نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: امروز ندای اختلاف شیعه و اهل‌تسنن از هر حلقومی که خارج شود محکوم است.
کد خبر: ۵۳۲۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ 02 December 2017
آیت‌الله ابوالقاسم یعقوبی در آئین نمازجمعه اظهار داشت: مهم‌ترین اصل و اساس جامعه اسلامی وحدت است. هر جا اتحاد باشد برکت و پیشرفت هست و در نزاع و اختلاف، پسرفت رخ می‌دهد. عامل رشد و توسعه هر نظام و کشوری، وحدت است.

وی با اشاره به محورهای وحدت‌ جامعه اسلامی افزود: هدف مشترک، یکی از محورهای وحدت است که همه جامعه را به یک سمت و مسیر حرکت می‌دهد. دومین عامل و محور وحودت، تبار و قومیت مشترک است. عامل سوم، دشمن مشترک است. دشمنی که با تمام اهل یک قبیله و منطقه دشمنی داشته باشد، یک محور برای اتحاد و انسجام است.

امام جمعه بجنورد عقیده و آرمان مشترک را مهم‌ترین عامل و محور وحدت دانست و گفت: مسلمانان عقاید مشترک فراوانی دارند و با این محور مهم و حیاتی می‌توانند در برابر دشمن مشترک ایستادگی کرده و وحدت و برادری بین آنها عمیق و راسخ می‌شود.

یعقوبی تصریح کرد: جامعه اسلامی از ابتدا بر اساس وحدت طراحی شده و پایه‌ریزی شد‌. پیامبر در اولین اقدام در مدینه‌النبی بین انصار و مهاجران طرح برادری را پایه‌ریزی کرد و خودش نیز با وجود مقدس امیرالمومنین علی(ع) پیمان برادری بست و این اساس وحدت و یگانگی بین مسلمانان شد.

وی با بیان آیاتی از قرآن کریم گفت: بر اساس آیات قرآنی، همه مومنان برادر هستند و دعوا و جنگ در میان برادران جایگاهی ندارد. هنر بزرگ پیامبر از بین بردن کینه‌های قدیمی در جامعه اسلامی بود و بسیاری از کینه‌های دیرینه را تبدیل به وحدت و همدلی کرد. برای دشمنان اسلام فرقی بین شیعه و اهل تسنن نیست و همه دیدند که تکفیری‌ها در جنگ‌های منطقه همه را از دم تیغ گذراندند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: ندای اختلاف امت اسلام از هر حلقومی که خارج شود محکوم است. این خواسته دشمن است و در ایجاد اختلاف فرقی بین شیعه انگلیسی و اهل تسنن وهابی نیست. دشمن تمام تلاشش ایجاد همین اختلاف‌ها است و ایجاد اختلاف برای دشمنان اسلام سودآور است. جامعه اسلامی مشترکات فراوانی دارد و باید به این مشترکات نگاه داشت.

وی با انتقاد از طرح برخی از بدعت‌ها و هفته‌ها در ایام سال تصریح کرد: قطعه قطعه کردن جامعه اسلامی و حرکات شیعیان انگلیسی، خواسته دشمن و انگلیس خبیث است. ائمه اطهار همه تلاششان، ایجاد وحدت بوده است. برخی از ازدواج‌های پیامبر اسلام به خاطر حفظ وحدت اسلامی بود و امام علی(ع) در دوران خلفا، پشت سر آن‌ها نماز می‌خواندند.

امام جمعه بجنورد از جامعه اهل تسنن نیز خواست جاده وحدت را جاده‌ای دوطرفه بدانند و افزود: وحدت در بین شیعیان یک تاکتیک نیست بلکه یک اعتقاد و عقیده راسخ است. علمای اهل تسنن نیز باید بدانند اکنون شیعه در موضع ضعف یا تقیه نیست ولی به وحدت و یگانگی شیعه و اهل تسنن اعتقاد جدی دارد. در آئین شیعه، غدیر و ولایت مفهومی محکم و غیر قابل خدشه است اما این بدان معنا نیست که برای تحمیل این اصل به اهل تسنن، جنگ و نزاع راه بیندازیم.

وی خاطرنشان کرد: اهل تسنن در کنار شیعیان در مخاطرات این نظام حضور داشته‌اند و در استان خراسان‌شمالی بیش از 30 شهید از برادران اهل سنت هستند. این‌ها همه از ثمرات اسلام ناب و مکتبی است که در آن وحدت و یگانگی حرف اول را می‌زند.

یعقوبی در بخش دیگری از سخنان خود با اساره به ایام شهادت شهید مدرس، تصریح کرد: عقیده راسخ شهید مدرس، هم‌ترازی سیاست و دیانت بود و این عاملی مهم در اعتقادات و مبارزات این شهید والامقام بود. مدرس، پیشوا و مقتدای امام راحل بود و در سخنان امام، اندیشه‌های شهید مدرس از جایگاه والایی برخوردار است. نمایندگان مجلس باید مدرسی فکر، اقدام و عمل کنند و همیشه دین و خدا را در نظر بگیرند و حقیقت را فدای مصلحت نکنند.

وی مجلس را خانه ملت دانست و گفت: باید در مجلس اخلاق جامعه را به تصویر کشید. باید کلاس اخلاق باشد و همه اقدامات مجلس بو و رنگ اسلام را داشته باشد چرا که به تعبیر امام راحل، مجلس شورای اسلامی، عصاره فضائل ملت است.

امام جمعه بجنورد با اشاره به هفته وحدت، سخنانی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌کنندگان همایش وحدت اسلامی را خاطرنشان کرد و افزود: محبت اهل‌بیت اطهار موضوعی مهم و مشترک بین شیعه و اهل تسنن است و بنا به فرمایش رهبری اسلام، حب و مهر اهل بیت می‌تواند یکی از محورهای وحدت باشد. علمای اهل سنت باید در برابر استکبار موضع جدی بگیرند و همه بدانند نظام اسلامی هرجا برای ایستادگی در برابر استکبار نیاز به او باشد، محکم و صریح ایستاده است.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به مشکلات زلزله‌زدگان استان افزود: 6 ماه از زلزله گذشته و هنوز برخی در چادرها زندگی می‌کنند. مسئولان تلاششان را بیشتر بکنند و بحث وام و تسهیلات و ضامن آن را تسهیل کنید. در بحث زلزله‌زدگان استان و گلستان شهر بجنورد باید تلاش‌ها بیشتر شده و امکانات استان در این راه بسیج شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار