سال گذشته کشاورزان و تاکداران خراسان شمالی سال خوبی نداشتند و تاکستان ها و مزارع گندم در استان با نوعی قارچ به نام سفیدک مواجه و خسارت های زیادی را متحمل شدند به گونه ای که برخی از تاکستان ها به نابودی کشیده شدند.
کد خبر: ۴۰۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 13 April 2017
سال گذشته کشاورزان و تاکداران خراسان شمالی سال خوبی نداشتند و تاکستان ها و مزارع گندم در استان با نوعی قارچ به نام سفیدک مواجه و خسارت های زیادی را متحمل شدند به گونه ای که برخی از تاکستان ها به نابودی کشیده شدند.  کشاورزان امسال هم با توجه به شرایط آب و هوایی نگران خسارت دوباره قارچ ها به اراضی کشاورزی شان هستند.
یکی از تاکداران که سال گذشته خسارت زیادی را متحمل شده بود در این باره گفت: با این که سازمان جهادکشاورزی باید قبل از وقوع بیماری اقدام کند اما سال گذشته با این آفت که به یکباره تمام مزارع و تاکستان ها را درگیر کرد، غافلگیر شدیم.
 وی افزود: انتظار ما از دست اندرکاران این است که علاج واقعه را قبل از وقوع کنند نه این که پس از بروز بیماری و خسارت، به فکر گرفتن اعتبار و جبران خسارت باشند. وی خواستار انجام اقدام های پیشگیرانه بیشتر برای جلوگیری از بروز این بیماری و کاهش قیمت سموم  درسال زراعی جدید شد.
یکی از کشاورزان در این باره گفت: سال گذشته با وجود استفاده از سموم گران قیمت در چند مرتبه باز هم موفق به حفظ محصول نشدیم و علاوه بر نابودی محصول هزینه های مازادی را نیز متحمل شدیم.
وی اضافه کرد: امسال که بارندگی و رطوبت دما بهترین موقعیت برای رشد قارچ است، انتظار داریم دست اندرکاران از هم اکنون به فکر چاره باشند و از وقوع خسارت های احتمالی جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: امسال بیشتر کشاورزان به دلیل کمبود نقدینگی و فشارهای مالی زیاد، قادر به تهیه سموم با قیمت بالا نیستند و باید دست اندرکاران امسال برنامه ریزی دقیقی برای مبارزه با قارچ ها داشته باشند و یا حداقل کشاورزان را به گونه ای راهنمایی کنند که از بروز این بیماری جلوگیری شود.
رئیس انجمن خبرگان کشاورزی خراسان شمالی نیز در این باره گفت: سال گذشته پراکنش بارندگی خوب بود اما مبارزه با قارچ گندم صورت نگرفت و خسارت شدیدی به بخش کشاورزی و باغداری وارد شد بنابراین امسال باید متولیان امر راهکارهای مناسبی را برای پیشگیری از بروز این بیماری ارائه کنند.
«علی کاظمی» افزود: در حال حاضر باید قارچ کش با کیفیت مناسبی قبل از وقوع خسارت به کشاورزان معرفی شود تاامسال نیز  مانند سال گذشته گرفتار بیماری نشویم چون وقتی گرفتار بیماری شویم درمان هزینه های سنگینی دارد.
وی اضافه کرد: انتظار می رود هنوز این مشکل ایجاد نشده و باغ ها و اراضی کشاورزی دچار قارچ نشده اند، متولیان امر به فکر چاره باشند. وی با اشاره به کشت های پاییزه گندم گفت: در شرایطی که بارندگی خوب و میزان حرارت و رطوبت کافی باشد زمینه برای تکثیر قارچ گندم فراهم می شود که باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار