استاندار در نخستین نشست شورای معادن تاکید کرد؛
استاندار خراسان شمالی در نخستین نشست اعضای شورای معادن این استان با اشاره به ظرفیت های بالقوه موجود در حوزه معدن گفت: شورای معادن با هماهنگ سازی همه دستگاه های اجرایی، تقویت صنایع پایین دستی بخش معدن و توسعه فراوری مواد معدنی را با رعایت همه ملاحظات زیست محیطی و کمترین تخریب منابع طبیعی در دستور کار قرار می دهد.
کد خبر: ۴۶۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸ 17 July 2017
به گزارش تابناک خراسان شمالی از استانداری ، محمدرضا صالحی از بخش معدن به عنوان یکی از پیشران های توسعه اقتصادی و زمینه ساز ارتقای درآمد سرانه در خراسان شمالی یاد کرد و پرهیز از خام فروشی با رویکرد بهبود ارزش افزوده در این زنجیره را مورد تأکید قرار داد.
رئیس شورای معادن استان، تشکیل چنین شورایی را زمینه ساز توسعه فعالیت های اقتصادی در این بخش و رشد درآمد سرانه خواند و با اشاره به برخی موارد مندرج در قانون معادن و قانون برنامه ششم توسعه ازجمله عایدی استان ها از درآمدهای مالیاتی شرکت های معدنی و جبران خسارات ساکنان محلی و عوارض قانونی مربوط به آلایندگی احتمالی و نظایر آن ها تصریح کرد: این شورا هم چنین موظف است اصلاح فرایندهای کاری صنایع فراوری مواد معدنی را با هدف کاهش آلایندگی آن ها در دستور کار قرار دهد.
مهندس صالحی با یادآوری الزام قانونی شرکت های بزرگ توسعه ای کشور ازجمله ایدرو و ایمیدرو برای کمک به توسعه فعالیت های بخش معدن در استان ها تصریح کرد: بخش معدن می تواند یکی از مولفه های پیشرو در توسعه اقتصادی استان تعریف شود و این امر، مستلزم نگاه جدید و مثبت همه دست اندرکاران است.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه کشاورزی و گردشگری به عنوان اولویت های اصلی توسعه خراسان شمالی معرفی شده است، اما بخش معدن هم می تواند با گسترش روزافزون فعالیت ها در این بخش، جزو اولویت های استان قرار گیرد.
مجید پورعیسی رئیس سازمان برنامه وبودجه استان هم با بیان این که توجه به بخش معدن در قانون برنامه ششم به عنوان یکی از پیشران های توسعه اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: باید تلاش شود با فعال کردن این بخش و اجرایی کردن پروژه های مهمی مثل استخراج و فراوری سنگ آهن، ارزش افزوده و اشتغال زایی خوبی را طی 5 سال آینده در استان شاهد باشیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت نیز به عنوان دبیر شورا، گزارشی از قابلیت ها و اقدامات این بخش ارائه کرد و با اشاره به صدور پروانه بهره برداری معدن سنگ آهن و مس در بخش سنخواست شهرستان جاجرم در خردادماه امسال، از عملیاتی شدن این پروژه در آینده نزدیک خبر داد. یحیی نیکدل خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون ازردیف اعتبارات سفررهبری ۸۱ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های معدنی و مطالعات اکتشافی در استان تخصیص یافته است.
شایان ذکر است، شورای معادن استان بر اساس تکلیف قانونی ماده 43 برنامه ششم توسعه با هدف ارتقای جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی، به ریاست استاندار به عنوان عالی ترین مقام اجرایی استان شکل گرفته است. 
در خراسان شمالی تاکنون 29 ماده معدنی با مجموع ذخایر معدنی یک میلیارد تن شناسایی شده است. در این استان تاکنون 224 پروانه بهره برداری برای معادن صادر شده که در حال حاضر 122 فقره از آن ها فعال است. مهم ترین معادن استان به لحاظ فراوانی و حجم ذخایر مورد بهره برداری را بوکسیت، باریت، مرمر و مرمریت، کلسیت، سنگ لاشه و مالون، پوکه معدنی و شن و ماسه تشکیل می دهد./
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار