آمار میزان صادرات کالاهای استان خراسان شمالی به آشفته بازاری تبدیل شده که این روزها در این استان هر مسئولی٬ به ارائه آمار جدا و متفاوت می پردازد.
کد خبر: ۵۳۲۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷ 02 December 2017
میزان صادرات کالاهای تولیدی هر منطقه٬ نشان‌دهنده میزان تولید و اشتغال و دستاوردهای اقتصادی آن منطقه است.این آمار علاوه بر آن‌که نشان دهنده تلاش مسئولان برای روونق تولید محصولات محلی است٬ به همان میزان نیز کاستی‌ها را در زمینه ایجاد فرصت‌های صادراتی و تلاش برای رونق اقتصادی استان٬ مشخص می‌کند.

این روزها با گذشت نیمه اول سال و رسیدن به روزهای پایانی فصل پاییز٬ مسئولان استان خراسان شمالی در جلسات مختلف اداری این استان٬ هر روز آمار جدید و متناقضی از صادرات کالاهای استان ارایه می‌کنند. جالب تر اینکه  وزی یکی از آقایان مسئول٬ جایگاه صادراتی استان را در بین سایر استان‌های کشور ممتاز و دارای رتبه یک می‌داند و در جلسه‌ای دیگر٬ مسئول دیگری از کاهش آمار صادرات استان٬ انتقاد می‌کند.

رتبه نخست صادرات کشور را داریم

در همین رابطه، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معدن خراسان شمالی در جلسه تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان٬ از کسب رتبه نخست صادراتی استان خبرداد و گفت: در زمینه صادرات رتبه اول کشور را کسب کرده‌ایم.

محمد صمدی اظهار داشت: در8ماهه نخست سال جاری 87میلیون و 700هزار دلار معادل 398هزارتن کالا از خراسان شمالی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته٬ 104درصد رشد داشته‌ایم.

وی افزود: این رقم کالا به 27 کشور دنیا صادر شده است که علیرغم وجود تورم، تحریم و نبود زیرساخت‌های لازم صادراتی٬ رتبه نخست صادراتی کشور را کسب کرده‌ایم.



رئیس اتاق بازرگانی استان خراسان شمالی با اشاره به عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در مجموعه استان برای صادرات کالاها٬ ابراز داشت: عدم وجود مرز تردد، نداشتن بازارچه مرزی، فقدان منطقه ویژه اقتصادی، کمبود راه آهن و فرودگاه بین المللی٬ از جمله مهم‌ترین مشکلات استان در زمینه صادرات کالاهای محلی است و در صورت حل این مشکلات٬ میزان صادرات کالاها افزایش چشم‌گیری می‌یابد.

هدف‌گذاری صادرات استان خراسان شمالی در سال 96 محقق نشده است

این در حالی است که سرپرست دفتر اقتصادی استانداری خراسان شمالی معتقد است: هدف‌گذاری بخش صادرات در سال 96 حدود 170 میلیون دلار بوده است و تاکنون 44 درصد از آن محقق شده و این میزان کاستی تا پایان سال نیز جبران نمی‌شود.

مهدی عابدی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی خراسان شمالی اظهار داشت: موتور محرک صادرات استان٬ بخش کشاورزی است. سازمان جهاد کشاورزی موظف است علاوه بر سیاست‌گذاری در بخش‌های تولید و توزیع در حوزه صادرات نیز برنامه ویژه‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه افزود: با توجه به هدف گذاری برنامه ششم توسعه برای سال 96 ٬سازمان جهاد کشاورزی باید ظرفیت‌های لازم در حوزه کشاورزی را ایجاد کند. هم‌چنین باید بازارهای هدف را شناسایی کرده و نیازهای رقبا را مورد مطالعه قرار دهد.



سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه بخش کشاورزی بخش ناپایداری است٬ تصریح کرد: با توجه به بارش باران میزان بهره‌برداری تغییر پیدا می‌کند٬ لذا در این راستا باید بازار فروش مطمئنی را ایجاد کرد.

عابدی ادامه داد: بسته بندی، سایز،کیفیت و تنوع محصولات صادراتی در موضوع گیاهان دارویی و خشکبار از جمله مواردی است که باید در بخش صادرات به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت و در این جهت سازمان صنعت،معدن و تجارت مکلف از به عنوان متر متحرک در این حوزه برنامه‌ریزی خاصی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات باید فعال و موثر تر عمل کنیم افزود: در بخش گمرک مشکلی برای صادرات از داخل استان نداریم و باید به سمتی حرکت کنیم که ظرفیت‌های صادرات را در داخل استان افزایش دهیم. هم‌چنین باید دانش و آگاهی مدیران و تجار در بخش صادرات ارتقا یابد.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در پایان اضافه کرد: هدف‌گذاری بخش صادرات در سال 96، 170 میلیون دلار بوده است و تاکنون 44 درصد از آن محقق شده و این میزان کاستی تا پایان سال نیز جبران نخواهد شد٬ لذا باید این مهم دغدغه مسئولان باشد تا موانع و راهکارهای این موضوع تحلیل و بررسی شود.

نگاه صادراتی استان نیازمند تغییر است

اما در  جلسه تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان٬ مدیرکل صنعت٬ معدن و تجارت خراسان شمالی٬ از صادرات کالاهای صنایع مادر و ارایه آمار آن به عنوان صادرات استان انتقاد کرد و اظهار داشت: این موضوع موجب تعطیل شدن بسیاری از صنایع کوچک شده است.

یحیی نیکدل  گفت: علیرغم وجود 13 واحد لبنی در استان٬ متاسفانه شیر خام از استان خارج می‌شود و از ظرفیت این واحدها استفاده نمی‌شود.

وی افزود: ما در شمال شرق کشور قطب تولید گوشت هستیم و در کشتارگاه‌ها و سردخانه‌های استان نیز امکان بسته‌ بندی گوشت قرمز وجود دارد٬ اما دام به صورت زنده از استان خارج شده و این صنایع خاک می‌خورد. در بحث انگور هم شاهدیم که در جای دیگری نگه‌داری می‌شود و به نام دیگران در بازارهای جهانی عرضه می شود.

نیکدل تصریح کرد: صادرات٬ بدون تولید با کیفیت مفهومی ندارد و اگر منتظر اتفاقات خوب در عرصه اقتصادی هستیم باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم تا بستر لازم برای تولید کالا و خدمات با کیفیت در استان‌ها را فراهم کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار