فرودگاه ها از با ارزش ترین زیرساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از ظرفیت های مختلف، در رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.
کد خبر: ۴۳۱۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰ 29 May 2017
فرودگاه ها از با ارزش ترین زیرساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از ظرفیت های مختلف، در رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.
برای فرودگاه بین المللی بجنورد که همزمان با تأسیس استان، عملیات اجرایی و زیرساختی آن آغاز شد، تاکنون در راستای توسعه و ارتقای ظرفیت های آن تلاش های زیادی شده است و شاید هم به همین دلیل فعالیت های زیرساختی در راستای انجام پروازهای بین المللی و حتی افزایش پذیرش پروازها انجام نشده است.
مدیر فرودگاه بجنورد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به آخرین وضعیت پی گیری های صورت گرفته برای پروازهای بین المللی از این  فرودگاه گفت: در حال حاضر مجوزهای لازم برای انجام پروازهای خارجی در این فرودگاه را داریم و زیرساخت ها هم فراهم است اما  بخش باری مستلزم این است که واردات و صادرات داشته باشیم.«رزاز» افزود: در  پروازهای مسافری خارجی باید متولی پروازها، ایرلاین ها و اشخاص حقیقی وارد عمل شوند و در مناسبت های خاص در مسیرهای مختلف از جمله گرجستان، ارمنستان، ایروان و تفلیس که هزینه های کمتری دارد، پروازها را چارتر کنند.وی اضافه کرد: متأسفانه در خراسان شمالی و بجنورد شخص حقیقی برای چارتر کردن پروازها وجود ندارد، در حالی که با شرکت هواپیمایی ترکیه هم مذاکره کردیم و مورد استقبال هم قرار گرفته اما از سوی اشخاص حقیقی برای چارتر کردن پروازها، استقبالی صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان کارگزاران دولتی که شخصیت حقوقی داریم، می توانیم از ایرلاین ها با توجه به ظرفیت هایی مثل باند و کمک ناوبری دعوت کنیم اما از آن جایی که اهرم تشویقی و تعقیب کننده برای جبران ضررهای احتمالی وجود ندارد، استقبال ضعیف است.
وی تأکید کرد: در این مقوله فردی برای بازاریابی و چارتر کردن پروازها نداریم بنابراین تا زمانی که یک متولی پرواز نداشته باشیم، به طور حتم همین وضعیت باقی خواهد ماند.به گفته وی، بازار هدف برای ایرلاین های خارجی باید توجیه اقتصادی داشته باشد که در این صورت حتی  ایرلاین ها خودشان درخواست چارتر می دهند، به عنوان مثال برای تور کیش که مشهد پرواز گذاشته بود، به دلیل بازار خوب و توجیهی که دارد، خود ایرلاین درخواست چارتر کرده بود.وی با بیان این که ایرلاین ها معمولا برای استان هایی که از لحاظ جمعیتی و وسعتی کوچک هستند، راغب به ایجاد چنین بازارهایی نیستند، افزود: شیراز، اصفهان، تبریز و فرودگاه امام خمینی(ره) پروازهای خارجی دارند چون مسافر بازاریاب در این پروازها وجود دارد که حتی در کشورهای اروپایی هم می توانند بازاریابی کنند اما در فرودگاه بجنورد می دانند که چنین شرایطی فراهم نیست و استقبال هم نمی شود.
«رزاز»  اضافه کرد: معمولا در این طور جاها که استقبال نمی شود، آژانس ها به صورت کنسرسیوم وارد عمل می شوند اما متأسفانه این کارها هم در این فرودگاه انجام نمی شود.
وی گفت: واقعیت این است که در شهرهای دیگر چند  آژانس جمع می شوند و کنسرسیوم تشکیل می دهند و در این کنسرسیوم اگر ضرری هم باشد تمام آژانس ها متضرر می شوند نه یک نفر.
وی با اشاره به این که گسترش پروازها باید برای شرکت ها توجیه اقتصادی داشته باشد، خاطرنشان کرد: وقتی پروازها را افزایش می دهیم علاوه بر این که شرکت ها نباید متضرر شوند، باید میزان تقاضا نیز بررسی شود که آیا ظرفیت تکمیل می شود یا نه.وی افزود: ما متولی ایجاد زیرساخت ها و بستر هستیم با این وجود با شرکت ها و نماینده اش مکاتبه کردیم اما توافقی انجام نشد و کسی پا پیش نگذاشت که پرواز به اینجا بیاید.وی با اشاره به پیشنهاد سرمایه گذاران  عراق برای انجام پروازهای بجنورد- بصره نیز گفت: انجام این گونه پروازها که بین دو کشور ایران و عراق باید انجام شود، مستلزم اخذ مجوزهای مربوطه از سازمان هواپیمایی دو کشور است ولی در سطح امور خارجه باید از سازمان هواپیمایی کشورها اجازه بگیرند.
به گفته وی، در حال حاضر این مسئله باید در حد کلان دولت برطرف شود.
«رزاز» همچنین افزود: با توجه به این که بارها اعلام شده است پروازهای عتبات عالیات و حج از فرودگاه بجنورد انجام خواهد شد، طبق مذاکره با مدیر حج و زیارت استان، ظرفیت پذیرش مسافر برای عتبات دو هفته در میان بود که نمایندگی سازمان حج و زیارت قبول نکرد.
وی اظهارداشت: برای رفع این مشکل درخواست کردیم از فرودگاه های دیگر هم به این فرودگاه پرواز داشته باشند اما برای ایرلاین ها مقرون به صرفه نبود و شرکت های هواپیمایی فعالیت به این روش را نمی پذیرند و این مسئله هم در همین مرحله بی نتیجه باقی ماند با این وجود اگر برای حج هم مجوز صادر شود، می پذیریم.وی تصریح کرد: امیدواریم با هواپیماهایی که طی فرآیند یک تا دو ماه آینده وارد خط پروازی می شوند، فرودگاه های کوچک از جمله فرودگاه بجنورد پروازهای بیشتری داشته باشند.
وی همجواری با  ترکمنستان را یکی از ظرفیت های استان دانست که مستلزم اندیشیدن راهکارهایی برای انجام مراودات بین دو کشور در مقام های بالاست و بر همین اساس اظهارداشت: با وجود این شرایط باید برنامه ریزی های مناسب، بستر لازم برای ورود و خروج کالا، مسافران زیارتی و سیاحتی در استان فراهم شود زیرا ظرفیت بزرگی برای ارتقای فرهنگی و اقتصادی است، ضمن این که عمده شهرهایی که با دیگر کشورها همجوار هستند، از این ظرفیت استفاده بهینه می کنند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار