کد خبر: ۴۸۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶ 23 August 2017
«بنویسید خدمات رسانی شهری به شهرک حکمت در حد صفر است»؛ این صحبت یکی از اهالی شهرک حکمت، محله ای در غرب بجنورد است که قدمت چندانی ندارد و آن را می شود از خانه های نوسازش فهمید. محله ای که معضلات اجتماعی سکونتگاه های غیر رسمی را ندارد و منازلش با مجوزهای رسمی از سوی مسئولان شهری ساخته شده است اما خدمات دهی به آن نه تنها به اندازه سکونتگاه های غیر رسمی نیست چه بسا کمتر نیز هست.
 در این محل مراکز آموزشی حتی مدرسه ابتدایی، مراکز فرهنگی حتی یک حسینیه کوچک و مراکز ورزشی در حد یک پارک محله کوچک با امکانات ورزشی اولیه وجود ندارد. البته در بحث مراکز آموزشی باید به این نکته اشاره کنیم که در نزدیکی این محله دانشگاه علمی - کاربردی قرار گرفته است اما به گفته اغلب اهالی این محل جاده دسترسی به آن مشکل ساز شده است. به گفته «ساده قدم» رفت و آمد به این دانشگاه از مسیر خاکی و ورودی نامناسب شهرک باعث بلند شدن گرد و خاک زیادی می شود که اهالی محل را گلایه مند کرده است.
 در غرب شهرک زمین های زراعی قرار گرفته و باد از آن سمت می وزد و باعث می شود تا گرد و خاک جاده دسترسی به دانشگاه به سمت منازل اهالی برود.برای وارد شدن به شهرک حکمت، ورودی کوچکی از جاده آسیایی بجنورد- گلستان تعبیه شده است که ظرفیت عبور دو خودرو به موازات یکدیگر را ندارد و آبستن حادثه است. از طرفی چون دید کافی ندارد امکان تصادف خودرویی که از سمت شهرک وارد جاده آسیایی و پرتردد بولوار ولایت می شود بسیار است.
 البته این تنها خودروهای شهرک حکمت نیستند که هنگام ورود به بولوار ولایت در معرض تصادف قرار می گیرند بلکه عابران پیاده نیز در این محور همواره در معرض تصادفات مرگبار هستند. «محمدی» یکی از اهالی شهرک حکمت این 2 مورد را این گونه توضیح می دهد: ورودی شهرک حکمت یک راه آنتنی بدون نشانه و جدا شده از بولوار است و به همین دلیل رانندگان عبوری از سمت بجنورد به سمت آشخانه دید کافی نسبت به خودروهایی که از جاده آنتنی قصد ورود به بولوار را دارند، ندارند و هر آن ممکن است خودرویی که با سرعت در بولوار در حال حرکت است با خودروی یکی از ساکنان شهرک حکمت برخورد کند.
وی با اشاره به قرار گرفتن جایگاه CNG در ورودی شهرک حکمت می افزاید: عبور و مرور پیوسته خودروها در ورودی شهرک بر حادثه خیزی این نقطه افزوده است. وی هم چنین در رابطه با عبور و مرور خطرناک اهالی از این نقطه نیز می گوید: هر چند یک پل هوایی برای عبور و مرور عابران پیاده قرار داده شده است اما به دلیل مکانیزه نبودن آن، کسی رغبتی برای استفاده از آن ندارد. به ویژه سالمندان و کودکان نمی توانند از آن استفاده کنند و به ناچار از عرض بلند بولوار عبور می کنند که تاکنون بارها عابران پیاده در آن بر اثر تصادف قربانی و یا مصدوم شده اند.
پیش از این، مسئولان راهنمایی و رانندگی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه خراسان شمالی اعلام کرده بودند بولوار ولایت حدود 50 درصد از قربانیان و مصدومان سوانح ترافیکی شهر بجنورد را به خود اختصاص داده است.در شهرک حکمت هر چند یک پارک محله احداث شده است اما این پارک تنها از چند درخت بهره می برد و نه فضای کافی، نه صندلی مناسب، نه وسیله ای برای ورزش و نه سرویس بهداشتی دارد و علاوه بر این موارد دکل مخابراتی تلفن همراه نیز در آن واقع شده است که اهالی معتقدند پارازیت های آن مضر است و به همین دلیل به کودکانشان برای بازی در این پارک اجازه نمی دهند. براتی زاده یکی از اهالی با اشاره به این مشکلات می گوید: سرویس های بهداشتی جایگاه CNG  غیر قابل استفاده اند و این پارک نیز سرویس بهداشتی ندارد این در حالی است که بسیاری از رانندگان و مسافران به تصور وجود سرویس های بهداشتی در این مکان توقف می کنند اما با توجه به نبود سرویس بهداشتی مزاحم ساکنان نزدیک به جایگاه می شوند.  «آریان نژاد» یکی دیگر از اهالی نیز با بیان این که پارک محله مناسبی در شهرک حکمت وجود ندارد به تپه های دوبرار که در مقابل شهرک حکمت قرار گرفته اند اشاره می کند و می گوید: مسئولان از سال ها قبل وعده احداث پارکی مناسب را در شهرک حکمت داده اند اما همچنان این پارک بلاتکلیف رها شده است تا پاتوق افراد معتاد و دارای مشکلات اخلاقی شود در حالی که با احداث آن تمام اهالی محله های غرب بجنورد از جمله این شهرک می توانند از آن بهره مند شوند.
سگ های ولگرد دیگر معضل اساسی اهالی شهرک حکمت است و «موسوی» در این باره می گوید: اطراف شهرک حکمت را اراضی بدون کشت محصور کرده است و به همین دلیل سگ های ولگرد زیادی در این اطراف پرسه می زنند که باعث وحشت زنان و کودکان می شوند. یکی دیگر از اهالی نیز از چاله های متعدد در کوچه ها و معابر شهرک حکمت گلایه می کند.
هنگام بازگشت از شهرک حکمت عبور و مرور سخت از باریکه ورودی شهرک حکمت خودنمایی می کند و هم‌چنین انبوه زباله های رها شده در عرصه های ورودی شهرک و گشت و گذار یک زباله گرد در میان آن ها فاصله طولانی اهالی این شهرک با خدمات شهری مناسب را برایم تداعی می کند؛ محله ای که در مسیر میلیون ها مسافر عبوری غرب به شرق کشور قرار دارد و به خاطر جایگاه CNG   برخی از این مسافران در نزدیکی این محله توقف می کنند و مشخص نیست چه تصویری از شهر بجنورد در ذهن آنان نقش می بندد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار