دنیای مجازی حالا جزء جداناپذیری از زندگی ما شده است و دیگر نمی توان از آن چشم پوشی کرد، ولی سؤالی که این جا پیش می آید این است که چه تعداد از روستاهای استان تحت پوشش خدمات اینترنتی و تلفن همراه قرار دارد.
کد خبر: ۴۷۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶ 12 August 2017
دنیای مجازی حالا جزء جداناپذیری از زندگی ما شده است و دیگر نمی توان از آن چشم پوشی کرد، ولی سؤالی که این جا پیش می آید این است که چه تعداد از روستاهای استان تحت پوشش خدمات اینترنتی و تلفن همراه قرار دارد.
پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ابزار مختلف مرتبط با اینترنت، باعث شده است که برخی مشاغل مرتبط با این تکنولوژی نیز ایجاد شود و از آن مهم تر با ایجاد شهر الکترونیک، بسیاری از خدمات اینترنتی انجام می شود و اختلال و جا ماندن از قافله عواقب زیادی را به همراه دارد.اگرچه شرایط استفاده از اینترنت و تلفن همراه در تمام نقاط شهری برابر نیست ولی این نابرابری ها و چالش ها در مناطق روستایی چندین برابر است، یعنی نیمی از جمعیت استان از این خدمات بی بهره اند، خدماتی که می تواند به لحاظ اقتصادی جوابگوی نیازهای زیادی از جوامع روستایی باشد.
این فراز و فرودها به گونه ای است که اگر چرخی در روستاهای اطراف حتی روستاهای هدف گردشگری بزنید، دیگر ارتباطی با دنیای مجازی نخواهید داشت و ارتباط از طریق تلفن همراه نیز به سختی انجام می شود.
یک عضو شورای شهر قوشخانه در همین ارتباط می گوید: بیشتر روستاها در این بخش از خدمات اینترنتی و حتی تلفن همراه برخوردار نیستند و زندگی در این بخش به دور از امکانات ارتباطی است.«تقویان»می افزاید: با این که شهروندان قوشخانه از اینترنت برخوردار هستند ولی روستاهای اطراف از اینترنت که به یک نیاز اساسی تبدیل شده است، محروم هستند.وی می گوید: امکان استفاده بسیاری از روستاهای استان به خصوص روستاهایی که فاصله بیشتری با شهرها دارند   از این خدمات بسیار پایین و حتی در حد صفر است.«مجیدی» یکی از روستاییان که دل پردردی از نبود امکانات اینترنتی دارد، در این باره می گوید: در روستاهایی هم که امکان استفاده از اینترنت وجود دارد، سرعت به قدری پایین است که امکان استفاده نداریم و ناگزیر به صرف هزینه برای استفاده از اینترنت در شهرهای اطراف می شویم.
وی ضعف در خدمات دهی اینترنتی را نوعی تحمیل هزینه های مازاد به اقشار ضعیف جامعه که در مناطق دوردست زندگی می کنند، می داند و خاطرنشان می کند: برای ثبت نام در سامانه اینترنتی ناگزیر به سفر به مناطقی که از اینترنت برخوردار هستند می شویم که علاوه بر آن باید هزینه های چند برابری استفاده از اینترنت را نیز در کافی نت ها بپردازیم.
وی به مختل شدن بسیاری از فعالیت ها در این منطقه که در راستای دسترسی نداشتن به اینترنت اتفاق افتاده است اشاره می کند و می گوید: بخش زیادی از فعالیت‌های شغلی من وابسته به اینترنت است که متأسفانه ضعف در خدمات دهی اینترنت در این بخش، معضلاتی را برایم ایجاد کرده است.
«کلانتریان» یکی دیگر از اهالی روستاهای اطراف اسفراین که از پایین بودن سرعت اینترنت به شدت گلایه مند است، می گوید: روستاهایی مانند امیرقلی که در فاصله 60 کیلومتری شهر واقع شده از هیچ گونه خدمات اینترنتی و حتی تلفن همراه برخوردار نیست و برای همین ناگزیر به رفت و آمدهای مکرر به شهر می شویم که علاوه بر هزینه های تحمیلی، مخاطرات جاده های پررفت و آمد را نیز متحمل می شویم.
وی می افزاید: این روزها با دسترسی به فضای مجازی، بسیاری از امور به راحتی و حتی با هزینه های اندک انجام می شود که به لحاظ اقتصادی مزایای زیادی خواهد داشت.
رئیس سازمان ارتباطات خراسان شمالی در همین ارتباط می گوید: سال گذشته 248 روستا صاحب اینترنت شدند و براساس برنامه و تأکید استاندار قرار شده است تا پایان امسال 448 روستای دیگر از اینترنت برخوردار شوند.«مرتضوی» ادامه می دهد: اعتبار دولتی با عنوان خدمات اجباری عمومی از طرف دولت در اختیار سازمان قرار می گیرد تا اینترنت روستاهای کشور هم فعال شود و هر سال گستره روستاهایی که تحت پوشش اینترنت قرار می گیرند بر همین اساس بیشتر می شود.
وی خاطرنشان می کند: بر اساس مصوبه دولت باید روستاهای بالای 15 خانوار از اینترنت برخوردار شوند و برهمین اساس پیش بینی می شود طی 2 سال آینده تمام روستاهای استان به اینترنت مجهز شوند.
وی در ارتباط با نفوذ تلفن های همراه در روستاها نیز می افزاید: تا پیش از این اپراتورها بر خدمت رسانی در شهرها و محورهای اصلی تمرکز کرده بودند ولی از امسال ملزم شدند تا با همان سرعت وارد روستاها شوند و ضریب نفوذ خود را بالا ببرند.
وی عنوان می کند: در صورتی که 448 روستا امسال به اینترنت تجهیز شود، مجموع روستاهای دارای اینترنت به 683 روستا خواهد رسید.به گفته وی شرکتی که امسال به صورت سراسری در کشور مسئولیت تجهیز روستا ها به اینترنت را عهده دار شده است باید 448 روستای استان را به اینترنت مجهز کند که در این میان 65 روستا در اسفراین، 71 روستا در بجنورد، 104 روستا در شیروان، 72 روستا در مانه و سملقان، 44 روستا در فاروج، 28 روستا در جاجرم و 3 روستا هم در گرمه زیر پوشش اینترنت خواهند رفت.
وی اظهارمی کند: در صورت اجرای کامل این برنامه ضریب نفوذ اینترنت در استان بالای 92 درصد می شود.
وی  پایین بودن سواد استفاده از اینترنت را یک ضعف به خصوص در روستاها می داند و خاطرنشان می کند: استان در این زمینه جزو 5 استان سطح پایین کشور است برای همین باید سواد مردم را نسبت به استفاده بهینه از خدماتی که به صورت مجازی ارائه می شود بالا برد.
 به گفته وی استفاده درست و برخورداری همه نقاط استان از اینترنت، نوعی صرفه جویی در هزینه هاست که در تلاش هستیم با افزایش سواد اینترنتی و خدمات دهی بهتر عاملی برای کاهش هزینه ها باشیم./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار