فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: 3 فرد متخلف هنگام متخلف به هنگام جمع آوری گیاه باارزش باریجه در گرمه واقع در جنوب این استان دستگیر شدند.
کد خبر: ۴۶۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 24 July 2017
سرهنگ موسی الرضا حیاتی دوشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه این متخلفین تحویل مراجع قضایی شدند اظهار کرد: توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی مقدار 800 گرم باریجه از این افراد متخلف کشف و ضبط کردند.
وی گفت: بهره برداری از گیاه دارویی باریجه فقط با مجوز منابع طبیعی و آبخیزداری باید صورت گیرد و اگر چنانچه بدون بدون مجوز باشد قاچاق و برخورد قانونی با آن صورت می گیرد.
حیاتی افزود: گیاه باارزش دارویی باریجه کمیاب و برداشت آن سخت و در این استان کم است و در شهرستان های شیروان، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم، اسفراین و راز و جرگلان کشت می شود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: از کلیه مرتع داران، بهره برداران، دامداران و اهالی طبیعت دوست انتظار می رود در صورت مشاهده هرگونه بهره برداری غیر اصولی و تجاری توسط افراد سودجو موضوع را به شماره تماس 1504 اطلاع دهند تا اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
شیره باریجه کاربردهای متعدد دارویی، بهداشتی و صنعتی دارد که به صورت خام و بدون فرآوری به کشور های خارجی صادر می شود که در سال 95 با اجرای عملیات بهره برداری باریجه شرایط اشتغال 6000 نفر روز به مدت دو ماه ایجاد شد.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار