سال‌هاست تعبیراتی هم‌چون٬ تازه تاسیس٬ جوان و نوپا٬ گریبان توسعه استان خراسان شمالی را گرفته و هرگاه مدیران استان قدمی رای توسعه آن بر می‌دارند٬ واژه‌هایی نظیر عقب‌مانده و کمتر توسعه یافته نیز به این مجموعه اضافه می‌شود.
کد خبر: ۵۰۹۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 16 October 2017
خراسان شمالی از آن دسته استان‌هایی است که پس از گذشت بیش از 13 سال از تاسیس آن٬ هنوز هم بسیاری از مسئولان٬ این خطه از ایران اسلامی را جوان و تازه تاسیس می‌دانند. برخی دیگر نیز٬ علی‌رغم توسعه زیرساخت‌ها در همه ابعاد و وجود نقاط قوت فراوان٬ خراسان شمالی را سرزمینی عقب‌مانده٬ محروم و کم‌تر توسعه یافته می‌پندارند.

مجموعه‌ای از واژه‌ها برای استانی که در مسیر توسعه نیست

خراسان شمالی بی شک جزو محروم‌ترین نقاط ایران است و عدم توسعه بسیاری از زیرساخت‌ها در کنار مشکلاتی نظیر بیکاری٬ فقر و آسیب‌های اجتماعی٬ از این استان یک معجون «عدم توسعه یافتگی» را ساخته است. کلکسیون واژه‌ها و القاب این استان٬ هنگامی کامل و پُر و پیمان می‌شود که مدیران ارشد استان هم در نام‌گذاری این جوان پا به سن گذاشته٬ از هم سبقت می‌گیرند و عدم همت و کم‌کاری خود در توسعه استان را به پای واژه‌ها و القاب تمام می‌کنند و می‌نویسند.

در سفر اخیر تولیت آستان قدس رضوی به خراسان شمالی و آنجا که مدیران استان احساس می‌کردند برای دریافت کمک‌های بیشتر به خراسان شمالی باید نقاط ضعف استان را نشان دهند٬ برگی دیگری از محرومیت و مشکلات بی‌شمار این منطقه از ایران اسلامی٬ رو شد و حقایقی گفته شد که کمتر در مجامع رسمی سخنی از آن‌ها به میان می‌آید.

رتبه سی‌اُم در تولید ناخالص ملی و سوء تغذیه دانش‌آموزان خراسان شمالی

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در زمینه مساسل توسعه‌ای استان خراسان شمالی ظهار داشت: خراسان شمالی رتبه 30 کشوری در زمینه تولید ناخالص داخلی در کشور را دارد و به همین خاطر امکان جذب سرمایه گذاران  در این استان وجود ندارد. برکات معنوی سفر رهبری به استان همچنان تداوم دارد و انتظار داریم با وحدت و همدلی این عقب‌ماندگی را جبران و به شاخص‌های توسعه کمک کنیم.

وی با خیایت خواندن کمک آستان قدس به توسعه استان خراسان شمالی افزود: مزرعه آستان قدس رضوی اسفراین توانایی تولید 500 تن گلاب حرم مطهر را دارد که علاوه بر اشتغال‌زایی جوانان این استان سبب صادرات این محصول می‌شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه جمع کثیری از دانش آموزان و جوانان دارای سوء تغذیه هستند. خراسان شمالی با همکاری آموزش و پرورش و آستان قدس رضوی توانایی جبران سوء تغذیه دانش آموزان کشور را با احداث شرکت‌هایی در این استان دارد و افتتاح این پروژه‌ها منافع ملی نیز دارد.

قوامی افزود: ایجاد آزاد راه بسطام به جاجرم و اسفراین به چناران 100 کیلومتر مسیر تهران به مشهد را کوتاه‌تر خواهد کرد و این اقدام توجیه اقتصادی بالایی دارد چرا که علاوه بر اینکه به درآمدزایی سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند مسیر تردد زائران را کوتاه‌تر نموده و مشکلات مربوط به تردد را نخواهیم داشت.

نماینده مردم اسفراین در مجلس بیان داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران در 7 ماهه اول سال 96 ،105 هزار میلیارد تومان درآمد از مالیات و نفت وصول داشته اما 109 هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت کرده است. امید است با توجه به زیر ساخت‌ها و استفاده از منابع مادی و معنوی آستان قدس رضوی رتبه خراسان شمالی در تولید ناخالص داخلی از 30 به 16 کشوری ارتقا پیدا کند.

وی در پایان اضافه کرد: شیوه مدیریت هدفمندی یارانه‌ها غلط است که باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌های بهتری صورت گیرد. در طول سال 600 میلیارد تومان در استان خراسان شمالی یارانه پرداخت می‌شود و باید به سمت تولید ثروت پیش برویم. پروژه های پیشنهادی در خراسان شمالی، فعالیت تمام کشاورزان استان را در بر می‌گیرد.

نرخ بیکاری استان همچنان بالا است

بر اساس آمارگیری فصلی مرکز ملی آمار کشور، نرخ بیکاری خراسان شمالی در سال 95، 11.2 درصد و در سال 94 نیز 11.1 درصد بوده که نرخ بیکاری استان در سال 95 در مقایسه با سال 94 یک دهم درصد افزایش یافته است. در شش ماهه‌اول سال جاری نیز این نرخ همچنان دو رقمی و بالا است.

بر اساس این آمار٬ نرخ بیکاری کشور بر اساس آمارگیری فصلی مرکز ملی آمار کشور در سال 95، 12.4 درصد بوده است. نرخ مشارکت اقتصادی نیز نشان دهنده میزان رغبت مردم برای حضور در بازار کار است که این نرخ جمعیت شاغل و افراد جویای کار را شامل می‌شود. این نرخ نشان می‌دهد شاغلان و افراد جویای کار تمایل دارند با نرخ دستمزد رایج کشور در بازار کار کشور فعال باشند. نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال 94 ٬ 41.8 و در سال 95 ٬ 43.4 و  این آمار حکایت از آن دارد که خراسان شمالی رتبه دوم کشور در زمینه نرخ مشارکت اقتصادی را دارا است.

نرخ مشارکت اقتصادی استان علاقمندی و تشنگی افراد در بازار کار را نشان می دهد و برنامه‌ریزان باید بستر لازم به منظور فعالیت پایدار و جذب بیکاران جویای کار را فراهم کنند. آمارها حکایت از آن دارد که 40 درصد از شاغلان استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند. و این در حالی است که کشاورزی استان هنوز بر پایه خرده مالکی می چرخد و متاسفانه ارزش افزوده بخش کشاورزی استان به علت کشاورزی سنتی پایین است.

بنا بر آمار٬ در کشورهای پیشرفته شاغلان بخش کشاورزی سه تا چهار درصد از جمعیت کشورشان را تشکیل می‌دهند و این شاغلان عمده مالک هستند. عمده فعالیت اقتصادی کشورهای پیشرفته بر پایه تولید تکنولوژی های جدید می‌چرخد.

میزان محرومیت روستاهای خراسان شمالی بسیار بالاست

معاون امور عمرانی استانداری خراسان شمالی اظهار داشت:  800 پروژه مصوب  سفر  مقام معظم رهبری، ماهیت روستایی داشته است چراکه میزان جمعیت روستاهای خراسان شمالی از متوسط کشوری بالاتر است. جمعیت روستایی در کشوربین  27 تا 30 درصد است٬ اما در خراسان شمالی حدود 49 درصد جمعیت ساکن در روستا داریم.

محمد حسین علی‌نیا در ارتباط با محرومیت روستاهای استان نیز خاطرنشان کرد: میزان محرومیت در روستاهای استان بسیار بالا بوده و رویکرد نظام جمهوری اسلامی٬ اهتمام به محرومیت‌زدایی از روستاها و مناطق حاشیه‌نشین است چراکه روستاها حق بزرگی بر نظام و کشور دارند و هم‌چنین محل تولید و اشتغال هستند که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. با رساندن امکانات و برابری نیازها٬ از مهاجرت روستا به شهر جلوگیری می‌شود.

وی بیان داشت: با توجه به سفرهای مکرر نماینده مقام معظم رهبری به استان کنترل و نظارت بر مصوبات و پروژه‌ها به شکل خوبی در حال انجام است.

خراسان شمالی را محروم و عقب مانده نخوانیم!

با این حال٬ مدیران ارشد خراسان شمالی معتقدند نباید این استان را محروم و عقب‌افتاده دانست و اگر کمی همت در مدیران بیشتر باسد٬ این استان به جایگاه واقعی خود خواهد رسید. مدیرکل دادگستری استان در این زمینه٬ با اشاره به دوران کوتاه حکومت امام علی(ع) اظهار داشت: با وجود اینکه در دوران پنج ساله حکومت٬ امام علی(ع) در تمام مدت در جنگ بودند٬ فرمودند که «در کوفه حکومتی ایجاد شده است که کسی گرسنه نمی‌خوابد». علی‌رغم تمام کمبودها می‌توان اقتصاد خوب و مناسبی داشت و نباید مرتبا بگوییم که استان «عقب مانده» و «ضعیفی» داریم.

استاندار خراسان شمالی نیز در اظهار نظری مشابه از مدیران استان خواست تا از بکارگیری لفظ استان نوپا و جوان برای خراسان شمالی پرهیز کنند چرا که این استان استانی قوی، توانمند و دارای پتانسیل‌های قابل‌ توجهی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار