوانی کشتی باچوخه بیشتر می شود و البته با گذشت چند روزی از نوروز، تنور بازی های کشتی با چوخه داغ تر می شود که البته بیشتر رقابت ها در گودهای مجاور امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می شود. سید حسین فریمان، سید حمزة بن موسی دهنه شیرین، سید محمد باغشجرد و سید مصیب بام فقط شماری از بقاع متبرکه هستند که میزبان آیین بومی و سنتی کشتی با چوخه هستند.

جاجرم
معینی- کاشت سبزه در ظروف قدیمی از ۱۸ روز مانده به سال جدید از  رسوم این شهر است. همچنین تهیه و خرید و یا دوخت لباس محلی در ماه اسفند بسیار رواج داشت. «مهدی میرابی» کارشناس مردم شناسی جاجرم  با بیان این مطلب می گوید: پخت و پز انواع شیرینی از جمله حلوا کنجدی و سمنو بسیار مرسوم بوده است همچنین مراسم نوروز خوانی که با ذکر نام ائمه اطهار (ع)است مقابل  درمنازل انجام می شود که از مراسم مهم این شهر تاریخی است که هنوز هم پا برجاست و همه ساله برگزار می شود.

شیروان
عوض زاده- یکی از آیین های شیروانی ها در ایام نوروز، انجام بازی های بومی، محلی در اقصی نقاط شهرستان از جمله در شهرهای زیارت و قوشخانه و روستاهای حسین آباد و خانلق  است که می توان شاخص ترین آن را برگزاری مسابقات کشتی با چوخه در گود شیرکوه شیروان در 12 فروردین دانست که البته از نقش موسیقی محلی و عاشیق ها و سازهای دهل و سرنا و قوشمه  در جشن ها و بازی های بومی و محلی این ایام نمی توان گذشت.
رفتن به دامان طبیعت و پخت غذاهای بومی، محلی همچون آش ها و فطیرهای مختلف و نیز نوشیدنی هایی که از دم نوش های محلی تهیه می شود از دیگر مراسم مردم شیروان در ایام نوروز است.

گرمه
محمودیان- زنان شهر  گرمه آش خمیر (غذایی محلی) را به عنوان نماد برکت روی سفره هفت سین قرار می‌دهند و در شب عید مادران برای منزل نوعروسان خود اطعام (قطاب، دلمه، ماهی پلو، و...) تهیه می کنند و با خرید هدایا در کنار آن غذاها به منزل پدری نوعروس می روند و عید را تبریک می گویند.
در برخی روستاهای این شهرستان جوانان در روزهای آخر سال با صدای دلنشین آواز می خوانند و آمدن عید را نوید می دهند و بر بام منازل یا جلوی در خانه اقوام، آشنایان و همسایگان می روند  و کیسه ای را از ‏دودکش پشت بام یا ازکنار در منزل به درون آویزان می‌کنند و صاحبخانه کیسه را از تخم مرغ، وجه نقد و ‏سایر هدایا پر می‌کند.
در شهر درق از توابع این شهرستان نیز مردم با برگزاری جشنواره سمنو پزان به استقبال عید می‌روند.

فاروج
میم پرور- یکی از سنت های فاروجی ها در ایام نوروز عیدی بردن برای نو عروس  یا به قول معروف «خوانچه عروس» است.در این مراسم قبل از سال نو و به رسم دیرینه، خانواده داماد، بسیاری از اقلام و مایحتاج ضروری برای شخص عروس خانم را با سلیقه خاصی خریداری می کنند و با دعوت از بزرگترهای فامیل و ریش سفیدان این هدایا را به عنوان عیدی به خانه عروس می برند.  بردن سبزینه و یک راس گوسفند هم از جمله این هدایا محسوب می شود و اگر باز هم بخواهند عروس خانم را تحویل بگیرند با یک تکه طلا هدایا را زینت می دهند.یکی دیگر از آداب و رسوم این منطقه گذاشتن سبزینه در ایام سال نو در دو گروه، یکی برای تمام کسانی که عزیزی را از دست داده اند به این شکل که خانواده به نیت مرحوم یک عدد سبزینه آماده می کنند و بر سر مزارش می گذارد تا بعد از تحویل و یا حتی برخی در همان لحظه تحویل سال،  سال را به عزیز از دست رفته خود تبریک بگویند تا روحش شاد شود.مراسم کشتی با چوخه در گود امام مرشد با قدمت صد ساله در این شهرستان همه سال در 14 فروردین برگزار می شود.چهارمین سنت منطقه مراسم عروسی است که البته این مراسم در هر شهرستانی به شکل خودش برگزار می شود.در فاروج به رسم احترام برای تداخل نداشتن مراسم در ایام عید نوروز با اطلاع از تالارهای  شهرستان و در روستاها به این صورت که هر تعداد از خانواده هایی که قصد برگزاری مراسم در عید نوروز را دارند، از هر خانواده یک نفر نزد شورا و بزرگان روستا می روند، البته بر اساس اولویت، مراسم عروسی ساماندهی می شود که اهالی بتوانند در مراسم همدیگر شرکت کنند.

راز
رحمانی- مردم شهر راز برای استقبال از عید نوروز از پنج روز مانده به عید، مقدمات آن را فراهم می کنند به همین منظور به شست و شوی فرش ها و رنگ آمیزی دیوار ها می پردازند و در فاصله 3 روز مانده به عید، خانم های خانه برای استقبال از عید، فطیر می پزند و به اصطلاح می گویند «خمیر فطیر می کنیم» تعدادی از خانم ها هم برای عید سمنو پزان دارند.
روز قبل از عید مردم برای فاتحه خوانی و بزرگداشت امواتشان به گلزار شهدا می روند. همچنین مردم در مسجد جامع جمع می شوند و مراسم ویژه ای برگزار می شود و هر کسی که به مسجد وارد می شود با دیگران دست می دهد و چنانچه بین آن ها کدورتی باشد از یکدیگر رضایت حاصل می کنند سپس به سمت گلزار شهدا روانه می شوند.

غلامان
در غلامان  آخرین روزهای سال با مراسم «چله چخدی» همراه می شود که این مراسم با خواندن اشعار خاص محلی برگزارمی شود.
مردم این خطه از شمال شرق کشور در کنار آداب و رسومی از قبیل خانه تکانی و دید و بازدید،  دیدار با  خانواده شهدا را در اولویت قرار می دهند و با پخت نان ها و شیرینی های محلی و سمنو سفره هایشان را تزئین می کنند.



جرگلان

نجاهی- در بخش جرگلان در آستانه سال نو و مساعد شدن هوا همزمان با مراسمی از قبیل خانه تکانی و مسافرت، جشن های محلی با آداب خاص منطقه برگزار می شود.
هر سال با آغاز فصل بهار در آغازین روزهای فروردین، عروسی ها با کشتی سنتی گورش و مسابقات سوارکاری همراه می شود و اسب های اصیل ترکمن معمولاً در روز دوم عروسی در پیست محلی به تاخت و تاز می پردازند که محل برگزاری اسب دوانی به محل تجمع اهالی برای تماشا از اقشار مختلف تبدیل می‌شود.
مردم منطقه گرم شدن هوا و سرسبزی طبیعت و تعطیلات نوروز را فرصتی مغتنم برای برگزاری عروسی های شان می دانند به طوری که در یک روز در چند روستا همزمان شاهد برگزاری چند عروسی هستیم.
جشن عروسی در بین ترکمن های جرگلان در دو روز متوالی برگزار می شود که معمولا غذاهای محلی از قبیل شوربا و حلوا و چکدرمه پخته می شود و روز دوم مبلغی از طرف میهمان ها به عنوان هدیه به صاحب عروسی اهدا می شود که آن را قاتانج می نامند و کشتی گورش نیز همان روز با حضور نام آوران این رشته ورزشی برگزار می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار