کد خبر: ۴۶۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴ 16 July 2017
«ایستگاه سوار» یا «پارک سوار»، توقفگاهی است که مجالی برای جذب مسافر و حرکت به  سوی مقصد است.
در هسته مرکزی شهر یا مسیرهای پرتردد شهری اسفراین منتهی به خروجی شهر نقاطی  انتخاب شده است که به عنوان ایستگاه سوار یا پارک سوار یک روستا مشخص و معین شده است که برخی رانندگان بدون مجوز به مقصد روستاها به جابه جایی مسافران از مسیرهای روستایی به شهر و بالعکس اقدام می کنند، مسئله ای که شاید در سایه فعالیت رانندگان بدون مجوز بین شهری کمتر مهم به نظر می رسد. یک شهروند اسفراینی با گلایه از تعدد توقفگاه های سواری های بدون مجوز که قصد جابه جایی مسافر به مقصدهای روستایی را دارند، می گوید: متاسفانه فعالیت سواری های بدون مجوز به روستاها بدون هیچ گونه نظارت و بازرسی انجام می شود و این مهم باعث به وجود آمدن مشکلات ترافیکی در برخی از نقاط شهر شده است.
«سعیدی» با اشاره به این که توقف خودروهای سواری مسافربر شخصی در جوار خیابان ها آن هم به مدت طولانی موجب ایجاد ترافیک می شود، می افزاید: باید شهرداری با  مشارکت پلیس راهور به توقف های فراگیر این گونه مسافربرهای شخصی در نقاط گوناگون شهر پایان دهند یا دست کم با ساماندهی هدفمند فعالیت آنان را در یک محل معین و مشخص متمرکز کنند. «حسن زاده» یکی دیگر از اهالی روستاهای اسفراین با اشاره به این که خودروهای مسافربر روستایی در مکان های مشخص و معین ما را پیاده و سوار می کنند، می گوید: همیشه خودروهای شخصی مسیرهای روستایی طبق قرار مشخص در یک نقطه توقف می کنند تا بعد از تکمیل ظرفیت حرکت کنند که این نقطه در خیابان منتهی به مسیر روستاها واقع شده است.یکی از فعالان حمل و نقل همگانی درون شهری اسفراین هم با اشاره به این که شاهد نابسامانی فعالیت خودروهای سواری بدون مجوز حتی در درون شهر هستیم، می گوید: هیچ گونه نظارتی بر فعالیت مسافربرهای شخصی وجود ندارد، به طوری که باوجود فعالیت  تاکسی های عمومی، واحدهای حمل و نقل همگانی و حتی آژانس ها و تاکسی های بی سیم،  مسافربرهای شخصی در محدوده درون شهری به شکل دربستی فعالیت می کنند که این غیرقانونی و البته غیر منطقی است.
«صادقی» با اشاره به این که باید با متخلفان برخورد  شود، می افزاید: برخی از مسافربرهای شخصی بعد از فعالیت بدون مجوز در محدوده شهری با توقف در نقطه های مشخص و معین به ویژه در نزدیکی تقاطع های پرتردد  باعث ایجاد ترافیک و مشکلات مختلفی می شوند.
در همین ارتباط شهردار اسفراین با اشاره به نابسامانی پارک سوارهای حمل و نقل برون شهری به مقصد مناطق روستایی می گوید: روستاییان مسیرهای گوناگون برای توقف وسایل نقلیه عمومی برون شهری نقاط گوناگونی را برگزیده اند.
«مسلم نوری» با تاکید بر این که مسافران روستاهای مسیر شرق به خیابان امام رضا(ع)، مسیر غرب به خیابان ولیعصر(عج)، مسیر جنوب به خیابان آزادگان(سربداران)، مسیر شمال به خیابان اسفراینی و شماری از دیگر روستاها به میدان 9 دی و ابتدای خیابان سید جمال الدین به عنوان توقفگاه وسایل نقلیه عمومی مسافربری مراجعه می کنند، اظهار می دارد: اسفراین دارای پایانه مسافربری است و برای افزایش کاربری های این پایانه به دنبال کار مطالعاتی هستیم و نباید از فرآیند ساماندهی توقفگاه های خودروهای سواری در محدوده شهری به ویژه هسته مرکزی شهر غفلت کرد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هم با اشاره به این که اعطای مجوز برای تاسیس ایستگاه سوارها یا توقفگاه های مسافربرها نیازمند تاییدیه از سوی پلیس راهور در راستای آرامش ترافیکی و ایمنی است، می گوید: پس از اخذ تاییدیه راهور شهرداری هم باید خدمات اولیه را برای رفاه مسافران فراهم آورد و در گام بعد اداره کل راهداری و حمل و نقل اقدام به صدور مجوز برای راه اندازی ایستگاه سوار خواهد کرد. «سعید سبحانی» با اشاره به این که سرویس های بهداشتی، صندلی انتظار، سایه بان و آب آشامیدنی جزو حداقل هایی است که باید در پارک سوارها مهیا شود، می افزاید: شرکت های دارای مجوز از اداره کل راهداری و حمل و نقل در پارک سوارهای مسیر خروجی شهر به مسافران خدمات مطلوبی ارائه کنند. وی با اشاره به این که اسفراین یک پایانه اختصاصی مسافربری دارای مجوز و یک پارک سوار دارای مجوز دارد، اظهار می دارد: نقاطی که خودروهای سواری یا مسافربرهای شخصی برای جابه جایی مسافر اقدام می کنند غیرقانونی است و هیچ گونه نظارتی بر فعالیت های آنان وجود ندارد.
 وی تصریح می کند: با تصمیم حوزه مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تسهیلات حمایتی برای راه اندازی ناوگان حمل و نقل همگانی روستایی از سوی صندوق کارآفرینی امید با توجه به سهمیه استان اعطا می شود تا روستاهای صاحب اولویت با نظر شورای اسلامی روستا و بخشداری ها صاحب ناوگان حمل و نقل همگانی دارای مجوز با امکان رصد شوند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار