مالیات٬ بیمه تامین اجتماعی و بدهی‌های دولت به پیمانکاران٬ از مهم‌ترین مشکلاتی بود که در جلسه امروز کارگروه رفع موانع تولید خراسان شمالی مطرح شد و حاضران درباره آن بحث وتبادل نظر کردند.
کد خبر: ۵۰۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ 09 October 2017
کارگروه رفع موانع تولید و اشتغال استان خراسان شمالی صبح امروز با موضوع بررسی مشکلات پیمانکاران و واحدهی تولیدی استان٬ در استانداری خراسان شمالی برگزار و مسئولان بخش‌های مختلف استان و صاحبان صنایع و شرکت‌های تولیدی به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.

مشکلات تولیدی مربوط به دولت‌های قبل است

معاون اموراقتصادی و تسعه منابع استانداری خراسان شمالی در این نشست اظهار داشت: مقدمات راهکارها و حل مشکلات کارگاه‌های تولیدی باید در دستگاه اجرایی مربوط به خود پیش‌بینی شود و سپس برای تصمیم‌گیری نهایی به کارگروه تسهیل و رفع موانع ارجاع داده شود٬ چرا که این کمیته، کمیته کارشناسی نیست.

محمود دلپسند افزود: همه مشکلات و طرح‌های ناموفق کارگاه‌های تولیدی ناشی از سیاست‌های قبل از دولت یازدهم بوده است.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: تلاش‌های کمیته کارشناسی و تسهیل رفع موانع تولید در چارچوب اختیارات عمل شده است و ذره‌ای در این خصوص کوتاه نمی‌آییم.

مصوبات کارگروه اشتغال استان برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است

دلپسند ادامه داد: مدیران دستگاه اجرایی٬ نظارت خود را بر واحدهای تولیدی بیشتر کرده و خدماتی نظیر مشاوره، راهنمایی و راهکارهای فنی و مالیاتی به تولید کنندگان ارائه دهند.

وی خاطر نشان کرد:  ادارات جهاد کشاورزی و صنعت٬ معدن و تجارت موظف هستند در خصوص مشکلات کارگاه‌های تولیدی با دستگاه‌های مربوطه جلساتی را گذاشته و به جمع‌بندی برسند و نتیجه آن را در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مطرح کنند.

معاون امور اقتصادی استاندار بیان داشت: اجماع جلسات استان در هر زمینه اجماع کارشناسی بوده و در چهارچوب وظایف و وظایف قانونی عمل می‌شود. کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید توانسته بسیاری از مشکلات کارگاه‌های تولیدی را حل نماید٬ اما نمی‌تواند ارزش افزوده را حذف و نرخ سود بانکی را پایین بیاورد.

وی ادامه داد: روحیه پاسخگویی و پیگیری در دستگاه‌های اجرایی بیشتر شود٬ تولیدکنندگان نیز باید اراده خود را برای تولید دو چندان کنند.

دلپسند افزود: بانک‌ها، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت روند پرداخت وام ها را پیگیری کرده و نظارت بیشتری بر متقاضیان وام داشته باشند.

دستگاه‌های اجرایی استان با تولیدکنندگان همراهی کنند

حسن نوری مدیر کل کار تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه اظهار داشت: مشکلات ارزش افزوده مالیاتی و تامین اجتماعی٬ مشکل عمده واحدهای تولیدی است که باید برای این مهم راهکارهای ویژه اتخاذ شود.

محمد رضا موفق مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری استانداری خراسان شمالی نیز در این جلسه بیان داشت: کلید حل بسیاری از مسائل و مشکلات در دستگاه‌های اجرایی نهفته و مربوط به جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نمی‌شود. مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف هستند مشکلات خود را در سطوح کشوری نیز پیگیری کنند.

در ابتدای این جلسه٬ یکی از صاحبان صنایع ساختمانی استان خراسان شمالی با انتقاد از وضع قوانین سخت و دست‌وپاگیر برای سازندگان مسکن و عدم همکاری دولت با این افراد اظهر داشت: وعده‌های انتخاباتی دولت برای حل مشکل رکود و گرانی در بازار تولیدات مختلف حل نشده و در این بخش گام مثبتی بردانشته نشده است.

سید حمید علوی افزود: در حال حاضر پیمانکاران مطالبات زیادی از دولت دارند و حتی در بخش تحریمی نیز بیشترین ضرر را این قشر از جامعه تولیدی داشته‌اند. بانک‌ها هم در این زمینه همکاری لازم را انجام نمی‌دهند. بازپرداخت وام و تسهیلات اعطایی بانک‌ها بسیار سخت شده و تسهیلات در اختیار همه پیمانکاران قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: پروژه‌های تولیدی و عمرانی برای پیمانکاران صرفه اقتصادی ندارد و افرادی که باید در صف مقدم ساخت و ساز و آبادانی باشد و بازوان اجرایی دولت هستند در حال حاضر همیشه متضرر می‌شوند. نقدینگی دستگاه‌ها کاهش پیدا کرده و پروژه‌ه به همه پیمانکاران نمی‌رسد و سودی نیز برای پیمانکاران وجود ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار