مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: این استان سالانه با میزان ۱۷ تُن فرسایش خاک در این شاخص از متوسط کشوری و جهانی بالاتر است.
کد خبر: ۵۰۵۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 09 October 2017
حسن وحید اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی جنگل و مرتع به دلایل خشکسالی، بهره‌برداری نامناسب و چرای بی‌رویه در بخش آب‌وخاک با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه هستیم.

وحید افزود: در خراسان شمالی سالانه ۱۷ تُن فرسایش خاک اتفاق می‌افتد که این میزان از متوسط کشوری و جهانی بالاتر است.

وی بابیان اینکه ۷۲ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان شمالی، مرتع است، تصریح کرد: نقش جوامع محلی در حفاظت آب‌وخاک از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به وجود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع در خراسان شمالی، عنوان کرد: بیش از ۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور تحت قرق قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی اظهار کرد: بسیاری از گونه‌های گیاهی در سطح استان منحصربه‌فرد هستند اما متأسفانه در سال‌های اخیر در اثر عوامل مختلف در معرض نابودی قرارگرفته‌اند که بازسازی و احیای این تنوع گیاهی ضرورت دارد.

اجرای طرح آبخیزداری در ۸ درصد از اراضی خراسان شمالی

وحید گفت: برای ۲۰ درصد از اراضی خراسان شمالی طرح آبخیزداری تهیه‌شده اما متأسفانه این طرح تنها در سطح ۸ درصد از اراضی اجرایی شده است.

وی کمبود اعتبارات را از دلایل روند کُند اجرایی شدن طرح آبخیزداری در استان برشمرد و عنوان کرد: در سال جاری برنامه‌های خوبی برای پیشرفت در این طرح در نظر گرفته‌شده است که امیدواریم با اجرای آن، عقب‌ماندگی در این زمینه جبران شود.

وی افزود: برای ۵۸۰ هزار هکتار از اراضی نیز طرح مرتع‌داری مصوب شده است که در این راستا ۵۰ درصد عرصه‌های مرتع استان را نیز به مردم واگذار کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: واگذاری طرح‌های مرتع‌داری به مردم و بهره‌برداران و در قالب طرح مشارکت حفاظتی، تأثیر به سزایی در حفظ عرصه‌های منابع طبیعی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار