کد خبر: ۴۶۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ 17 July 2017
عصر یک روز گرم تابستانی است و در فضای نه چندان سبز یکی از پارک های محله فاروج، کودکان غرق در رویای کودکانه خود سوار بر وسایل بازی، لحظات شیرینی را سپری می کنند و برخی شهروندان در گوشه و کنار این شهر، ساعتی را در بیرون از منزل به پارک و یا فضای سبزی پناه برده اند تا به دور از هیاهوی زندگی در آن جا به استراحت بپردازند.
در ورودی پارک اصلی فاروج تعداد زیادی مسافر که خستگی سفر آن ها را برای ساعاتی، مهمان این مکان کرده است، دیده می شوند.
هوا رو به تاریکی است و عده ای در حال جمع کردن وسایل و زیرانداز خود هستند و قصد خروج از پارک را دارند و البته حق با آن هاست، زیرا نور و روشنایی کافی در این مکان وجود ندارد که جوابگوی نیاز روحی آن ها باشد و یا به بازی و ورزش و یا حتی مطالعه بپردازند.
در گوشه دیگری از شهر، بوستان سبز کوچکی را شاهد هستیم که تعداد کمی وسایل بازی و تفریحی در آنجا گذاشته شده که با توجه به جمعیت منطقه جوابگوی نیاز خانواده ها نیست.فاروج، شهری است که سالانه میلیون ها مسافر به خاطر جذابیت های موجود در این شهر و روستاهای هدف گردشگری اش از آن گذر می کنند و در مسیر راه برای لحظاتی کوتاه پارک شهر به استراحت می پردازند.
اما آیا به راستی مردمان این شهر از فضای پارک ها و یا فضای سبز که در نقاط مختلف  شهر احداث شده به صورت یکسان بهره مند هستند و یا عمده نگاه و توجه به یک نقطه خاصی معطوف شده و رویای سبز ساکنان دیگر مناطق رنگ خیال به خود گرفته است؟!
عده ای از کودکان را می بینیم که بر دوچرخه های کوچک خود سوار شده اند و در مقابل تعدادی از بچه ها را هم می بینیم که فرش کوچکی را کنار در حیاط منزلشان  پهن کردند و با وسایل بسیار ساده غرق بازی های کودکانه خود هستند.
یکی از مادران می گوید: از زمان تعطیلی مدرسه ها، غصه بزرگترها شروع می شود چرا که نگه‌داشتن بچه ها در خانه حوصله می خواهد و برای همین هر روز غروب به  این دلیل که در محله مان پارک نیست  مجبور هستیم  در کوچه و خیابان مواظب بچه ها در ساعاتی که بازی می کنند، باشیم.
«زمانی» می افزاید: فاصله منزل مان تا پارک های شهر زیاد است و باید  هزینه آژانس را متحمل شویم تا به پارک برویم و ای کاش مسئولان شهر در محله های پر جمعیت نیز فضای سبز کوچکی با کمی وسایل بازی در نظر بگیرند تا بچه ها هم سهمی در این خصوص داشته باشند.یکی دیگر از شهروندان می گوید: امکانات بعضی از پارک های شهر کم است و جوابگوی نیاز خانواده ها نیست.
«عدل» می افزاید: اگر در پارک اصلی که شهروندان زیادی هر روز عصر با خانواده به آنجا می روند وسایل بازی مجهزی را در نظر بگیرند میل و رغبت خانواده ها به رفتن و یا ماندن در پارک بیشتر می شود.
به محله دیگری می رویم که دسترسی خانواده ها به کوهستان پارک شهر راحت تر است.
«سعادتی» یکی از جوانان این منطقه است که در این باره می گوید: هر زمان که بتوانم به اینجا می آیم و همراه دوستانم ساعاتی را به ورزش و تفریح می پردازم اما امکانات آن حتی برای وسایل بازی بچه ها محدود است و اگر در این زمینه مسئولان فکری کنند، بهتر است.
«کریمی»یکی از ساکنان مسکن مهر فاروج نیز می گوید:  کاش برای بانوان نیز به طور جداگانه در این شهر پارک احداث شود تا خانم ها نیز بتوانند از این گونه اماکن بهره بیشتری ببرند.
یکی از مسافران نیز از وضعیت پارک وحدت شهر ناراضی است و می گوید: هر سال که با خانواده به مسافرت می آییم شهر فاروج از جمله جاهایی است که در آن جا برای خرید آجیل و تنقلات  توقف می کنیم.
«پهلوانی»می افزاید: این پارک در مسیر مقصدمان قرار دارد، به همین خاطر آن را انتخاب می کنیم ولی امکانات تفریحی پارک خیلی کم است و بچه ها زود خسته می شوند.
وی ادامه می دهد: در سال های گذشته یادم هست چند وسیله تفریحی، برقی و بادی برای بازی بچه ها در پارک بود ولی در حال حاضر وجود ندارد و دیگر این که نور فضای پارک خیلی کم است و مجبوریم زود محیط را ترک کنیم.یکی از ساکنان محمد آباد فاروج نیز درخواست توجه بیشتر به بوستان سبز این محیط دارد و می گوید: این فضا مدت زمان کوتاهی است که برای تفریح خانواده های این محله در نظر گرفته شده است ولی انتظار داریم بیشتر و بهتر مجهز شود تا خانواده ها بیشتر از این محیط لذت ببرند.
در همین ارتباط شهردار فاروج می گوید: طبق استاندارد کشوری به ازای هر نفر باید 9 متر مربع فضای سبز تخصیص یابد که سهم این رقم برای هر ایرانی 6.4 متر مربع است. «مزرجی» با بیان این که در مجموع 18 هزار هکتار از زمین های شهر مربوط به فضای سبز و پارک های موجود است که به 4 نقطه شهر اختصاص یافته اند، می افزاید: در فاروج با دارا بودن حدود 12 هزار نفر جمعیت و اختصاص 18 هکتار فضای سبز و پارک، برای هر شهروند 16.5 متر مربع فضای سبز تخصیص یافته که با این تفاسیر  جزو رتبه های برتر کشوری در بخش فضای سبز و پارک ها هستیم.وی با بیان این که در گذشته وضعیت فاروج در این بخش خوب نبود چرا که فقط یک پارک در شهر وجود داشت و آن هم جوابگوی نیاز همه خانواده ها نبود، ادامه می دهد: در طول این 4 سال، سه پارک دیگر به نام های کوهستان پارک، مسکن مهر و بوستان سبز محمد آباد به مجموع فضای سبز شهری اضافه شد.
وی ابراز می کند: این 4 پارک در 4 نقطه شهر احداث شده اند و با توجه به گستردگی و وسعت شهر احداث پارک ها و یا بوستان سبز کوچک در محلات این شهر از ضروریات است.
مدیر عالی شهری فاروج تصریح می کند: زمین هایی که تغییر کاربری داده می شوند از طریق راه و شهرسازی بر مبنای طرح تفصیلی، فضای جدید برای احداث پارک محله در نظر گرفته می شوند که شهرداری هم طی برنامه هایی که دارد نسبت به احداث بوستان محله اقدام خواهد کرد و امیدواریم بتوانیم با این کار، این خواسته شهروندان را پاسخگو باشیم و  قرار است دو یا سه پارک محله به عنوان بوستان سبز را احداث کنیم.
«مزرجی» در زمینه احداث پارک بانوان می گوید: در جلسه اخیر که از طریق معاونت سیاسی استانداری برگزار و تامین اعتبار شد، مقرر شد برای فاروج نیز سهمیه احداث یک پارک بانوان لحاظ شود که زیر ساخت آن در حال انجام  و مکان ساخت این پارک در بخشی از کوهستان پارک شهر و به اندازه 3 هکتار تخصیص یافته است.
وی اضافه می کند: در سال های  94  و 95 برای پارک های شهر تجهیزات استاندارد خریداری  و فضای سبز پارک ها مجهز به وسایل بازی و ورزشی استاندارد شد اما هنوز هم نیاز است تا نسبت به تجهیز بیشتر و امکانات بهتر برای رفاه حال شهروندان اقدام شود.
وی در خصوص میزان روشنایی در پارک های شهر اظهار می کند: از 4 پارک به جز پارک وحدت، بقیه به دلیل این که تازه احداث شده اند، سیستم روشنایی آن ها به روز است و روشنایی قابل قبولی دارند.
وی بیان می کند: پارک وحدت فاروج به دلیل این که قدیمی است نور و روشنایی خوبی ندارد و نیاز به تغییرات کلی در پارک است که پس از آن سیستم روشنایی پارک اصلاح خواهد شد.
وی تصریح می کند: در بیشتر پارک ها  چمن کاری انجام شده است و  با لوله گذاری و به صورت سیستم قطره ای و بارانی نسبت به آبیاری آن ها اقدام می شود./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار