انتخابات، بسترساز گفتمان های بصیرت افزا
اگر چه گفته می شود کرسی های نقد و نظریه پردازی، محلی برای تبادل آرا و نظریه های گوناگون و حتی مخالف هم است و این مهم در نهایت می تواند به تولید نظریه های مختلف، منجر و راهگشای مشکلات اجتماع شود اما نمی توان از کنار کافه انتخابات هم بی تفاوت گذشت و بی شک کافه انتخابات که در همه دانشگاه های استان راه اندازی شده است می تواند در انتخابات بستری برای گفتمان های بصیرت افزا باشد.
کد خبر: ۴۲۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 15 May 2017
اگر چه گفته می شود کرسی های نقد و نظریه پردازی، محلی برای تبادل آرا و نظریه های گوناگون و حتی مخالف هم است و این مهم در نهایت می تواند به تولید نظریه های مختلف، منجر و راهگشای مشکلات اجتماع شود اما  نمی توان از کنار کافه انتخابات هم بی تفاوت گذشت و بی شک کافه انتخابات که در همه دانشگاه های  استان راه اندازی شده است می تواند در انتخابات بستری برای گفتمان های بصیرت افزا باشد.
به گفته یکی از استادان دانشگاه آزاد اسفراین جای کرسی های آزاد اندیشی در استان خالی است اما کافه انتخابات می تواند گوشه ای از کار را بگیرد. وی با بیان این که  این مسئله مهم می طلبد که مسئولان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان با توجه به برگزاری انتخابات به عنوان جلوه بارز حماسه سیاسی، به این امر توجه جدی نشان دهند، می گوید: کرسی های نظریه پردازی حلقه های مفقوده ای است برای تمرین گوش سپردن به نقد و از سویی چون حد و مرز اندیشه های سیاسی مشخص نیست و نمی توان مشخص کرد که تا کجا می توان از یک نظریه دفاع کرد؛ باید افکار را به اشتراک گذاشت آن هم در محیط آزاد و آرامی که کافه های انتخابات تدارک دیده اند.وی ادامه می دهد: ما باید تحمل شنیدن دیدگاه های مختلف را داشته باشیم اما متأسفانه در دانشگاه های خراسان شمالی هنوز با این شرایط فاصله داریم. وی معتقد است: حلقه مفقوده، برگزار نشدن کرسی های نقد و نظریه پردازی و  نبود اعتماد و ارتباط اجتماعی است که البته در گفتمان های انتخابات هم این مهم به راستی ملموس است.
آموزش نقدپذیری
یک دانشجو نیز می گوید:  برخی مسئولان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان، تحمل شنیدن حرف ها و نظریه های مخالف را ندارند و این امر به یک فرهنگ در آموزش عالی استان تبدیل شده است. سمیرا  ادامه می دهد: این در حالی است که  کافه انتخابات می تواند نقد پذیری را به ویژه در انتخابات به دانشجو آموزش دهد.
وی ادامه می دهد: تحمل نکردن اندیشه های متضاد در دانشگاه های استان را باید یکی دیگر از دلایل اصلی برگزار نشدن و استقبال نکردن استادان و اعضای هیئت علمی از این کرسی ها دانست.
یک دانشجوی ارشد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور بجنورد هم بیان می کند: نداشتن امنیت خاطر در بیان نظرات  از دیگر دلایل برگزار نشدن گفتمان های انتخاباتی است و این در حالی است که همیشه دانشگاهیان و دانشجویان از پیشگامان عرصه انتخابات هستند. 
شمسیان می افزاید: دانشجویان با فعالیت های انتخاباتی شور و نشاط دیگری به جامعه می بخشند و این قشر امسال هم  تنور انتخابات را داغ تر کرده اند.
یکی از دانشجویان پیام نور در مورد کافه انتخابات می گوید: مناظره نمایندگان سابق مجلس در دانشگاه پیام نور عالی بود و دانشجویان را با هیجان مضاعفی روبه رو کرد و البته بستر آن در کافه انتخابات فراهم شد و اطلاع رسانی خوبی هم  وجود داشت که دانشجویان را ناخودآگاه درگیر می کرد.
رونق مباحث سیاسی
یکی از دانشجویان دانشگاه بجنورد هم با اشاره به رونق مباحث سیاسی در دانشگاه بجنورد بیان می کند: شور و شوق انتخاباتی این روزها بیشتر از همیشه شده است و هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم دانشگاه ها پر هیجان تر می شوند. او در مورد کافه انتخابات می گوید: غرفه های مختلف این کافه ها موجب شده است تا دانشجویان بتوانند در مورد مواردی که می خواهند اطلاعات کسب کنند به مشکل  برخورد نکنند؛ به عنوان مثال غرفه های مطبوعات، بحث آزاد و دیگر غرفه ها از این موارد است.
یکی از دانشجویان دانشگاه پیام نور اسفراین هم در مورد انتخابات و نمود تبلیغات در دانشگاه های این شهر می گوید: یکی از برنامه های تاثیرگذار، کافه انتخابات است. سرایی ادامه می دهد: شور تبلیغات در دانشگاه های اسفراین خوب است اما مانند قبل نیست.
او تصریح می کند: دانشجوها و اساتید با هم در مباحث مختلف شرکت می کنند و این خوب است.یکی از دانشجویان دانشگاه بجنورد اما از کافه انتخابات راضی نیست و آن را نوعی نمونه برداری از روی استان های دیگر می داند و می گوید: برنامه هایی که در کافه انتخابات  اجرا می شود چنگی به دل نمی زند و همه چیز شعاری شده است و مردم هم در واقع شعار زده شده اند.
رحمانی ادامه می دهد: در هر حال از تریبون آزاد گرفته تا مناظره از برنامه های دانشجویی در هفته آخر انتخابات دوازدهم در دانشگاه های خراسان شمالی است که برای افزایش دانش سیاسی برای انتخاب بهتر دانشجویان تدارک دیده شده است. او با اشاره به مناظره نمایندگان قبلی مجلس شورای اسلامی بیان می کند: این مناظره ها مناظره هایی خوب بود که تقریبا تنشی ایجاد نکرد. او از مناظره دکتر قنبری و سید موسی پورموسوی هم در آمفی تئاتر دانشکده هنر دانشگاه بجنورد خبر می دهد که به تحلیل و بررسی عملکرد دولت یازدهم پرداخته بودند.
او بیان می کند: در کافه انتخابات دانشگاه دولتی بجنورد هم  مناظره دانشجویی انجام شد که بیشتر مورد استقبال دانشجویان قرار داشت تا اساتید.
اما یک فعال سیاسی دانشگاهی عقیده دیگری دارد و  بیان می کند: فضای دانشگاه ها در این دوره از انتخابات آرام بود.تریبون آزاد بیستم اردیبهشت در نوع خود خوب بود اما باز هم مانند دوره قبل نبود که  دانشگاه ها را به شوق می آورد و در واقع نوعی رخوت در دانشگاه ها شکل گرفته است. / روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار