استاندار خراسان شمالی با انتقاد به دستگاه‌هایی که موفق به جذب بودجه پژوهشی در سال گذشته نشدند، گفت: برای مدیران این دستگاه‌ها نقطه‌ضعف است که نتوانستند از این اعتبار استفاده کنند.
کد خبر: ۵۲۹۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 26 November 2017
محمدرضا صالحی صبح یک‌شنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار خراسان شمالی که در محل دانشگاه پیام نور بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته قسمتی از بودجه مربوط به پژوهش و تحقیقات استان برگشت خورد که در بین دستگاه‌هایی بودند که اعتبار آن‌ها ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان بود.

صالحی تصریح کرد: دستگاه‌هایی که موفق به جذب بودجه پژوهشی خود نشدند به‌عنوان نقطه‌ضعف مدیر آن دستگاه تلقی خواهد شد و دستگاه‌هایی که بودجه آن‌ها کمتر بوده باید بتوانند با تحقیقات بین دستگاهی، اعتبار پژوهشی خود را هزینه کنند.

وی بابیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته، پیشرفت خود را بر مبنای پژوهش قرار داده‌اند، گفت: متأسفانه ما هنوز به این امر مهم به‌صورت عمیق توجه نکرده‌ایم.

وی پژوهش را تجدیدنظر در قوانین پذیرفته‌شده نظری دانست و افزود: در عصری که شاهد رشد سریع علم هستیم باید بیشتر به پژوهش توجه داشت و مسئولان نیز بر این امر که پژوهشگران می‌توانند افق‌های جدیدی برای آن‌ها در مباحث کاربردی نشان دهند، آگاه باشند.

مقام عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به اینکه معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب است، عنوان کرد: این یعنی ما باید از کتاب و مباحث علمی پیروی کنیم و مطالعه و پژوهش باید جزء مهم در زندگی ما باشد.

صالحی اظهار کرد: متأسفانه در کشوری که از دین پیامبر(ص) تبعیت می‌کند و به نام جمهوری اسلامی است، مباحث پژوهشی و تحقیقاتی در جایگاه اصلی خود قرار ندارند.

وی بابیان اینکه پژوهش منبع درآمد جدید است و می‌تواند منابع خوبی را در آینده برای ما تأمین کند بر ضرورت انجام پژوهش‌های کاربردی تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۶۰۰ میلیارد تومان در خراسان شمالی تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت می‌شود، عنوان کرد: باید با این میزان تسهیلات بتوانیم نرخ بیکاری را به عدد ۵ برسانیم.

استاندار خراسان شمالی افزود: اما این تسهیلات جذب نمی‌شود و آن مقداری هم که جذب می‌شود اثرگذار نیست که در این زمینه باید تحقیقات میدانی و پژوهش گروهی انجام شود تا دلایل بالا بودن نرخ بیکاری باوجود رقم‌های خوب تسهیلات اشتغال‌زایی مشخص شود.

صالحی بابیان اینکه کار بدون پژوهش سکون آور است، تأکید کرد: بدون پژوهش نباید کاری را انجام دهیم، بلکه باید با تقویت تحقیقات کاربردی، اعتباراتی که در نظر گرفته می‌شود را در مسیر صحیح خود هزینه کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار