مشکلات دانشجویان رشته های فنی و حرفه ای به دو بخش عمده تقسیم می شود که بخشی به نبود امکانات و تجهیزات و در واقع کمبودهای سخت افزاری باز می گردد و برخی به نبود هیئت علمی، سرانه مناسب و پرداخت نشدن و دیر پرداخت شدن حق الزحمه های مدرسان این دانشگاه مربوط است.
کد خبر: ۴۸۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶ 21 August 2017
مشکلات دانشجویان رشته های فنی و حرفه ای به دو بخش عمده تقسیم می شود که بخشی به نبود امکانات و تجهیزات و در واقع کمبودهای سخت افزاری باز می گردد و برخی به نبود هیئت علمی، سرانه مناسب و پرداخت نشدن و دیر پرداخت شدن حق الزحمه های مدرسان این دانشگاه مربوط است.
یکی از دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای در این باره اظهارمی کند: تا دانشگاه بجنورد فاصله زیادی نداریم اما امکانات این دانشگاه با آن دانشگاه قابل مقایسه نیست. از خوابگاه بگیرید تا کمبود آب و برق و اینترنت و همه این مشکلات مزید بر مشکلاتی شده که دانشجویان فنی و حرفه ای با آن ها مواجه اند.
یکی از دانشجویان هم که بومی استان  نیست از سختی هایی می گوید که در حین تحصیل با آن ها مواجه بوده است.
او عنوان می کند: با بهره برداری از تنها خوابگاه مجموعه آموزشی جدید این گمان در ما دانشجویان به وجود آمد که از مشکلاتی که خوابگاه های خودگردان دارند راحت شده ایم اما اکنون در خوابگاهی که اسکان داریم از حداقل امکانات رفاهی مانند آب آشامیدنی هم برخوردار نیستیم.
وی ادامه می دهد: خوابگاه دیوار ندارد و از هنگامی که زلزله رخ داد در ورودی خوابگاه هم به تقاضای دانشجویان قفل نمی شود تا اگر اتفاقی افتاد دانشجویان بتوانند به محوطه بگریزند.
خوابگاه بدون اینترنت و تلفن
یکی دیگر از دانشجویان می گوید: خوابگاه اینترنت ندارد که بماند تلفن ثابت و حتی آب آشامیدنی ما هم با قطع و وصل مکرر مواجه است.ساختمان آموزشی ناتمام است و راه تردد ما هم تا همین چند هفته پیش آسفالت نبود و از سویی قرار بود این مسیر از خیابان قیام بازگشایی شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.یکی دیگر از دانشجویان فنی و حرفه ای هم اظهارمی کند: در این محور تردد به علت نبود وسایل نقلیه ارزان و مناسب دانشجویی سخت است و اگر بخواهیم با تاکسی تلفنی هم رفت  و آمد کنیم باید هزینه سنگینی را بپردازیم.
این ها بخشی از گلایه های دانشجویان خوابگاه است اما وضع دیگر دانشجویان هم این گونه است. یکی از دانشجویان بیان می کند: شورای صنفی و حتی نماینده ای که بتواند مشکلات ما را به گوش مسئولان برساند نداریم.
مشکل تردد
او دانشجوی خوابگاه نیست و در مورد دلیل این که در خوابگاه ساکن نیست می گوید: خوابگاه دانشگاه دور از شهر است و مشکل تردد داریم هم‌چنین دور بودن از فروشگاه ها و مرکز شهر موجب شد تا در خوابگاه ساکن نشوم.
 وی در ادامه می گوید: دانشجویان خوابگاهی می گویند گاهی برای رفتن به مطب پزشک و یا حتی خرید نان باید چند بار تردد کنیم و همین مسائل پیش پا افتاده مشکلات بزرگی درست می کند.
یکی از استادان این دانشگاه هم با اشاره به سابقه تدریس خود در این دانشگاه مهمترین مشکلات این بخش را کمبود سرانه دانشجویی بیان می کند و می گوید: اگر چه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال 90 آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای از زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش خارج شدند و زیر مجموعه وزارت علوم قرار گرفتند با این وجود هنوز مشکلات عدیده ای بر سرراه دانشجویان فنی و حرفه ای به دلیل نبود ردیف اعتباری مستقل قرار دارد.
وی برخوردار نبودن از سرانه  دانشجویی و  فضای آموزشی مناسب و هم چنین تعویق در پرداخت حق‌الزحمه مدرسان و وضعیت مبهم ارتقای مرتبه علمی مدرسان را از جمله مشکلات جامعه دانشگاهی فنی و حرفه‌ای استان خراسان شمالی بیان می کند.
وی عنوان می کند: زمانی که سرانه دانشجویی متناسب با نیازهای دانشجویان نباشد نمی توان در بخش های رفاه دانشجویی مانور داد و برای همین است که خواهان ارتقای سرانه هستیم تا بتوانیم نیازهای صنفی دانشجویان را حداقل برآورده کنیم.وی ادامه می دهد: هم چنین یکی از انتظارات ما تبدیل وضعیت مدرسان از مرتبه مربی به هیئت علمی با توجه به شرایط خاص دانشکده های فنی و حرفه‌ای است که هنوز آیین نامه آن در حال تدوین است و متاسفانه مدرسان دانشکده از تبدیل وضعیت نشدن شان ضرر می کنند.
سرانه کم دانشجویان فنی و حرفه ای
در همین ارتباط، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای دارالفنون در مورد مشکلات این دانشگاه و دانشجویان می گوید: متاسفانه با توجه به تعداد دانشجویان فقط یک هیئت علمی در هر یک از مراکز فنی و حرفه ای استان فعالیت می کند و برای همین  امیدواریم دولت نگاه ویژه ای به کمبود کادر اداری و تبدیل وضعیت نیروهای دانشکده های فنی و حرفه ای داشته باشد.
خدابنده با بیان این که اموال منقول و غیر منقول آموزشکده های فنی و حرفه ای باید براساس قانون به وزارت علوم منتقل شود، می افزاید:5 مرکز فنی و حرفه ای در استان داریم و در این مراکز 4 هزار و 300 دانشجو تحصیل می کنند. وی یادآور می شود: 70 درصد دانشجویان دانشگاه های فنی و حرفه ای صددرصد جذب بازار کار می شوند.
وی با بیان این که پروژه های مختلف این دانشگاه در حال ساخت است، تصریح می کند: متاسفانه 2 میلیارد و 500 میلیون تومان به پیمانکاران بدهکاریم. وی با بیان این که سرانه این دانشگاه یک پنجم سرانه دانشگاه هایی مانند بجنورد است، بیان می کند: متاسفانه در این مورد دانشگاه ها برابر دیده نشده اند.
وی با تایید مشکلاتی که دانشجویان خوابگاهی دارند ، می افزاید:با پیگیری هایی که انجام شد راه دسترسی به خوابگاه بعد از 4 سال آسفالت شد و اگر تعداد دانشجویان خوابگاه بیش از ظرفیت اسمی آن بود، پذیرش دانشجوی مازاد با نظر خود دانشجویان خوابگاهی و برای تسهیل در اسکان دانشجویان غیر بومی بود که محل مناسبی برای خوابگاه پیدا نکرده بودند و خود آن ها تعهد دادند با هم کنار بیایند.
وی در مورد مدرسان حق التدریس هم می گوید: امسال حق الزحمه آن ها 50 درصد نسبت به قبل افزایش یافته است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار