مخترع تلفن همراه نابینایان گفت: موبایل نابینایان از مرحله تحقیقاتی خارج و وارد مرحله ساخت و تجاری‌سازی شده است که به‌زودی رونمایی و وارد بازار می‌شود.
کد خبر: ۵۱۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ 30 October 2017
یاسین پوراسکندری مخترع تلفن همراه ویژه نابینایان اظهار داشت: پروژه موبایل نابینایان حدود سه سال پیش کلید خورد و در نهایت منجر به ثبت دو عنوان اختراع شد که یکی ازاین اختراعات موبایل ویژه نابینایان است که به‌زودی رونمایی می‌شود و دیگری قطعه‌ای است که می‌تواند به موبایل‌های معمولی متصل شده و به نابینایان این امکان را می‌دهد تا موبایل‌های معمولی خود نیز به راحتی استفاده کنند.

وی افزود: این قطعات پس از طراحی و ساخت توسط تعدادی از نابینایان به‌صورت آزمایشی استفاده شده و در تمام مراحل مورد نقد و پیشنهاد و آزمایش مستقیم نابینایان بوده است. امروز موبایل نابینایان از مرحله تحقیقاتی خارج و وارد مرحله ساخت و تجاری‌سازی شده است که به‌زودی رونمایی و وارد بازار می‌شود.

مخترع تلفن همراه نابینایان در مورد چگونگی دست‌یابی به این طرح گفت: از کودکی به ایده‌پردازی و اختراع علاقه داشته و به طرح‌های ساخت ربات و قطعات الکترونیکی مشغول بودم. به واسطه علاقه و پیگیری خود و خانواده توانستم در سه سال پیش به ایده تلفن همراه ویژه نابینایان برسم که با دیدن صفحه شکسته تلفن همراه یکی از دوستان که با وجود سیاهی صفحه می‌توانست با استفاده از حفظ بودن منوی گوشی از آن استفاده کند٬ ایده ساخت تلفن همراه ویژه نابینایان به ذهنم رسید.

وی عنوان کرد: این طرح ابتدا به‌صورت تلفن همراه عادی که تنها ویژه تماس٬ پیام دادن و ذخیره مخاطبان بود آماده شد. در ادامه این ایده خام به موبایل تمام هوشمند نابینایان ارتقاء یافت که امکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نیز فراهم می‌کند.

پوراسکندری در مورد وجود نمونه خارجی و داخلی این دستگاه گفت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به‌عنوان معتبرترین ناظر پژوهش‌های علمی در کل کشور٬ سه سال گذشته در نامه‌ای کتبی اعلام کرده است که تلفن همراه نابینایان نمونه داخلی و خارجی نداشته و این دستگاه در نوع خود نخستین است.

وی در رابطه با حمایت نهادها و سازمان‌ها از این طرح تصریح کرد: در مسیر رسیدن طرح به مرحله تجاری‌سازی٬ به حمایت نیاز داشتیم که البته احتیاج به حمایت معنوی بسیار بیشتر از حمایت مادی بود. خوشبختانه مراکزی مانند سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان خراسان شمالی٬ پارک علم و فناوری و نهادهای دیگر نیز ما را حمایت کردند.

پوراسکندری گفت: در کنار افرادی که به‌صورت شخصی ما را در به نتیجه رسیدن این طرح حمایت کردند٬ افرادی هم بودند که شدت از آنها بی‌مهری دیدیم.  وقتی در مورد طرح خود با یکی از مسئولان مربوطه صحبت کردم در جواب ارائه طرح بنده از واژه نمی‌شود استفاده کرد و وقتی دلیل آن را جویا شدم در جواب گفت که "اگر این طرح قابل اجرا بود حتما چندین سال پیش آمریکایی‌ها این طرح را به انجام می‌رساندند".

مخترع تلفن همراه ویژه نابینایان در مورد طرح‌های دیگر خود گفت: در حال حاضر یک تیم مهندسی پزشکی با هدف حمایت از بیماران  تشکیل شده که بیشترین تمرکز خود را به‌بررسی مسائل پیرامون بیماران خاص اختصاص داده است. این تیم به‌زودی از سیستم‌های پزشکی رونمایی می‌کند.

وی با اشاره به تاثیر حمایت از مخترعین و طرح‌های نو گفت: قطعا سیستم‌هایی که توسط مخترعین طراحی می‌شود در ادامه نیازمند تولید و نیروی کار برای تولید این محصولات است که این روند در کشور باعث ایجاد شغل و کارآفرینی می‌شود.

دانشجوی رشته مهندسی پزشکی خاطرنشان کرد: پروژه موبایل ویژه نابینایان از ابتدا تاکنون حدود 15 میلیون تومان هزینه داشته که شامل مراحل طراحی و ساخت قطعات و ساخت نمونه است. تاکنون تعداد سه نمونه از این دستگاه ساخته شده و نمونه چهارم نیز در دست ساخت است و پیش‌بینی می‌شود.

مخترع تلفن همراه ویژه نابینایان بیان کرد: این دستگاه در صورت تجاری‌سازی و ورود به بازار با قیمت 500 هزار تومان به فروش برسد. قطعه کمکی که می‌تواند به موبایل‌های معمولی متصل بشود نیز با قیمت 100 هزار تومان به بازار ارائه می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: در درجه اول هدف از این اقدامات و ایده ‌ردازی‌ها کمک به جامعه نابینایان است و به‌همین دلیل قطعه کمکی طراحی شده  تا بتواند در کاهش هزینه‌های نابینایان تاثیر مثبت داشته باشد. به دوستان و همکاران خود پیشنهاد می‌کنم تا برای ایده‌های خود بر تجاری‌سازی آن تاکید داشته باشند و بدانند که این ایده‌ها و البته تجاری‌سازی آن‌ها می‌تواند به برطرف کردن بسیاری از مشکلات جامعه و کشور کمک کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار