بوکس از آن ورزش هایی است که طی سال های اخیر در شیروان با اقبال بیشتری روبه‌رو شده و علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۴۸۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳ 19 August 2017
بوکس از آن ورزش هایی است که طی سال های اخیر در شیروان با اقبال بیشتری روبه‌رو شده و علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است.
بوکسورهای شیروان در سال های دور و در دهه های 40 و 50 حرف های زیادی برای گفتن داشتند و ورزش بوکس از فعال ترین ورزش ها در بین دانش آموزان و جوانان شیروانی بود و کسب مدال های مختلف در عرصه های گوناگون مسابقات دانش آموزی کشوری مبین این مطلب است.
اما پس از وقفه چند ساله این ورزش در دهه های 60 و 70، دوباره بوکس به عنوان یک ورزش مهیج و پر مخاطب در بین پسران شیروانی جا باز کرده و امروز شاهد استقبال از این رشته در رده های سنی مختلف هستیم.
بچه هایی که با جدیت و با حضور مربیانی پیگیر در شیروان به تمرین بوکس می پردازند و سه مدال برنز در سه رده سنی نونهالان، نوجوانان و امیدها ارمغان آنان از تلاش و پشتکارشان در مسابقات قهرمانی کشور در سال 95 بود.
هر چند بوکسورهای شیروانی هنوز از داشتن سالن اختصاصی محرومند و رینگ تمرین شان در گوشه ای از سالن کشتی برادران زهرایی جا خوش کرده است اما دیدن اراده و پشتکار آنان در زمان تمرین بیننده را به هیجان می آورد و مثال زدنی است.
یکی از مربیان بوکس شیروان، مهمترین معضل بوکس این شهر را نداشتن سالن اختصاصی برای این رشته می داند و خاطر نشان می کند: در حال حاضر رینگ بوکس در گوشه ای از خانه کشتی برادران زهرایی نصب شده و تمرین کلاس های بوکس هم زمان با سایر رشته هایی که در آن مکان تمرین می کنند انجام می شود که نه مربی و نه ورزشکار تمرکز نخواهند داشت.
«عبدالحمید تاتار» البته وضعیت امکانات را نسبت به قبل بهتر بر می شمرد و می افزاید: ولی با این حال نسبت به تعداد ورزشکاران و علاقه مندان همچنان کمبود وجود دارد.
وی که دارای مدرک داوری و مربیگری در رشته بوکس است و دبیری هیئت این رشته را در شیروان بر عهده دارد تصریح می کند: طی سال های اخیر 6 مربی و 2 داور جدید به کلاس مربوطه اعزام و به مربیان و داوران قبلی اضافه شده اند.
«تاتار» به دوران طلایی بوکس شیروان در گذشته اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر بوکس شیروان در استان از وضعیت خوبی برخوردار است و اگر توجه بیشتری به لحاظ مالی و سخت افزاری به این رشته در این شهرستان شود به طور حتم نتایج بهتری را کسب خواهیم کرد.
این داور درجه یک بوکس با اشاره به اهمیت این ورزش به عنوان یکی از ورزش های رزمی حاضر در المپیک از زیبایی های بوکس می گوید و با بیان این که از نظر میزان آسیب دیدگی بوکس در جدول آسیب های ورزشی رده شانزدهم را دارد که از خیلی از رشته های پرطرفدار و به ظاهر کم خطر، کم خطرتر است، اظهار می کند: در مسابقات  وظیفه اصلی و مهمتر داور، حفاظت از سلامت بوکسورهاست و زمانی که داور احساس کند سلامت بوکسوری درخطر است باید بلافاصله بازی را قطع کند.
رئیس هیئت بوکس شیروان نیز با اشاره به پیشینه و سابقه خوب شهرستان در ورزش بوکس و حضور جوانان مستعد در این رشته می گوید: ورزش بوکس در مقطعی به عنوان یک ورزش خطرناک در بین خانواده ها جا افتاده بود که ما تلاش کردیم این نگاه را اصلاح کنیم.
«جواد چشمه سیماب» با بیان این که در حال حاضر به جز سالن ورزشی برادران زهرایی، تمرینات بوکس در سالن میلاد شیروان نیز انجام می شود، اظهار می کند: یک باشگاه بوکس نیز در روستای حسین آباد شیروان در حال فعالیت است که البته فقط سالن ورزشی برادران زهرایی دارای رینگ است.
وی در رابطه با امکانات هیئت و باشگاه های بوکس شیروان نیز می گوید: متاسفانه چون فضای اختصاصی در اختیار نداریم نمی توانیم تجهیزات زیادی در فضای مشترک داشته باشیم وگرنه امکانات زیادی مورد نیاز است و تمام تجهیزات ما خلاصه شده به چند کیسه بوکس که آن هم به لطف اداره ورزش و جوانان بوده است.
این مربی و پیش‌کسوت رشته بوکس با بیان این که با وجود کمبود امکانات، بوکسورهای شیروانی در مسابقات مختلف خوش درخشیده اند تصریح می کند: سال گذشته حمیدرضا نظرزاده در رده سنی نونهالان، امین صحرایی در رده سنی نوجوانان و اشکان گرمابی در رده سنی زیر 21 سال موفق شدند در مسابقات قهرمانی کشور خوش بدرخشند و 3 مقام سومی را برای شیروان به ارمغان بیاورند.
وی با بیان این‌که با تدبیر رئیس اداره ورزش و جوانان شیروان سالن اختصاصی بوکس نیز در خانه ورزش های رزمی در حال احداث شیروان دیده شده است، خاطر نشان می کند: این پروژه قرار بود در مرداد ماه امسال به بهره برداری برسد که متاسفانه کماکان روند ساخت آن ادامه دارد.
«چشمه سیماب» ادامه می دهد: برای تکمیل و تجهیز سالن بوکس شیروان مکاتباتی از طریق هیئت بوکس با فدراسیون داشته ایم تا بتوانیم سالن بوکس شیروان را در خانه ورزش های رزمی تثبیت و در نهایت تجهیز و آماده کنیم.
رئیس اداره ورزش و جوانان شیروان نیز با اعلام این که هیئت بوکس این شهرستان به زودی صاحب سالن اختصاصی می شود، اظهار می کند: خانه ورزش های رزمی شیروان در حال ساخت است که یک سالن آن متعلق به رشته بوکس است.
«علی خالق زاده» خاطر نشان می کند: طبق قولی که پیمانکار داده است در پاییز امسال سالن چند منظوره ای که شامل خانه بوکس هم است افتتاح خواهد شد.
وی در رابطه با وضعیت رشته ورزشی بوکس در شیروان اظهار می کند: چند سالی بود که بوکس شیروان دچار رکود و افت شده بود ولی با برگزاری یک گردهمایی در سال ۹۴ و هم چنین تغییراتی در هیئت بوکس توانستیم دوباره استارت این رشته را بزنیم و مجدداً این رشته رو به پیشرفت است. وی ادامه می دهد: بوکسورهای این شهرستان در سال ۹۵ یک عنوان کشوری در رده سنی نوجوانان و یک عنوان کشوری در رده سنی جوانان  کسب کردند که حاصل تلاش همدلی جامعه بوکس بود و خیلی به آینده این رشته در شهرستان خوش‌بین هستم؛ البته اگر این اتحاد و همدلی بین اعضای هیئت، مربیان، ورزشکاران و پیش‌کسوتان این رشته از بین نرود./روزنامه خراسان شمالی
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار