پرورش کرم ابریشم در راز و جرگلان از مشاغل فصلی و از ظرفیت های مطرح در منطقه محسوب می شود.
کد خبر: ۴۲۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 10 May 2017
پرورش کرم ابریشم در راز و جرگلان از مشاغل فصلی و از ظرفیت های مطرح در منطقه محسوب می شود.
میزان تولید پیله کرم ابریشم در این شهرستان بالاتر از میانگین تولید پیله کرم ابریشم در کشور است و سال گذشته ۴٢ تن پیله کرم ابریشم در این شهرستان کم برخوردار تولید شد.
نوغانداری و پرورش کرم ابریشم صنعتی است که زمینه ساز و مکمل صنایع و مشاغل دیگر نیز می شود و با ایجاد توتستان ها که برگ درخت توت غذای اصلی کرم ابریشم است گام بلندی در توسعه مشاغل روستایی برداشته می شود.
اهمیت نوغانداری سبب گسترش و احیای توتستان ها می شود و البته با تولید پیله کرم ابریشم و تولید نخ ابریشم می توان صنعت فرش دوروی منطقه را نیز رونق بخشید.این روزها اهالی برخی از روستاهای راز و جرگلان همچون سالیان گذشته به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند و با دست های پر تلاش شان برگ درخت توت یا بهتر است بگویم طلای سبز را از هم جدا می کنند.اکنون که پرورش دهندگان منتظر پیله شدن کرم های سفید رنگ در جعبه های کوچک و بزرگ هستند میهمان صحبت هایشان می شویم.«سرفراز» بانویی از اهالی روستای مرزی بهار با اشاره به این که این حرفه را از پدرش آموخته و به ارث برده است، می گوید: پرورش کرم ابریشم از ظرفیت های خوب منطقه به شمار می آید و البته پرورش آن نیازمند دقت و زحمت فراوان است.وی می افزاید: بعد از رشد کرم های ابریشم و بزرگ شدنشان آن ها را از جعبه های مخصوصشان به محل وسیع تر و بزرگتر و البته با دمای متناسب انتقال می دهیم و بعد از چند روز شاهد تبدیل آن  هابه پیله هستیم.
وی با اشاره به مشکلات این حوزه ابراز می دارد: به نسبت برگ توت موجود در روستا و باغ هایمان کرم ابریشم پرورش می دهیم و در صورت احداث توتستان و مکانی برای نگهداری از نوغان می توان تولید را افزایش داد.
وی تصریح می کند: در صورت برگزاری کلاس های آموزشی نگهداری و پرورش نوغان و کرم ابریشم، صدمات و تلفات کمتری را در این حوزه متحمل خواهیم شد.
یکی دیگر از اهالی که خود را «شکرا...» معرفی می کند نیز می گوید: نگهداری از کرم ابریشم از حساسیت بالایی برخوردار است و با کمترین سهل انگاری تخم نوغان از بین می رود و میزان تولید پیله  کرم ابریشم کاهش می یابد.
وی می افزاید: بعد از برداشت پیله که با زحمات شبانه روزی اهالی حاصل می شود، به دلیل نبود کارگاه پیله خشک کنی که در صورت خشک نشدن پیله به پروانه تبدیل می شود اهالی سریعا اقدام به فروش می کنند و البته چاره ای جز این ندارند و نبود زمان کافی برای عرضه به بازار سبب نفوذ دلالان به این عرصه می شود که متاسفانه با قیمت نامناسب از تولید کنندگان خریداری می شود.
وی اظهار می کند: در صورت احداث محلی برای خرید در این منطقه و همچنین کارگاهی برای خشک کردن و نگهداری، صنعت نوغانداری توسعه خواهد یافت و اهالی ترغیب خواهند شد.
وی می افزاید: با خشک کردن پیله و مساعد شدن زمینه برای تبدیل پیله به نخ ابریشم، بافت فرش های نفیس ابریشمی نیز دچار تحول و رونق خواهد شد.
در همین ارتباط بخشدار جرگلان می گوید: راز و جرگلان در زمینه تولید پیله کرم ابریشم در کشور از شهرستان های مطرح به شمار می آید و میانگین تولید پیله در این شهرستان بالاتر از میانگین تولید کشوری در هر جعبه نوغان است.
«نجاهی» می افزاید: امسال پیش بینی می کنیم ۴۵ تن پیله در این شهرستان تولید شود.
وی با اشاره به اهمیت احداث کارگاه پیله خشک کنی در منطقه ابراز می کند: از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری کارگاه تفریغ و پیله خشک کنی در روستای بهار از روستاهای مرزی بخش جرگلان احداث شده است و ان شاء ا... اهالی در امر خشک کردن پیله با مشکل مواجه نخواهند بود.
وی همچنین از احداث توتستان در دو روستای ابریشم و بهار در آینده ای نزدیک خبر می دهد و تصریح می کند: احداث توتستان ها زمینه ساز توسعه پرورش کرم ابریشم می شود و در سال های آتی این شهرستان به قطب پرورش کرم ابریشم تبدیل خواهد شد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار