طبق بررسی که در سال 90 انجام شد، مشخص شد حدود 23.6 درصد افراد بین 15 تا 64 سال به اختلال های روانپزشکی مبتلا بودند که رتبه های استانی نیز مانند همین آمار است.
کد خبر: ۴۱۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵ 23 April 2017
طبق بررسی که در سال 90 انجام شد، مشخص شد حدود 23.6 درصد افراد بین 15 تا 64 سال به اختلال های روانپزشکی مبتلا بودند که  رتبه های استانی نیز مانند همین آمار است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت:بیماری های اعصاب و روان دومین رتبه بار بیماری ها را داراست به طوری که  16.8 درصد بار بیماری ها را به خود اختصاص داده است.
دکتر «هاشمی» اضافه کرد: از هر 4 نفر یک نفر در طول زندگی خود حداقل یک بار اختلال های روانپزشکی  را تجربه کرده است.  وی با اشاره به شعار امسال که «بیایید در مورد افسردگی صحبت کنیم»، اظهارداشت: افسردگی حدود 12.7 درصد اختلال های روان شناسی را به خود اختصاص داده  و به همین دلیل است که همه دنیا به عنوان یک معضل جهانی با آن برخورد می کنند.
وی درباره روزشمار هفته ملی سلامت هم عنوان کرد: روز شماری برای این هفته در کشور گذاشته شد که مشکلات بهداشتی را در آن آورده بودند اما در استان آن را کمی تغییر دادیم و بومی سازی کردیم. وی انگ زدایی را یکی از اهداف مهم این معاونت در هفته سلامت ملی نام برد و خاطرنشان کرد:  بسیاری از اوقات افراد مراجعه کننده وقتی متوجه می شوند باید به روانشناس یا روان پزشک مراجعه کنند، به دلیل انگ هایی که در جامعه وجود دارد، مقاومت می کنند و همین باعث می شود همیشه بار مشکلات را با خود به دوش بکشند. وی ادامه داد: گاهی اوقات برخی از افراد این اختلال های خود را به عنوان رویه ای طبیعی تلقی می کنند که این موارد بیشتر در بین سالمندان دیده  می شود.  
وی به معضلی که اکنون بیشتر خانواده ها با آن درگیر هستند هم اشاره کرد و افزود: امروز رسانه های مجازی بزرگ ترین معضل خانواده هاست که مانع ارتباط های فردی و اجتماعی شده اما از آن جایی که صله رحم در اسلام تاکید شده است، ارتباط های جمعی و بازگو کردن مشکلات می تواند در جلوگیری از این اختلال نقش داشته باشد. وی از فعالیت 14 روانشناس بالینی در مراکز شهرستان های بجنورد، شیروان و آشخانه خبر داد و گفت: این کارشناسان به مراجعه کنندگان خدمات آموزشی مهارت های زندگی، فرزندپروری، ارتباط با دیگران، کنترل استرس و خشم را ارائه می دهند. دکتر «هاشمی» با بیان این که باید 10 درصد تخت های هر بیمارستان به تخت های بیماران اعصاب و روان اختصاص یابد، عنوان کرد: در حال حاضر 22 تخت برای بیماران اعصاب و روان وجود دارد اما با افتتاح دو بیمارستان بجنورد و شیروان این تعداد افزایش خواهد یافت.
دکتر «نظری» کارشناس و متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی استان هم بیان کرد:  بیماری افسردگی خود را  به شکل اختلال خلقی یا هیجانی بروز می دهد به این معنا که فرد یک سری تغییرات را در گفتار و رفتار خود احساس می کند. به گفته وی افسردگی بعد از اختلالات اضطرابی، شایع ترین اختلال روانشناسی است. وی بیان کرد:  این بیماری عوارض جدی برای فرد در پی دارد به طوری که بار آن و میزان از کارافتادگی مبتلایان بسیار بالاست. به گفته وی 95 درصد افرادی که به افسردگی مبتلا هستند به سمت خودکشی می روند. وی خمودگی و غمگینی را از نشانه های افسردگی ذکر کرد و افزود: کمبود ویتامین D نیز اگر عامل ایجاد کننده افسردگی نباشد می تواند عامل تشدید کننده آن باشد. وی اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی را در کاهش ابتلا به این اختلال موثر دانست./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار