در زمان پیک سفر یکی از مشکلاتی که مسافران با آن درگیر هستند خانه مسافرهای شخصی است که مسافران در ورودی شهرها با آن ها روبه رو می شوند که برخی از آن ها گاهی با قیمت پایین تر و امکانات بهتر از این خانه مسافرها استقبال می کنند .
کد خبر: ۴۶۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴ 26 July 2017
در زمان پیک سفر یکی از مشکلاتی که مسافران با آن درگیر هستند خانه مسافرهای شخصی است که مسافران در ورودی شهرها با آن ها روبه رو می شوند که برخی از آن ها گاهی با قیمت پایین تر و امکانات بهتر از این خانه مسافرها استقبال می کنند .
در این میان بعضی از خانه های شخصی که مسافران در آن ها اتراق می کنند به دلیل وجود آن ها در روستاها و شهرهای کوچک از استانداردها و امکانات خوبی برخوردار نیستند.با توجه به پیک سفر در فصل تابستان و مسافران زیادی که از جاده آسیایی عبور می کنند و رشد تقاضای اقامت از سوی مسافران صاحبان خانه های مازاد که به عنوان خانه مسافر ساماندهی می شوند، آماده ارائه خدمات به گردشگران می شوند.مانه و سملقان و به خصوص شهر آشخانه به دلیل این که پیشانی و دروازه ورود به استان خراسان شمالی از سمت استان گلستان است از این قضیه مستثنی نیست و وقتی از سمت بجنورد به آشخانه و یا جنگل گلستان به آشخانه می رسیم افراد سالخورده و حتی نوجوانانی را شاهد هستیم که با در دست داشتن پلاکاردی، سعی در جذب مسافر دارند.
به سمت پیرمردی که پلاکاردی با عنوان «اتاق موجود است» در دست دارد می روم و از او درباره مشکلات شغلش می پرسم.
«رسولی» می گوید: کارگر هستم و چند اتاق خالی در خانه ام دارم و روزها به کارگری مشغولم و بعضی از شب ها به کنار جاده می آیم تا مسافران خسته از راه را که درخواست جایی برای استراحت دارند  به خانه بیاورم و با اجاره دادن یک اتاق از منزلم به آن ها کسب درآمدی کنم.
نوجوانی که با مسافری در حال صحبت است، با دیدن ما که در حال پرس و جوی اوضاع و احوال خانه مسافرها هستیم به سمت مان می آید و عنوان می کند: به دلیل فوت پدرم سرپرست خانواده هستم و با کرایه دادن چند اتاق به مسافران خرج و مخارج خانواده را تامین می کنم، ولی مسافران به این اتاق ها اعتمادی ندارند و جلب اعتماد آنان کار بسیار سختی است.
خانمی هم که پلاکاردی به عنوان «خانه و اتاق با امکانات کامل» در دست دارد ابراز می کند: بهترین خانه مستقل را در خدمت مسافران می گذاریم و تمام سعی خود را می کنیم تا راضی باشند ولی ساماندهی نشده ایم تا ما هم راه امرار معاشی برای خانواده داشته باشیم.«گلنام» یکی از مسافران گرگانی که از این مسیر به سمت مشهد مقدس در حال تردد و در مسیر در حال پرسیدن قیمت خانه ها برای اقامت است می گوید: قیمت ها تقریبا مناسب است ولی اگر این افراد ساماندهی شوند تا بتوانیم با خیال راحت تری به آن ها اطمینان کنیم بهتر است.
«تکمرانی» هم از اهالی رشت است و در جستجوی منزلی برای اقامت در شهر آشخانه است. او می گوید: چند منزل را در اینجا دیده ام ولی کیفیت مناسبی نداشته اند و در قبال هزینه ای که برای اقامت در نظر گرفته شده است انتظار می رود بر بهداشت و کیفیت واحدهای اقامتی نظارتی وجود داشته باشد.در همین رابطه، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مانه و سملقان می گوید: سال های گذشته به این علت که ضوابط خاصی در خصوص خانه های مسافر وجود نداشت در قالب تفاهم و همکاری فرمانداری و سایر دستگاه های ذی ربط نسبت به صدور کارت های شناسایی موقت برای متقاضیان خانه های مسافر اقدام شد که این کارت ها فقط برای ایام تعطیلات نوروز و تابستان بود و در پایان تعطیلات کارت ها منقضی و از درجه اعتبار ساقط می شد.
«رضا ریواده» می افزاید: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مانه و سملقان به منظور ساماندهی و مدیریت بهتر خانه های مسافر اقدام به تدوین ضوابط جدید خانه مسافر کرده است که طی دو سال گذشته ابلاغ شده و از آن تاریخ به بعد صرفا صدور هر گونه مجوز در قالب طرح خانه مسافر براساس دستورالعمل جدید امکان پذیر است.
وی اظهار می کند: بر اساس دستورالعمل جدید خانه مسافر، اخیرا بخش خصوصی اقدام به پیگیری فرایند اخذ مجوز کرده است و طی چند روز آینده اقدام به فراخوان برای متقاضیان خانه های مسافر خواهد کرد که از آن تاریخ به بعد هرگونه فعالیت خانه های مسافر فقط در قالب شرکت موصوف خواهد بود و هر گونه فعالیت به صورت انفرادی و هر شکل دیگری غیر قانونی است و تخلف محسوب خواهد شد.
وی با بیان این که طی یک سال گذشته حدود 30 نفر در شهر آشخانه متقاضی اخذ مجوز خانه مسافر بودند، عنوان می کند: آمار افرادی که تابلو به دست اقدام به جذب مسافر می کنند زیاد است.
وی ادامه می دهد: امسال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سامانه اینترنتی را به نشانی www.khaneh-mosafer.ir تدارک دیده است که صاحبان این خانه ها با مراجعه به آن و ثبت نام وارد بازار عرضه خدمات اقامتی می شوند و با کلیک کردن روی آیکن «ثبت خانه مسافر شما» و وارد کردن اطلاعات شان می توانند فرایند ثبت نام را به انجام برسانند./روزنامه خراسان شمالی

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار